Buizenstelsel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Buizenstelsel

Hallo,

Dit waren vragen van 1ste zit op het examen.

Nu vroeg ik mij af hoe jullie deze zouden oplossen. (het gaat om de vragen 2 van eerste deel en 1 van 2de deel)

De vragen

Alvast bedankt!

grts K

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Buizenstelsel

Misschien kan je zelf al eens proberen ?

Wanneer je jouw werkwijze post dan kunnen we beter bijsturen.

Berichten: 7

Re: Buizenstelsel

oké,

ik heb nog niet kunnen uitrkenen.



Mijn strategie voor eerste vraagstuk:


- Buis 8 en 9 bevat stilstaandwater (dit omdat het uitmond op de atmosfeer) --> kunnen we gebruiken om de druk op die plaats te berekenen van het T-stuk

- we nemen een cte druk P bij de uitgang van het gesloten vat

- we hebben dus eigenlijk 1 buis, met daarbij een onbekende duk P, een gekende debiet (en dus snelheden) een gekende druk via buizen 8 en 9. Wat we dus nu moeten doen is gewoon alles uitrekenen. We hebben één stroomlijn met alles gegeven namelijk voor de pomp aan het t-stuk en de kraan. Kunnen we de energiehoogte zoeken. En opvoerhoogte van de pom vinden

Zo zou ik het doen. (nu zie ik wel dingen beter als toen opt examen ;-) )

Het probleem zou dan zijn dat de prof vooral teveel informatie gaf (om te testen of je het inzicht hebt). Of zie ik het te gemakkelijk?

Zie ik iets over het hoofd?

Van het 2de vraagstuk weet ik echt niet hoe te starten. Lastige combinatie met straling enzo

grtz K

Berichten: 28

Re: Buizenstelsel

Enige tips

P1+1/2* ρ*v1²+ ρ*g*h1= P2+1/2* ρ*v2²+ ρ*g*h2+Δp

p1 en 2 = statische druk

ρ= Soortelijke maasa

v= stroomsnelheid

g= zwaartekracht

h1 en 2 = hoogte tov referentieniveau

Δp= drukverlies door wrijving

Rechte leidingen (drukverlies door wrijving)

Δp =λ*(l/d)*1/2*ρ*v²

λ = bereken je met het reynoldsgetal.

Weerstanden door de bochten etc. kun je als volgt berekenen.

Δp = ξ*1/2*ρ*v² je kan ook er voor te kiezen de appendages te vervangen door een rekenkundig rechteleiding

Lapp= (ξ/λ)*d

Lapp is dan de vervangende lengte van de leiding

Opvoerhoogte van de pomp.

H= 1/( ρ*g)*(pp-pz)

H= Opvoerhoogte

pp =Druk perszijde

pz =Druk zuigzijde

Bereken de drukverliezen in de leidingen. Hierna kun je de opvoerhoogte berekenen.

misschien dat je hier iets mee geholpen bent.

Berichten: 7

Re: Buizenstelsel

hi,

Bedankt, maar ik snap wel de formules.

Ik wil eigenlijk gewoon bevestiging of dat mijn redenering klopt. nl. dat je maar 1 stroomlijn nodig hebt vanaf het T-stuk tot aan de kraan. Omdat de druk onder het T-stuk te berekenen valt met behulp van de hydrostatische druk (want stilstaand water) via de hoogte van buis 8, 9 en het reservoir. Die is cte. Dus hebben we één buis eigenlijk met cte debiet te beschouwen. Er moet dus maar een stroomlijn getrokken worden (van T-stuk tot kraan om het uiteindelijk tevinden).

Is deze redenering juist?

grts K

Berichten: 28

Re: Buizenstelsel

Ja, volgens mij klopt je gedachtengang wel. Alleen moet je uiteindelijk wel weten wat je ter hoogte van het T-stuk hebt. En dan moet je toch alles nog even uitrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Buizenstelsel

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer