Exponentiële groei

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 137

Exponenti

Geen huiswerk, maar het zou een huiswerkvraag kunnen zijn: de huur van een huis is €400,- per maand. Als de huur elk jaar met 1% wordt verhoogd, hoe hoog is de huur dan na 100 jaar?

Nu heb ik een antwoord en ik zou willen weten of mijn antwoord, en nog belangrijker, de methode, kloppen.

Ik dacht het volgende:
\(B(t) = P \cdot e^{k t}\)
,

waarin

P de aanvankelijke hoeveelheid is,

k de groeiconstante is,

t de tijd is

We weten het volgende:

P = 400

k = 0.01

t = 100

Dus
\(B(100) = 400 \cdot e^{0.01 \cdot 100} = 400 \cdot e \approx 1087.3 \)
Bedraagt de huur na 100 jaar dan €1087,30?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Exponenti

klopt.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Exponenti

Ik moet er wel bij zeggen dat die 1 % dan wel continu verdeelt is over 1 jaar. Dus je krijgt elke seconde (ms, ns....) een deel van 1%. De laatste seconde (ms, ns...) krijg je dus de laatste kleine beetje van 1%.

Wordt de prijs alleen maar per jaar verhoogt (dus niet continu) dan bereken je B met
\(B(t)=400 \cdot 1.01^t\)
Dan is B(100)=1081.93. Dus discontinu verhoging komt de klant (in dit geval) beter uit.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Exponenti

Dus
\(B(100) = 400 \cdot e^{0.01 \cdot 100} = 400 \cdot e \approx 1087.3 \)
Klopt niet, de groeifactor is 1.01 en niet
\(e^{0.01}\)
(toevallig is dat bijna hetzelfde, maar die e heeft hier in principe niets te zoeken).

Zoals Morzon in z'n tweede bericht aangeeft moet het zijn:
\(B(t) = P \cdot (1+k)^t = 400 \cdot (1.01)^t\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Exponenti

Nog wel een toevoeging over Morzons opmerking:
Morzon schreef:Ik moet er wel bij zeggen dat die 1 % dan wel continu verdeelt is over 1 jaar. Dus je krijgt elke seconde (ms, ns....) een deel van 1%. De laatste seconde (ms, ns...) krijg je dus de laatste kleine beetje van 1%.

Wordt de prijs alleen maar per jaar verhoogt (dus niet continu) dan bereken je B met
\(B(t)=400 \cdot 1.01^t\)
Dan is B(100)=1081.93. Dus discontinu verhoging komt de klant (in dit geval) beter uit.
Dit zou alleen verschil maken als je voor t gebroken getallen (dus halve jaren) gaat invullen.

Na exact 100 jaar is de huur altijd 1081.93 euro, ongeacht of ze eens per jaar of continu verhogen (dat met
\(e^{0.01\cdot t}\)
was fout).

Als ze 1x per jaar verhogen, bedraagt op een willekeurig tijdstip t (uitgedrukt in jaren) de huur:
\(B(t) = 400 \cdot (1.01)^{\lfloor t \rfloor}\)
Waarbij
\(\lfloor t \rfloor\)
de Entier functie is.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Exponenti

Het is inderdaad zoals Rogier het weet te vertellen. Dit kan je bijvoorbeeld nagaan door enkele willekeurige waarden in te vullen. Na één jaar moet je 404 euro hebben. Volgens de door Isaac opgestelde formule is dit niet het geval. Ik vond het al zo raar dat het je beter zou uitkomen indien het discontinu was. Na een jaar zou je toch continu of discontinu dezelfde huur terug moeten vinden? Dat maakt toch niets uit bij dit probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Exponenti

\(B=P \left( 1+ \frac{r}{n} \right)^{nt} \)
met n aantal verhogingen per jaar en r=0.01.

Dan na 100 jaar met 1 keer verhoging per jaar is
\(B=400 (1+0.01)^{100}=1081.93\)
Met een verhoging per dag moet het zijn:
\(B(t)=400 \left(1+\frac{0.01}{365} \right)^{365 \cdot 100}=1087.30\)


En als n naar oneindig gaat wordt
\(B(t)=Pe^{rt}, \ B(100)=1087.31 \)


Ik snap niet wat er fout aan is eigenlijk.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Exponenti

Klopt niet, de groeifactor is 1.01 en niet
\(e^{0.01}\)
(toevallig is dat bijna hetzelfde, maar die e heeft hier in principe niets te zoeken).
Zie ook hier
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Exponenti

wat ik daar uit begrijp is, dat wat ik zei correct is?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Exponenti

Morzon schreef:
\(B=P \left( 1+ \frac{r}{n} \right)^{nt} \)
met n aantal verhogingen per jaar en r=0.01.

