Afasie en psychose

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 23

Afasie en psychose

Is er iemand bekend met onderzoeken naar patiënten met afasie in combinatie met psychoses?

Zou therapie die zich richt op een stuk onverwerkt verleden bij een afasie patiënt, die niet in staat is te praten, niet juist een tegenover gesteld effect kunnen hebben. Juist om het feit dat deze persoon zich in spraak niet meer goed kan uiten?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Afasie en psychose

Ik ken zelf geen onderzoek hiernaar. Toch een vraagje: je doelt wel degelijk op afasie door een organische laesie?

Het is hoe dan ook een opgave om met afasie te (leren) leven, vele patiënten hebben nood aan psychologische begeleiding op maat (want elke vorm is steeds een beetje anders).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Afasie en psychose

Jet schreef:Is er iemand bekend met onderzoeken naar patiënten met afasie in combinatie met psychoses?

Zou therapie die zich richt op een stuk onverwerkt verleden bij een afasie patiënt, die niet in staat is te praten, niet juist een tegenover gesteld effect kunnen hebben. Juist om het feit dat deze persoon zich in spraak niet meer goed kan uiten?


Je zegt een heleboel dingen, maar ik begrijp je punt niet. Even kaderen: ja, er is vast onderzoek naar afasie in combinatie met psychosen.

Dan ga je ineens naar iets anders.

Waarom zou therapie bij een afasiepatient een "tegenovergesteld effect" hebben? Hier ligt de veronderstelling in dat therapie enkel over 'praten' gaat. Taal is communicatie, maar je kunt op zoveel manieren communiceren.

Heb je een voorbeeld wat je bedoelt?
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 23

Re: Afasie en psychose

Het zijn voor mij verschillende vragen.

Zijn er onderzoeken bekend naar afasie en psychosen. Komt dat statistisch vaker voor. Hoe reageren patiënten. Hoe is verder behandeld. Waar zou ik daar op het net wat van kunnen vinden zodat ik me daar wat ik kan lezen.

Persoonlijk ben ik absoluut niet bekend met verschillende behandelingsmethoden op psychologisch gebied. Op een afstand zie ik gebeuren dat een afasie patiënt, die (in dit geval) amper vormen heeft van communicatie door lichamelijke en geestelijke handicaps, door een niet erkende therapeut maar steeds geconfronteerd wordt met een incest verleden.

Mijn persoonlijke mening als leek is a. een niet erkende therapeut..... :D . b. Hier over praten terwijl zij niet/amper in de mogelijkheid is haar boosheid, woede, frustratie, verdriet, pijn en wat dan ook, dat met het oprakelen van dit gebeuren omhoog komt, op een gerichte wijze te verwerken kan ik mijn ogen juist meer kwaad doen dan goed.

Hierover wil ik mij verder inlezen en verdere informatie zoeken. Waar zou ik dit kunnen vinden.

Zou het oprakelen van deze zaken mogelijk ten grondslag kunnen liggen voor een psychose.

Ik hoop dat ik hier nu duidelijker ben.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Afasie en psychose

Jet schreef:Het zijn voor mij verschillende vragen.

Zijn er onderzoeken bekend naar afasie en psychosen. Komt dat statistisch vaker voor. Hoe reageren patiënten. Hoe is verder behandeld. Waar zou ik daar op het net wat van kunnen vinden zodat ik me daar wat ik kan lezen.
Vaker dan vroeger bedoel je? Er is geen reden om aan te nemen dat het zo is. Dus nee, in principe niet. Voor links verwijs ik je naar databases van wetenschappelijke literatuur, er is teveel om zomaar wat te noemen.
Persoonlijk ben ik absoluut niet bekend met verschillende behandelingsmethoden op psychologisch gebied. Op een afstand zie ik gebeuren dat een afasie patiënt, die (in dit geval) amper vormen heeft van communicatie door lichamelijke en geestelijke handicaps, door een niet erkende therapeut maar steeds geconfronteerd wordt met een incest verleden.

Mijn persoonlijke mening als leek is a. een niet erkende therapeut..... pi.gif . b. Hier over praten terwijl zij niet/amper in de mogelijkheid is haar boosheid, woede, frustratie, verdriet, pijn en wat dan ook, dat met het oprakelen van dit gebeuren omhoog komt, op een gerichte wijze te verwerken kan ik mijn ogen juist meer kwaad doen dan goed.

Hierover wil ik mij verder inlezen en verdere informatie zoeken. Waar zou ik dit kunnen vinden. Zou het oprakelen van deze zaken mogelijk ten grondslag kunnen liggen voor een psychose.

Ik hoop dat ik hier nu duidelijker ben.
Over specifieke gevallen is weinig te zeggen zonder de feiten te hebben; bovendien is dit forum daar niet voor. Ik denk dat je afhankelijk bent van deskundigen om hier in jouw situatie iets over te zeggen.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 7

Re: Afasie en psychose

wat is afasie??

<knip>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Afasie en psychose

wat is afasie??
Google naar "Afasie"

Reageer