Virus kraakt biofilm

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Virus kraakt biofilm

Amerikaanse onderzoekers hebben een virus ontwikkeld dat niet alleen schadelijke bacteriën aanvalt, maar ook de biofilm oplost waarin die bacteriën zichzelf verschansen. In vitro is het 99 procent effectief tegen E.coli, zo schreef James Collins (Boston University) onlangs in PNAS.


Lees meer... C2W
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Virus kraakt biofilm

Nadeel is wel dat niet helemaal duidelijk is welke uitwerking zo’n virus op de mens heeft.


Die nota lijkt me zeker niet onbelangrijk. We barsten ook van de positieve bacteriën, het lijkt me dus niet zo aangewezen dit virus gewoon los te laten in ons lichaam. Ook mogen we eventueel lozen van deze stof in de natuur niet onderschatten.

Berichten: 12.262

Re: Virus kraakt biofilm

Ik denk dat het nog wel eens mee kan vallen met de negatieve effecten, het gaat feitelijk om een faag die slechts bacterien infecteren kan, en aldaar zorgt voor de synthese van een enzym dat de matrix van de biofilm oplost.


Eerlijkgezegd kan ik me weinig voorbeelden bedenken waarbij bacterien in het menselijk lichaam een biofilm vormen, met een voordelig gezondheidseffect. Bovendien zijn fagen best specifiek in de keuze van hun gastheren (al wordt er wel iets gezegd over een 'universeel' virus), dus lijkt het me sterk dat een gerichte behandeling tegen een of andere infectie (of tegen pakweg tandplak) opeens totaal onverwachte effecten heeft.
Victory through technology

Reageer