Dan na 100 jaar met 1 keer verhoging per jaar is
\(B=400 (1+0.01)^{100}=1081.93\)
Met een verhoging per dag moet het zijn:
\(B(t)=400 \left(1+\frac{0.01}{365} \right)^{365 \cdot 100}=1087.30\)


En als n naar oneindig gaat wordt
\(B(t)=Pe^{rt}, \ B(100)=1087.31 \)
Ik snap niet wat er fout aan is eigenlijk.
In de oorspronkelijke vraag werd gesteld dat de huur 1% per jaar omhoog ging. Dat is een factor 1.01 per jaar, maar let op:

Als je dit uitsmeert over 365 dagen (dus in 365 stappen verhogen) is de factor per dag niet
\((1+\frac{0.01}{365})\)
, maar
\(\sqrt[365]{1.01}\)
:!:

Jij lijkt er vanuit te gaan dat als je de rente in meer stappen verhoogt, je de factor kunt delen door het aantal stappen. Dat is niet correct.

Stel dat de verhoging 40% per jaar was in plaats van 1%, dan is het verschil wat duidelijker. De huur moet dan na een jaar 140 euro zijn, en niet
\(100\cdot e^{0.40} \approx 149.18\)
. Of de verhuurder zijn huur in meerdere stappen of in één keer omhoog gooit moet hij zelf weten (liever in één keer, want anders ga je gedurende het jaar al steeds iets meer betalen, maar ok). Echter na een jaar moet de huur natuurlijk hoe dan ook 140 euro zijn, en niet 149, anders is het een verhoging van 49% per jaar en geen 40%.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Exponenti

Zie ook hier
Daar staat het ook fout.

Die e heeft daar echt niks te zoeken. Ik zal daar ook ff reageren pi.gif
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Exponenti

Rogier schreef:Daar staat het ook fout.

Die e heeft daar echt niks te zoeken. Ik zal daar ook ff reageren :D
Ik wilde met deze link aangeven dat niet de e-macht, maar de andere juist was pi.gif
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Exponenti

Rogier schreef:In de oorspronkelijke vraag werd gesteld dat de huur 1% per jaar omhoog ging. Dat is een factor 1.01 per jaar, maar let op:

Als je dit uitsmeert over 365 dagen (dus in 365 stappen verhogen) is de factor per dag niet
\((1+\frac{0.01}{365})\)
, maar
\(\sqrt[365]{1.01}\)
:!:
Daar heb je gelijk in, maar die twee verschillende methodes in mijn post van 18:06 zijn geen 2 gelijke(duh want er komt duidelijk iets anders uit) oplossingen voor 1 vraag maar ik wilde juist laten zien in welk geval zijn berekening wel zou kloppen.
Jij lijkt er vanuit te gaan dat als je de rente in meer stappen verhoogt, je de factor kunt delen door het aantal stappen. Dat is niet correct.

Stel dat de verhoging 40% per jaar was in plaats van 1%, dan is het verschil wat duidelijker. De huur moet dan na een jaar 140 euro zijn, en niet
\(100\cdot e^{0.40} \approx 149.18\)
. Echter na een jaar moet de huur natuurlijk hoe dan ook 140 euro zijn, en niet 149, anders is het een verhoging van 49% per jaar en geen 40%.
Maar de e methode gebruik je ook niet voor deze vraag, als je dat wilt dan kan dat ook, maar dan is r gelijk aan ln(1.4)

In de link van Phys maakt Evilbro duidelijk dat het om twee antwoorden gaat voor 2 verschillende vragen. Dus zie ik ook niet waarom dat topic fout is.

Ik denk eigenlijk dat ik beetje onduidelijk was en dat jij Evilbro's post niet hebt gezien. pi.gif
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Exponenti

Misschien heb ik sommige reacties dan niet goed begrepen, maar als TS vraagt of deze berekening voor een verhoging van 1% per jaar klopt:

[quote='Isaac Newton' post='328379']
\(B(100) = 400 \cdot e^{0.01 \cdot 100} = 400 \cdot e \approx 1087.3 \)
is gewoon geen sprake van 1% per jaar, ongeacht of de verhoging bedoeld was als 1x per jaar of continu.

Maar misschien was het inderdaad alleen een geval van miscommunicatie, wat bedoel jij dan met "1% continu verdeeld over 1 jaar"?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Exponenti

Het was even zoeken, maar ik heb mijn bron gevonden.

Een klein Engels stukje:

If 1000 is invested at 6% interest, compunded annually, then after 1 year the investment is worth 1000(1.06)=1060, after 2 years its worth 100[(1.06)1.06]=1123.60, and after t years its worth 1000(1.06)^t. In general, if an amount P is invested at an interest rate r(r=0.06), then after t yeras it's worth P(1+r)^t Usually, however, interest is compunded more frequently, say, n times a year. Then in each compunding period the interest rate is r/n and there are nt compounding periods in t years, so the value of the interest is P(1+r/n)^(nt).

with annual compounding (de eigenlijke vraag van de topic opener) n=1

with semiannual compunding: n=2

enz

If we let n ---> pi.gif , then we will be compounding continously and the value of the investment will be Pe^(rt)

Early Transcedentals Calculus James Stewart.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Reageer