Combinatieleer/programmeren vraagstukje

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

Combinatieleer/programmeren vraagstukje

De volgende vraag gaat over een soort van getallengenerator die ik als raamambtenaar tijdens de werkuren aan het programmeren ben:

Gegeven een verzameling V met n getallen, hoe zou je het dan aanpakken om uit V zoveel mogelijk unieke rijtjes te vormen van 2 tot maximaal 4 getallen achter elkaar, waarbij de volgorde van de getallen in het rijtje een rol speelt.

Wat het probleem nog moeilijker maakt, is dat elk gegenereerd rijtje maximaal 50% mag verschillen van elk ander rijtje, dus rijtjes 34-67-999-787 en 34-67-111-909, of rijtjes 33-21-8 en 8-21 mogen bij elkaar in de verzameling van resultaten zitten, maar als er in de verzameling van resultaten al een rijtje 9-676-89-56 zit, dan mag 10-676-89-56 er niet meer bijkomen...

Berichten: 2.746

Re: Combinatieleer/programmeren vraagstukje

ik snap dat 50% verschillen nog niet helemaal.

mag eenzelfde getal twee keer in je rijtje zitten?

en je moet de rijtjes vormen, dus niet berekenen hoeveel rijtjes er bestaan?

Berichten: 16

Re: Combinatieleer/programmeren vraagstukje

superslayer schreef:ik snap dat 50% verschillen nog niet helemaal.

mag eenzelfde getal twee keer in je rijtje zitten?

en je moet de rijtjes vormen, dus niet berekenen hoeveel rijtjes er bestaan?
Met "50% verschil" bedoel ik, dat als er twee rijtjes met evenveel, bvb 4, getallen achter elkaar zijn, dat er dan maximaal twee aaneensluitende getallen in dezelfde volgorde mogen zijn. Dus als we al het rijtje 56-9090-676-5656 hebben, dan is (56-9090)-7878-7899 wel ok, maar (56-9090-676)-883 mag er niet meer bijkomen (3 getallen in dezelfde volgorde) en ook 7878-(56-9090-676) mag er niet meer bij.

De bedoeling is dat het algoritme de rijtjes genereert, het gaat hier dus niet over het klassieke "aantal rijtjes" probleem.

Berichten: 2.746

Re: Combinatieleer/programmeren vraagstukje

ok, dat snap ik nu

het klinkt niet zo simpel

en wat doe je als die twee rijen hebt: 5-7 en 5-7-3-2 voor hoeveel % komen die overeen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Combinatieleer/programmeren vraagstukje

Is er iets gegeven over die n getallen in V. Zijn ze b.v. allemaal verschillend?

Maakt men allemaal rijen van 2, of 3,4 of een soort menging?

Ik vind de vraag volledig onbegrijpbaar en met de gegeven gegevens onoplosbaar voor mij. pi.gif
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer