[kosmologie] schaalfactor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 351

[kosmologie] schaalfactor

Waar is nu eigenlijk de grens tussen waar de schaalfactor schaalt met t^(1/2) en waar het schaalt met t^(2/3)? Is dat de ontkoppeling, of het moment waar de materie-energiedichtheid gelijk is aan de stralings-energiedichtheid?

Ik weet wel dat die momenten niet samenvallen, want op het moment van de ontkoppeling geldt:
\(\frac{R_0}{R_{(t)}} \approx 1100\)


En voor het andere moment vond ik:
\(\frac{R_0}{R_{(t)}} \approx 21000\)


Dus waar ligt de grens tussen:
\( R \propto t^{\frac{2}{3}}\)
en
\( R \propto t^{\frac{1}{2}}\)
?
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: [kosmologie] schaalfactor

nevermind :D Ik kwam het in een latere opdracht tegen waar het genoemd werd. Het is het moment waarop de twee energiedichtheden gelijk zijn aan elkaar. Had ik zelf ook kunnen bedenken, want daarvoor was het heelal natuurlijk stralingsgedomineerd en daarna stofgedomineerd. De soort dominantie van het heelal geeft ook de relatie tussen schaalfactor en tijd. Het zal denk ik geen exacte grens zijn, maar het is iig voor de ontkoppeling.
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [kosmologie] schaalfactor

Jeroen, wat is de definitie van 'stralingsgedomineerd'? Dat het grootste aandeel van de totale energie voorkomt in de vorm van straling (en dus niet in de vorm van rustmassa zoals bij materie)?

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: [kosmologie] schaalfactor

Stralingsgedomineerd wil inderdaad zeggen dat je met relativistische energie te maken hebt, de stralingsenergie domineerd dus over de rustmassa-energie van de deeltjes.
Nothing to see here, move along...

Reageer