Staal.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 416

Staal.

Ik heb een vraag over staal. Zo heb ik in vragen die ik de afgelopen tijden stelde met experimenten van stalen pijpen het vaak gehad over het is een buis gemaakt van staal37, of gemaakt van staal52. Nu weet ik wel wat st37 of st52 betekent, anders vermeldde ik het ook niet in een van mijn vragen. St37 betekent dat een draad met een dikte van 1mm2 een gewicht kan dragen van 370N (+/- 37kg) en st52 dus 520N. Goed nu heb ik ook termen gehoord van staal70 en hardox-staal, ik vraag me af bestaat st70? Zo ja, wat voor soort staal heeft de grootste treksterkte, wat is de samenstelling, hoe komt dat en hoe hoog is die treksterkte en waar wordt dat voor toegepast?

Wat is Hardox-staal, waar wordt dat voor gebruikt, wat is de treksterkte daarvan en wat is de hardheid daarvan?

Wat is het smeltpunt van al deze staalsoorten, of liggen de smeltpunten dicht bij elkaar in de buurt?

Wat is het hardste staalsoort en waarom is dat zo hard en met wat voor materiaal kun je dat vergelijken, dus op de hardheidsschaal van Mohs?

Is het waar dat Wolfraam het hardste metaal is?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Staal.

Wolfraam is niet het hardste metaal, denk ik. Missschien als het gaat om ongelegeerde metalen wel, maar dat weet ik niet zeker. Het heeft wel het hoogste smeltpunt als ik me niet vergis.

De getallen die je noemt zijn treksterktes. Het ligt echter niet zo eenvoudig als je het stelt. Staal 237 mag veilig worden belast op 237 N/mm^2. 237 N/mm^2 is 0,7 * de werkelijke treksterkte (rekgrens). Door de jaren heen zijn er nogal wat verschillende notaties voor staal geweest, waarbij de een de werkelijke treksterkte was & de ander bijvoorbeeld 0,7 re.

Je kunt niet zo zeggen wat de staalsoort is met de hoogste treksterkte omdat er zo veel legeringen bestaan, terwijl ze lang niet allemaal in de handel zijn. Hoge treksterktes haal je alleen met taai materiaal - dus zonder carbidevormers (zie onder).

Staal wordt hard van carbidvormers; chroom, vanadium, etc. Zoek hiervoor eens op google - er zijn tabelletjes waarin staat welk element het staal op welke manier beinvloed.

Als je het principe van precipitatieharden (alleen non-ferro) begrijpt, begrijp je wat harden is.. zoek daar dus ook even op.

(ik heb het nu dus over de treksterkte = breuk

de rek- of vloeigrens = tot hier elastische- en vanaf hier plastische vervorming

0,7 * rekgrens = beschouwd als een veilige factor om mee te construeren)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Staal.

In mijn hobby (samurai zwaarden) kom je voor de hardheid van staal vaak de benaming Rockwell tegen. een Rockwell hardheid van 55-60 is een hard staal (dus erg mooi scherp te maken) en een Rockwell van 40-50 is zachter (stainless steel keukenmessen) en vaak ook goedkoper.

Volgens mij hangt het af van de toepassing voor het staal. als het moet dienen voor constructiewerk dan heeft het hele andere eigenschappen nodig als in het gebruik voor samuraizwaarden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Staal.

In harden is veel mogelijk; je kunt bijvoorbeeld oppervlakteharden (nitreren, carboneren, vlam- of inductieharden). Op deze manier maak je bijvoorbeeld een as slijtvast op het loopoppervlak, terwijl hij taai genoeg is om eventuele torsiekrachten op te vangen. Met variabelen als hardingsdiepte kan je wat 'spelen'.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Staal.

In harden is veel mogelijk; je kunt bijvoorbeeld oppervlakteharden (nitreren, carboneren, vlam- of inductieharden). Op deze manier maak je bijvoorbeeld een as slijtvast op het loopoppervlak, terwijl hij taai genoeg is om eventuele torsiekrachten op te vangen. Met variabelen als hardingsdiepte kan je wat 'spelen'.


Ja dat vroeg ik me trouwens af, kan je zelf staal harden? Ik wil namelijk zelf een mes maken maar dan wil ik de "snijkant" harden, hoe kan ik dat het gemakkelijkst doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Staal.

Yep, dat kan. zo bijvoorbeeld
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 416

Re: Staal.

Yep, dat kan. zo bijvoorbeeld
Staal kan je harden, okee, maar weet iemand wat het hardste staal/metaal is, dat niet gehard is met hoge temperaturen, maar gewoon door toevoeging van een legering, bijv. wolfraamstaal, dat is een ijzerlegering waar wolfraam en koolstof enzo inzit. Dus wat is op die manier het hardste metaal, en hoe hard is dat op de schaal van Mohs?

Het enige dat ik weet van wolfraam is dat wolfraamcarbide (WC) na diamant het hardste materiaal is, en dat daar de koppen van bijv. een steenboor is gemaakt, maar hoe hard is dat op de schaal van Mohs?

En weet iemand ook wat HARDOX-STAAL precies is en waar het voor wordt toegepast? En hebben alle staalsoorten ongeveer hetzelfde smeltpunt? Zo nee, welke staalsoort heeft het hoogste smeltpunt?

Re: Staal.

hallo , zou iemand me meer informatie kunnen bezorgen over carboneren van constructiestaal?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Staal.

Anonymous schreef:hallo , zou iemand me meer informatie kunnen bezorgen over carboneren van constructiestaal?

alvast bedankt
Again: wat wil je weten?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 1

Re: Staal.

ik heb hier nog een paar vraagjes,

ik moet allemaal verschillende kenmerken van verschillende staalsoorten zoeken, en ik heb mij er ook al

kapot aan gezocht en toch vind ik nog maar weinig,

C45: hoe je dit aanduid op een tekening

S235: Hardheid (HB)

Handelsvorm

Aanduiding op tekening

S500k: Ferrometaal/non-ferrometaal/kunststof

Treksterkte

Hardheid

Massadichtheid

Toelevering

Handelsvorm

Aanduiding op tekening

Berichten: 4.502

Re: Staal.

Zie de website van MCB -Metaalcompagnie Brabant (nu ook in Belgie,maar wrs.dezelfde site.

C45 wordt daar weergegeven (bij mij blz 448)als kwaliteit Din 17.200,maar mogelijk gemuteerd naar een Euronorm.

Het is voor machinebouw bestemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Staal.

Wat Oktagon zegt klopt, bij MCB kan je wel wat informatie vinden over verschillende soorten staal.

Kijk best op de .nl site, daar kan je het MCB-boek downloaden, op de Belgische site heb ik het nog niet kunnen terugvinden.

In deze databank kan je ook een heleboel staaleigenschappen terugvinden.

C45 is eigenlijk niet zo goed in de machinebouw, je kan beter C45E gebruiken (dit is de nieuwe benaming voor het oude CK45)

Op een tekening gaat men normaal altijd werken met een BOM (Bill Of Materials), in een samenstellingstekening krijgen de verschillende onderdelen een nummer en in de BOM zal dan per nummer het aantal komen, de ruwe maat, de leverancier, leveringsnorm, en kwaliteitsnorm (dit is het materiaalsoort, heel erg vaak C45E of S235 JR, ...)

S235

S235 is staalbouw staal

Trekspanning is normaal 370N/mm².

S500k ken ik niet en dit kan je blijkbaar niet meteen terugvinden in de materiaal databank (link hierboven).

Heb je soms iets meer info zodat er meer gericht kan gezocht worden ?

Reageer