"mappings"

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 351

"mappings"

Ik heb wat moeite met het begrijpen van soortgelijke problemen als onderstaande opgave. Zou iemand mij hier doorheen kunnen helpen, proberen of ik wat beter inzicht kan krijgen in dit soort vragen:

Laat T(u, v) = (uv, v). Bepaal het beeld van E := [0, 1] × [0, 1] onder T. Is T eeneenduidig op E? En op het inwendige van E?

Het is me niet eens duidelijk hoe ik moet beginnen. het beeld van E is dus T(E) ? en E is een of ander gebied waarbij x loopt van 0 tot 1 en y ook van 0 tot 1. Verder kom ik niet.

Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: "mappings"

Het beeld van E is inderdaad T(E). Let op dat je normaal een element in een functie invult, dus iets als T(p) waarbij p ;) E, bijvoorbeeld p = (0,0) of p = ( 1 , 1/2 )

Met T(E), waarbij E dus een verzameling is in plaats van een enkel element, wordt deze beeldverzameling bedoeld:
\(\{ f(p)\ |\ \forall p \in E \} = \bigcup_{p \in E} f(p) \)
Verder klopt je idee over E, dat is de verzameling van alle vectoren (u,v) met 0 :D u :D 1 en 0 :D v :D 1. Een vierkant dus.

Als je op alle punten in die verzameling de functie T loslaat en al die uitkomsten samenvoegt, kun je dan zien wat voor verzameling daar uit komt?

(hint: kan er bijvoorbeeld een punt (x,y) in die beeldverzameling zitten met x>y ?)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: "mappings"

Ik kan het beeld dus wel gewoon bepalen door de hoekpunten van dat vierkant [0,1]x[0,1], in te vullen in T. dan krijg ik dus:

T(0,0)=(0,0)

T(0,1)=(0,1)

T(1,0)=(0,0)

T(1,1)=(1,1)

Dan wordt dat vierkant dus getransformeerd naar een driehoek met hoekpunten (0,0), (0,1) en (1,1).

Ik zie dat ik eigenlijk een andere opgave had willen posten ook met zo'n transformatie, alleen daar kwam ik er niet uit. Die zal ik hieronder posten.
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: "mappings"

Bereken
\(\int\int_D \frac{1}{x+y}dydx\)
waar D het trapezium is, begrensd door de lijnen

x=0,

y=0,

x+y=1,

x+y=4,

door gebruik te maken van de

transformatie S(u, v) = (u-uv, uv).

Als ik hier hetzelfde doe als boven, transformeer ik dat trapezium in een lijn langs de x as?
Nothing to see here, move along...

Reageer