waarom klonen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

waarom klonen?

heeej!

kan iemand me even vertellen wat de argumenten zijn van mensen die vooor klonen zijn? want ik kan er eigenlijk geen verzinnen. kan wel tig dingen verzinnen tegen klonen. maar waarom wil de mens dat eigenlijk? ik weet t niet

nou groetjes xxx kimmetjuh

Re: waarom klonen?

Nou...Het is natuurlijk een wetenschappelijke doorbraak is als er een mens/beest gekloond is. Dus gewoon voor de uitdaging.

Ook kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je bijvoorbeeld je kind verliest, en dat je hem dan gewoon 'opnieuw kan laten groeien'. :shock:

En natuurlijk als je een leger van topsoldaten op de been wil zitten, dan fok je gewoon mensen totdat je een 'perfecte soldaat mens' hebt, en dan kloon je die een paar miljoen keer, en oorlog voeren maar.

Note: Deze argumenten zijn uit de duim gezogen, en ik sta alleen achter de 1e. :wink:

Re: waarom klonen?

Een ander niet te onderschatten argument komt vaak van mensen die via de normale weg geen kinderen kunnen krijgen en toch een kind van zichzelf willen. Dit zou kunnen door een van beide ouders te klonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: waarom klonen?

Wat te denken van wedstrijdzwemmers met neuzen op hun achterhoofd.

Ik denk dat het klonen van menselijk materiaal vooral bedoelt gaat worden voor mensen die een ledemaat of een ander orgaan verliezen. Maar je kunt natuurlijk ook bv. denken aan aanpassingen voor toekomstige astronauten die dan bv. zonder hulpmiddelen op bv. Mars zouden kunnen rondwandelen, al met al biedt het ontzettend veel meer mogelijkheden dan dat de mens nu te beschikking staat.

LET WEL, ik zeg hiermee niet dat ik er een voorstander van ben hoor !!

al klonen mensen al eeuwen, wist je bv. dat populieren zich alleen maar voortplanten door stekken?! (ook een vorm van klonen)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: waarom klonen?

neuzen op je achterhoofd en topsoldaten dat is geen klonen, maar genetische manipulatie.

Klonen vind ik heel goed als het gaat om organen! Als iemand een donor orgaan nodig heeft bijvoorbeeld een long, als die long gewoon kan klonen van die persoon, dan is de donorwachtlijst snel weg. Ook zal het orgaan nooit worden afgestoten!!

Verder heeft het volledig kopieren van een mens vind ik weinig nut. Maar als bijvoorbeeld de iedeale koe is gemanipuleerd of gefokt, dan kan je er een kloon van maken zodat je precies dezelfde hebt, in plaats van hopen dat haar kinderen ook dezelfde eigenschappen hebben.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: waarom klonen?

hier ben ik het volkomen mee eens. het klonen van organen en ledematen heeft heel veel voordelen. er zijn geen afstotingsverschijnselen en een wachtlijst bestaat bijna niet. dit is een veel belovend iets.

het klonen van mensen en van tevoren precies kunnen bepalen wat ze kunnen en hoe ze eruit zien is eigenlijk niet meer dan dat Hitler deed toen hij de übermens wou creëren. hier ben ik dan ook een fel tegenstander van
"Meep meep meep." Beaker

Re: waarom klonen?

neuzen op je achterhoofd en topsoldaten dat is geen klonen, maar genetische manipulatie.


Weet ik? Ik zei dat je eerst een topsoldaat moest fokken, en die dan net zo lang klonen totdat je een leger naar wens hebt. :shock:

Re: waarom klonen?

klonen zijn enorm voordelig als reserveorganenbank, maar eenmaal dat gebeurt, is dit enkel voor de rijke elite en klan slechts 0,1% van de wereld er voordeel uit halen, en toch moet de regering het onderzoek financieren voor bepaalde instanties, vanuit privee initiatief wordt het dan nog duurder aan de andere kant

Re: waarom klonen?

Ik zie klonen in de toekomst gebeuren middels nano robotjes. Een mens zal gereduceerd worden tot 1atoom en hierna op elke willekeurig plaats in het Heelal weer opgebouwd kunnen worden. Dit inzicht vergt enige kennis van de nano technologie nu en die van de toekomst.

Re: waarom klonen?

Dat vind ik wel iets voor de heel verre toekomst, omda een mens desintegreren nog niet eens kan 'zoals het moet'.

Berichten: 25

Re: waarom klonen?

enkele posts terug werd er gesproken over organen klonen, maar dat kan toch helemaal niet, om bijvoorbeeld een volwassen long te hebben, moet je toch eerst het hele mens klonen en dan kun je daar de long van overplaatsen, maja dan ben je net zo ver van huis :shock: dan zit er weer een persoon zonder long...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: waarom klonen?

het is wel mogelijk door bepaalde stoffen aan stamcellen toe te voegen ze bepaalde functies aannemen en daardoor botten, huid, spieren of zelfs hele organen gaan vormen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 25

Re: waarom klonen?

aha, dat is wel interessant, dat vind ik nou iets waar wel wat meer onderzoek naar gedaan mag worden ipv hele mensen te klonen, want mensen hebben we genoeg (lees: te veel), organen tekort...

Re: waarom klonen?

het is wel mogelijk door bepaalde stoffen aan stamcellen toe te voegen ze bepaalde functies aannemen en daardoor botten, huid, spieren of zelfs hele organen gaan vormen.
Je hebt stamcellen nodig om deze organen te kweken...

Stamcellen zijn cellen in zeer vroege stadia van het leven die nog de mogelijkheid hebben elk type cel te worden, bijvoorbeeld en zenuwcel of een spiercel. Er is veel belangstelling voor het onderzoek naar stamcellen, omdat ze mogelijk kunnen worden gebruikt om beschadigde organen te herstellen, beschadigde delen van de hersenen of het ruggenmerg te regenereren of zelfs tot complete nieuwe organen voor transplantatie kunnen worden opgekweekt.

Neem een kijkje op www.discoverychannel.nl !

Berichten: 100

Re: waarom klonen?

mijn mening is een beetje verdeeld over deze stelling.

Klonen heeft veel voordelen, zoals bijv. al eerder werd genoemd: het klonen van organen.

Aan de ene kant is dit heel handig voor als je iemand hebt in de familie of vriendenkring die met een probleem zit, dat met klonen kan worden opgelost.

Aan de andere kant hoort die persoon helemaal niet te overleven (recht van de strekste oftewel natuurlijke selectie). we hebben al een overbevolkings probleem, maar als we straks iedereen die ziek is ook nog eens kunnen redden gaat het wel heel erg ver.

Nog een voordeel kan zijn dat je bijvoorbeeld problemen zoals honger over de hele wereld kan verhelpen. Als je bijvoorbeeld straks alleen nog maar koeien hebt die heel veel melk produceren, of als je vissen hebt die allemaal vruchtbaar zijn en heel veel eitjes leggen. Dan zal eten een stuk goedkoper worden en zal er veel meer eten kunnen worden geproduceerd.

Dat is weer een ander voordeel.

Ik vind het dus erg moeilijk hierover een vaste mening over te hebben :shock: .

Reageer