[/economie] reeks uitrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

[/economie] reeks uitrekenen

Hallo,

ik probeer de volgende reeks uit de rekenen:
\( \sum^{a}_{n=0}{x * b^{n}} = c\)
Hierbij worden a en b bepaald, dus bijvoorbeeld:
\( \sum^{44}_{n=0}{x * 1,083^n} = 160000 \)


Hierbij wil ik dus x bepalen. Het hoeft overigens niet exact: nul decimalen is al ruim voldoende (dus geen cijfers achter de komma).

Ik kom er echt niet uit.

Als het te ingewikkeld is om het met variablen te doen, c staat zowiezo vast op 160000. Als ik a zou kunnen variëren zou dat handig zijn, maar het is niet nodig. b staat vast op drie waardes: 1,083; 1,051 en 1,018.



Voor de geïntereseerden: ik probeer voor mijn PO Economie uit te rekenen hoeveel de premie voor een kapitaaldekkingsstelsel moet zijn bij een rendement van 8,3%; 5,1% en 1,8%, met een uitkering van 10.000 per jaar en een levensverwachting van 81 jaar (81-65 = 16 jaar, 16 * 10000 = €160.000). De inflatie wordt al gecompenseerd door het rendement lager te nemen dan het rendement is (8,3% = 10% rendement - 1,7% inflatie). In het model wordt er van uit gegaan dat iedereen werkt en dat zij premie betalen tussen hun 19de en 64ste.



Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [/economie] reeks uitrekenen

dtech schreef:ik probeer de volgende reeks uit de rekenen:
\( \sum^{a}_{n=0}{x * b^{n}} = c\)
\(\sum^{a}_{n=i}{x * b^{n}} = c \Leftrightarrow x \cdot \sum^{a}_{n=i}{b^{n}}=c \Rightarrow x= \frac{c}{\sum^{a}_{n=i}{b^{n}}}=\frac{c}{u}\)
[1]
\(u=\sum^{a}_{n=i}{b^{n}}=b^i+b^{i+1}+b^{i+2}+...+b^a\)

\(bu=b^{i+1}+b^{i+2}+b^{i+3}+...+b^a+b^{a+1}\)
\(u-bu=u(1-b)=b^i-b^{a+1} \Rightarrow u=\frac{b^i-b^{a+1}}{1-b}\)
[2]

uit [1] en [2] volgt:
\(x=\frac{c(1-b)}{b^i-b^{a+1}}\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 2.746

Re: [/economie] reeks uitrekenen

vanaf de eerste stap heb je al een waarde voor x, de volgende stappen zijn een vereenvoudiging (die misschien overbodig zijn)

en de i is in jouw voorbeeld 0

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [/economie] reeks uitrekenen

Bedoel je dat [2] overbodig is?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 2.746

Re: [/economie] reeks uitrekenen

\(x= \frac{c}{\sum^{a}_{n=i}{b^{n}}}\)
hiermee kan je eigelijk al x vinden, maar de verdere vereenvoudigingen kunnen inderdaad handig zijn

Reageer