Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 82

Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

http://www.praktijkvanas.nl/artikel/Ontgif...e%20enzymen.htm

Wat is de rol van enzymen bij het ontstaan van verschillende welvaartsziekten? Hoe wordt deze rol wetenschappelijk bewezen en krijgt ze genoeg aandacht?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

Je link is dood, kan je even de juiste link hieronder posten in het antwoord dat je ongetwijfeld gaat geven? Dan kan het zo aanpassen in het eerste bericht.

Enzymen spelen bij heel veel ziektes een rol, er zijn ontzettend veel verschillende enzymen, en noem eens een paar welvaartziekten waarbij enzymen een rol spelen? Diabetes? Is insuline eigenlijk wel een enzym?

Je topicstart is wat summier te noemen, mede door de dode link natuurlijk. Zou je wat dieper op de vraag in kunnen gaan en het wat specifieker kunnen maken? Dan hebben we meer houvast om te discussiëren. Leuke vraag namelijk, alleszins.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 82

Re: Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

Lala schreef:Je link is dood, kan je even de juiste link hieronder posten in het antwoord dat je ongetwijfeld gaat geven? Dan kan het zo aanpassen in het eerste bericht.

Enzymen spelen bij heel veel ziektes een rol, er zijn ontzettend veel verschillende enzymen, en noem eens een paar welvaartziekten waarbij enzymen een rol spelen? Diabetes? Is insuline eigenlijk wel een enzym?

Je topicstart is wat summier te noemen, mede door de dode link natuurlijk. Zou je wat dieper op de vraag in kunnen gaan en het wat specifieker kunnen maken? Dan hebben we meer houvast om te discussiëren. Leuke vraag namelijk, alleszins.
Sorry ik had verschillende technische problemen en wat moeite met jullie systeem.

Ik probeer het nog een keer......

http://www.praktijkvanas.nl/artikel/Ontgif...e%20enzymen.htm

Dit is de foutloze link,als dit niet werkt heb ik een probleem met dit topic,dan mag het verwijderd,dan denk ik na over een nieuwe aanloop.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

Een uitvoerige beschrijving in je link van hoe de enzymen in de darm en lever werken, maar het lijkt me toch beter om idd een paar specifiekere vragen te stellen, je kan met welvaartsziekten een boel kanten op, en we weten niet helemaal waar je heen wilt.

Je hebt het over de rol van enzymen bij het ontstaan van de welvaartsziekten, waaruit dus volgt dat deze ziekten zouden komen door iets met die enzymen? Wat niet het geval is volgens mij, want welvaartsziekten ontstaan door omgevingsfactoren als veel (vet/ slecht) voedsel, weinig beweging en eventueel luchtverontreiniging etc. Dat als je verkeerde dingen in je lichaam stopt/ermee doet enzymen in hun taak belemmerd kunnen worden, lijkt me logisch, maar meer een oorzaak van de welvaartsziekten. Of volg ik je nu verkeerd?

Van wie is trouwens dat dikgedrukte zwarte commentaar in de link? Van jouzelf?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

Saskia van As is nou niet echt een goede bron van informatie over dit onderwerp. Een arts die zich bezighoudt met natuurgeneeskunde en acupunctuur neem ik niet serieus. Misschien zou je eens wat meer over dit onderwerp moeten opzoeken op een objectief medium zoals pubmed of ISI
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 82

Re: Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

Beste The Don,

Het is voor het wetenschappelijk thema niet belangrijk wat je van acupunctuur , alternatieve geneeskunde ,blootvoetwaterskieen of wereldkampioenschappen hotdogeten denkt.Dus even gericht op het thema:

WAT is er mis met het artikel,ik had graag inhoudelijke opbouwende kritiek daarop.Waar ik heen wil wordt dan eventueel later duidelijk.PUB med staat vol met deze artikelen en haar onderbouwing,je komt op hetzelfde verhaal als je deze informatie samenlegt. Heb ik gedaan.

Beste Wendytje,je begrijpt het inderdaad goed. AL onze (welvaarts)ziekten hebben eenzelfde pakketje met ontstaansmechanismen.En dat probeer ik te ontleden.

