Springen naar inhoud

Structuren van holdings

• Log in om te kunnen reageren

Don Quichot

Don Quichot

• >250 berichten
  • 504 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 juli 2007 - 07:01

Ik zit met wat ideeŽn in mijn hoofd, maar om die tot volle bloei te laten komen heb ik wat informatie nodig. Bij mijn weten is het namelijk zo dat een holding meerdere bedrijven onder zich kan hebben die allemaal een verschillende structuur hebben en aan verschillende regels onderhevig zijn. Ze zouden zelfs in allerlei verschillende landen gevestigd kunnen zijn. Nu is mijn vraag of hoe de voorraadmutaties binnen de holding genoteerd worden.

Als iemand hierover parate kennis heeeft zou ik zeer erkentelijk zijn.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 06 juli 2007 - 07:49

Worden holdings niet voornamelijk gebruikt om het risico te beperken? De ene onderneming neemt de opdracht en het risico, huurt daarvoor van een andere onderneming binnen de holding het gereedschap, de ruimte, etc. Als het mis gaat blijft de schade beperkt tot de onderneming die de opdracht aannam. Het gereedschap, de ruimte, etc. blijven beschermd even als de vooruitbetaalde huur hiervoor.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

Don Quichot

Don Quichot

• >250 berichten
  • 504 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 juli 2007 - 08:14

Ja, bij mijn weten heb je gelijk. Mijn vraag ging echter over de balans van de holding an sich.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 07 juli 2007 - 19:22

Ik snap je vraag nog niet direct, dus dat maakt het was lastig om een goed antwoord te geven. Wat bedoel je precies met de voorraadmutaties? Stel je bijvoorbeeld een supermarktketen voor. De supermarkten worden bevoorraad door de distriebutiecentra. Wil je weten hoe het verplaatsen van die goederen van distributiecentrum BV naar supermarkt BV wordt geadministreerd?
Dat gaat bij de supermarktketens die ik van binnen heb bekeken gewoon met een bestelling die gefactureerd wordt. Ofwel: distrubutiecentrum BV koopt in bij de fabrikant en betaalt de fabrikant. Supermarkt BV koopt weer bij distributiecentrum BV en krijgt daar een factuur van die ze betalen.
Moet ik wel bij zeggen dat dit een erg simpele weergave van de werkelijkheid is, je hebt natuurlijk ook weer te maken met het doorleveringen, gespreide inkoop, etc.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juli 2007 - 23:41

Wellicht bedoelt Don Quichot het internationaal. Of multinationals er oneigenlijk voordeel bij hebben verschillende bedrijven in verschillende landen te hebben door te schuiven met waardes. Dit ten nadele van bijv ontwikkelingslanden of andere bedrijven.
De balans van een multinational is eenvoudig maar de complete jaarstukken zijn erg uitgebreid en gedetailleerd. De beursregels wat betreft informatieverplichting zijn wellicht nog strenger dan die van de belastingdienst. De vennootschapsbelasting wordt wel ontdoken door, indien mogelijk (belastingdiensten houden niet van belastingontduiking) meer boekwinst te behalen in het land met de laagste belasting. Of ontwikkelingslanden hier nadeel van ondervinden is mij niet bekend. Multinationals hebben wat dat betreft wel een voordeel t.o.v. bedrijven die slechts in ťťn land een vestiging hebben. Nederland staat overigens op het lijstje van relatieve belastingparadijzen voor vennootschapsbelasting.
and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

Don Quichot

Don Quichot

• >250 berichten
  • 504 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 juli 2007 - 11:33

@ Adpruys: Dit is niet wat ik bedoel. Alhoewel je zeker mijn inslag (van de laatste tijd 10 jaar ongeveer) goed begrijpt is dat niet mijn vraag. Mijn vraag is er een van veel simpelere aard:

Ieder bedrijf maakt een winst/veries rekening. Ik zou graag willen weten hoe dit in een holding geschiedt en of wat er in de afzonderlijke bedrijfjes gebeurd aldaar ook zichtbaar is. Misschien zoek ik wel een voorbeeld. Dit omdat ik aan het broeden ben op een (uiteraad beknopte) uitleg van mijn ideeŽn in de wereld economie. Je zult overigens zien dat onze ideeŽn elkaar niet veel ontlopen, maar dat er twee stappen zijn in het geheel die je niet gemaakt hebt. Ik vind het echter wel van belang dat ik dit refereer aan de financiŽle stromen in een holding (het lijkt er ook heel erg op). Aan de hand daarvan zou ik mijn verhaal willen opzetten. Mijn probleem hierin is echter dat ik volledig autodidac ben en weliswaar weet waar ik het over heb, maar nog nooit de winst/verlies rekening van een holding heb bekenen.

@ Ger; dit is inderdaad min of meer wat ik bedoelde, maar ik zoek meer. Ik zoek een winst-verlies rekening en dan niet alleen van de ene supermarkt, maar van de holding waar het onderdeel van is.
~Sir Winston Churchill

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 08 juli 2007 - 14:42

Gelukkig maken NV's hun jaarrekeningen openbaar. Neem eens een kijkje bij Schuitema, de holding achter de C1000. Hun jaarrekening van 2006 kun je hier vanaf pagina 54 vinden. Helpt dat wat? Idem kan ook bijvoorbeeld bij Philips, een andere type bedrijf. Dat is ook internationaal. Zoek maar eens in de lijst met beursgenoteerde bedrijven, die moeten allemaal hun jaarrekeningen publiceren en dat zal tegenwoordig wel allemaal op hun website beschikbaar zijn. Kost wat zoekwerk, maar aangezien jij de enige bent die precies weet wat je zoekt, laat ik het ook aan jou over. pi.gif
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Don Quichot

Don Quichot

• >250 berichten
  • 504 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 juli 2007 - 20:07

Ja, dat heeft inderdaad de klus geklaard. Dank je wel Ger. Wat ik wilde weten is in dit geval zo gebleken:

Er wordt in de balans van de holding melding gemaakt van uitbetalingen van rente op leningen, dan wel uitbetalingen van dividend door de dochterondernemingen. Er wordt echter niet gekeken naar de voorraad mutaties. Dit was min of meer wat ik wilde weten.

Ik wilde de puntjes op de i gezet hbben met betrekking tot dit en dit topic.
~Sir Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures