Wit poeder op koperelectrode

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Wit poeder op koperelectrode

Hey iedereen,

Ik heb pasgeleden een electrolise opstelling in een Ice tea flesje gemaakt (het was puur om te kijken of het lukte...) door twee gaatjes in het flesje te prikken, een plus en een mindraad erin te prikken en vast te lijmen (anders loopt het water via de randjes eruit) en dan stroom erop te zetten dmv een accu (9,6V / 650 mA) van een radiografisch bestuurbare auto.

Ik had er vergezuiverd water in gedaan waar ik niet precies van weet wat het bevatte maar het was redelijk schoon (wij hebben een soort extra instalatie om het kalk enzo eruit te filteren), toen dat niet erg lekker liep had ik er enkele ml's zoutzuur (10%) aan toegevoegd omdat ik eens gehoord had dat je het water moest verzuren.

Toen liep het als een trein, maar op één van mijn draden (ik kon helaas niet achterhalen of het de plus of de min was omdat dat niet op men accu stond) ontstond een soort wit poeder en ik dacht eerst dat het een stof was die zich afzette ophet koper maar na een tijdje brokkelde het draadje helemaal af en bleek dus dat het koper van het draadje reageerde.

Ik heb aan mijn Scheikunde gevraagt wat dit voor stof zou kunnen zijn, hij was zeer geintreseerd maar kon mij niet vertellen wat het zou kunnen zijn. Hij dacht aan Cu(OH)2 maar ik las dat dat een blauw / blauw groenige stof is, en wat ik zag was duidelijk wit.

Weet iemand mischien wat dit kan zijn en hoe ik kan voorkomen dat mijn draad naar de gallemiezen gaat? Of kan dat alleen voorkomen worden met een platina (wat ze in hoffman aparaten gebruiken) electrode?

alvast bedankt,

Grz

Peter

Berichten: 3

Re: Wit poeder op koperelectrode

Heuh, waarom mag ik mijn eigen onderwerpen niet wijzigen? :D

sorry, ik zag dat er een hele berg typfouten inzaten waar ik overheen gelezen had, maar nu is de knop 'wijzig' ineens verdwenen pi.gif

met 'mijn scheikunde' bedoelde ik 'mijn scheikundedocent'

Berichten: 2.746

Re: Wit poeder op koperelectrode

ik ga voor koperchloride.

Berichten: 3

Re: Wit poeder op koperelectrode

maar koper(I)chloride kleurt groen, en koper(II)chloride is geelbruin en zal bij vocht blauw/groen kleuren, daarnaast was zeker Koper(II)chloride zeer goed oplosbaar in water en zal dus niet op de bodem van mijn flesje blijven liggen..

Koper(I)chloride: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koper%28I%29chloride

koper(II)chloride: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koper%28II%29chloride

Berichten: 42

Re: Wit poeder op koperelectrode

koperchloruur of cuprochloride (CuCl) is een wit of lichtgrijs kristallijn poeder dat niet oplost in water. Testje; het lost wel op in zoutzuur of ammoniak. De stof is een insekticide.

groeten

Reageer