Het artikel is een ''samenvatting'' die vergelijkbaar is met de informatie die ik na tien jaar moeizaam zoeken over deze groepen van ontgiftingsenzymen gevonden heb.Ze stamt zeker niet van mij en is wel opgebouwd op een uitgebreide literatuur-en onderzoekslijst.

R

Berichten: 82

Re: Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

Als ik nu verder mag redeneren ,dan ga ik ervan uit aan hand van deze informatie, dat enzymwerkingen voor een groot(het grootste) aantal ziekten, een belangrijke schakel vormen tussen stressoren uit onze omgeving(al dan niet zelf veroorzaakt),erfelijkheid,genetische predisposities , en het ontstaan van deze ziektes.

Dat betekent,verminderde werking van enzymen door overbelasting van het enzymsysteem of veranderingen in het enzymsysteem zullen leiden tot overbelasing van orgaansystemen en tenslotte ziekte.

Er zijn al vele ''kankergenen'' opgespoort die oorzakelijk blijken te zijn voor de aanmaak van ''foutieve'' enzymen en zodoende tot gevolg hebben dat de enzymwerking verlangzaamd wordt.Dat heeft een soort chronische vergiftiging tot gevolg die zijn gezondheids- gevolgen heeft, naar gelang de leefwijze, hoewel daar vandaag de dag nog weinig keuze is....Wat wij als gezond aanzien is dit nog lang niet..... Het geldt waarschijnlijk ook voor andere ziektes,daar kunnen we graag over discussieren.

Men zou zich kunnen voorstellen dat de afwijkingen of overbelasting van enzymen die zware metalen ontgiften een samenhang zouden kunnen hebben met MS.

Wat gebeurd er namelijk met zware metalen die niet door het lichaam worden uitgescheiden? Deze worden bij voorkeur opgeslagen in vetweefsel........

OF in weefsel wat daar het meeste op lijkt, zenuwweefsel,en wel in de myelinescheden.Is het verwonderlijk dat het lichaam deze rommel kwijt wil? Dat daarmee het zenuwweefsel zelf kapot gaat, is een natuurlijk een dramatisch gevolg.

Bij ALS(ook een aandoening van het zenuwstelsel) bijvoorbeeld is het bekend dat dit vrijwel altijd voorkomt bij slanke mensen.(diegene die geen vetreserve hebben om afvalstoffen- bv zware metalen- op te slaan?)

Vervelend genoeg kunnen ook enzymafwijkingen op zich weer het gevolg zijn van omgevingsfactoren zoals vervuiling verkeerde voeding etc....

Dat deze enzymen afwijken betekent echter niet dat men ook ziek moet worden.Wel zijn deze benadeelde mensen in het huidige welvaartssysteem enorm in het nadeel.

Door additie van verschillende gifstoffen,waaronder ik ook stress en bijvoorbeeld infecties(virussen en bacterien) reken zijn hele groepen in onze samenleving blootgesteld aan de lakse manier waarop wij met onszelf en anderen omgaan.

Het begrip voor de enzymwerking is in mijn ogen een opening om het ontstaan van de meeste welvaartsziekten te ontsleutelen.

Ik kan er volledig naast liggen.

Daarom gaarne op en aanmerkingen.

Berichten: 82

Re: Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

Het zijn overigens niet alleen de zware metalen die opgeslagen worden in vet- en myeline weefsel.Vele andere gifstoffen landen ook in dit ''depot''.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

Ik heb het artikel gelezen en ik moet zeggen er is niet doorheen te komen, ten eerste is het niet duidelijk waar het om gaat, er lopen verschillende zaken doorelkaar heen (Toxische stoffen, opname zware metalen, voedingspatronen etc...)

Hierdoor is het een onbegrijpelijk verhaal zonder een "rode draad". Ongetwijfeld zal de inhoud op individuele punten kloppen maar het artikel moet volledig herschreven worden wil het enigszins leesbaar worden.

Daarnaast klopt de titel niet eens want het gaat toch om veel meer dan alleen "ontgiftende enzymen en factoren" (en wat bedoel je met "factoren"? in de enzymologie is de term "co-factor" iets heel anders dan wat er in het artikel bedoeld wordt (althans dat denk ik)

Wie heeft het artikel geschreven trouwens?
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

Als ik nu verder mag redeneren ,dan ga ik ervan uit aan hand van deze informatie, dat enzymwerkingen voor een groot(het grootste) aantal ziekten, een belangrijke schakel vormen tussen stressoren uit onze omgeving(al dan niet zelf veroorzaakt),erfelijkheid,genetische predisposities , en het ontstaan van deze ziektes.


ALLES in het lichaam wordt geregeld door enzymen, daar werkt het hele lichaam op, zonder enzymen/eiwitten (dat nogal eens lukraak door elkaar gebruikt wordt en ik vermoed in het verhaal hierboven ook gewoon vrolijk) gebeurd er gewoonweg niets. Dus het is niet meer dan logisch dat als er dingen mis gaan met eiwitten er afwijkingen en ziektes kunnen ontstaan, en vice versa.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 82

Re: Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

Beste The Don,ik bedoel niets met de titel,ik heb het niet geschreven,de titel doet er ook niet toe,men kan het ook ''roodkapje en de grote boze wolf'' noemen.dat heeft op de inhoud geen invloed. Ik wil specifiek weten welke feiten in het stuk tekst onwaar zijn,als je dan kritiek uit.

Dit artikel is inderdaad een algemeen stukje over de werking van het enzymsysteem wat ons beschermt tegen invloeden als stress(hormonen) en gifstoffen en hoe deze verschillende stoffen interageren met ons enzymsysteem en tenslotte tot ziekte kunnen leiden.

Alles WEL gebaseerd op wetenschappelijke kennis.

Als je me tot zover kan volgen en niet meer inhoudelijke kritiek kan geven over de vermelde feitenkennis,dan zouden we deze kennis voor in eerste instantie voor ''waar'' kunnen aannemen?

Zoals gezegd,ze baseert op wetenschap. En anders hoor ik graag je gefundeerde kritiek met FEITEN geen veronderstellingen. Als je vragen hebt over bepaalde samenhangen die je niet begrijpt en de rode draad niet ziet,dan graag specifieker....Jouw kritiek is gewoon een veroordeling...

Beste Wendytje,buiten je ''vermoeden'' heb je wellicht gelijk,je vermoeden is echter maar jouw ''vermoeden''ook geen gefundeerde kritiek die duidt op FEITENKENNIS.

R

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

Beste Relict,

Er werd mij gevraagd op een aanmerkingen te doen en dat doe ik dan ook. Om dit artikel ook op inhoudelijke wijze te kunnen beoordelen zou het herschreven moeten worden aangezien het nu gewoon buitengewoon slecht is.

Het artikel nodigd niet uit tot nadenken, het is een opsomming van (waarschijnlijk) feitjes en draagt in mijn optiek niets zinnings bij aan de discussie over welvaartsziekten (althans ik ga ervanuit dat het hier om gaat en niet direct over enzymen...). Daarnaast worden er veel te veel zaken erbij getrokken die er in mijn optiek zijdelings mee te maken hebben (foliumzuur, sulfaat reducerende bacterien, molybdeen als remmer van sulfaatreductie, methionine...)

Daarnaast is glutathion-S-transferase een lid van het cytochroom P450 enzymsysteem?

Op cytochroom staat een overzichtje van de "F450 enzymen"

Weet je zeker dat je niet betrokken bent bij het schrijven van het artikel (althans het lijkt er sterk op)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 82

Re: Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

The Don schreef:Beste Relict,

Er werd mij gevraagd op een aanmerkingen te doen en dat doe ik dan ook. Om dit artikel ook op inhoudelijke wijze te kunnen beoordelen zou het herschreven moeten worden aangezien het nu gewoon buitengewoon slecht is.

Het artikel nodigd niet uit tot nadenken, het is een opsomming van (waarschijnlijk) feitjes en draagt in mijn optiek niets zinnings bij aan de discussie over welvaartsziekten (althans ik ga ervanuit dat het hier om gaat en niet direct over enzymen...). Daarnaast worden er veel te veel zaken erbij getrokken die er in mijn optiek zijdelings mee te maken hebben (foliumzuur, sulfaat reducerende bacterien, molybdeen als remmer van sulfaatreductie, methionine...)

Daarnaast is glutathion-S-transferase een lid van het cytochroom P450 enzymsysteem?

Op cytochroom staat een overzichtje van de "F450 enzymen"

Weet je zeker dat je niet betrokken bent bij het schrijven van het artikel (althans het lijkt er sterk op)
Buitengewoon slecht is een eigen mening,het gaat gewoon om de feiten achter het enzym(ontgiftings)systeem daar is inderdaad(nog) niets spectaculairs aan,je hebt volkomen gelijk. Wat is eigenlijk foliumzuur? heb je je dat afgevraagd? wat is vitamine B12? heb je je dat ook afgevraagd? Zouden het CO-ENZYMEN kunnen zijn?Daar is het woord enzym weer....hoe zijdelings heeft dat dan met het thema te maken? En waarom dan in JOUW ogen zijdelings?

Hebben die vitaminen ZIJDELINGS of DIRECT met enzymwerking te maken? Wat is dan jouw optiek? alleen dat bekijken wat voor JOU zinvol lijkt?

Ja volgens mijn kennis is glutathion S transferase een lid van deze familie,waarom?

En nogmaals,ik heb dit artikel niet geschreven ,het is inderdaad een verzameling van feiten over het enzym ontgiftingssysteem en je kunt er perfect mee verklaren waarom ziekte ontstaat. En dat kunnen we eens proberen. Maar kijken wat voor vragen dat oproept over de omgang met ziekte in onze gezondheidszorg en samenleving.

R

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

En nogmaals,ik heb dit artikel niet geschreven ,het is inderdaad een verzameling van feiten over het enzym ontgiftingssysteem en je kunt er perfect mee verklaren waarom ziekte ontstaat.
Oke, doe dat dan maar eventjes perfect (??), logisch en eenvoudig uitgeengezet, want de meesten hier zien die enorm voor de hand liggende conclusie die ook nog eens een enorme eye-opener blijkt te zijn niet zo..

Daarbij, Ik heb feitenkennis genoeg (zou zeer waarschijnlijk iets veel samenhangenders kunnen schrijven dan dat artikel) en mijn vermoeden was dat er dingen door elkaar werden gehaald, mijn uiteenzetting heeft niets met een vermoeden te maken, das gewoon logisch redeneren. Zo werkt het lichaam nou eenmaal.

Het zou het allemaal (nogmaals) een stuk duidelijker maken als je kort vertelde wat jou hypothese nou eigenlijk is, waar je precies die discussie over wilt beginnen.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Rol van enzymen bij ziekte, bewijsbaarheid

Buitengewoon slecht is een eigen mening,het gaat gewoon om de feiten achter het enzym(ontgiftings)systeem daar is inderdaad(nog) niets spectaculairs aan,je hebt volkomen gelijk.
Nee hoor, het is echt een feit dat dat artikel beroerd geschreven is. Dat vind ik niet alleen, er zijn verschillende maatstaven waar men rekening mee dient te houden bij het schrijven van een artikel. Dat is hier niet gebeurd. Verder ga ik daar niet op in, dan zouden we een nieuw onderwerp moeten starten in Taalkunde o.i.d.
En nogmaals,ik heb dit artikel niet geschreven ,het is inderdaad een verzameling van feiten over het enzym ontgiftingssysteem en je kunt er perfect mee verklaren waarom ziekte ontstaat. En dat kunnen we eens proberen. Maar kijken wat voor vragen dat oproept over de omgang met ziekte in onze gezondheidszorg en samenleving.

R
Ehm....ik zie niet zo goed in hoe ik met dit artikel perfect kan verklaren waarom en hoe een ziekte ontstaat. Dat verschilt namelijk nogal per ziekte. Laten we er eerst eens vanuit gaan dat de ziekten waar we het over hebben, te maken hebben met enzymen. Alle, maar dan ook letterlijk alle enzymgerelateerde ziektes houden in wezen in dat 1 of meerdere enzymen in een systeem het niet goed doen, daar kunnen we het over eens zijn. Of dat dan komt omdat er te weinig van gemaakt wordt, of het niet goed gemaakt wordt doet niet ter zake. 1 of meerdere enzymen functioneren niet naar behoren, waardoor de homeostase verstoord raakt.

Ik heb eigenlijk nog geen vragen voor onze gezondheidszorg, ik kan het tot dusverre allemaal nog zelf wel beantwoorden, ook zonder je artikel, vrees ik.

Waar wil je nou eigenlijk heen?
Appareo decet nihil munditia?

Gesloten