Ouder worden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Ouder worden

Onderzoek wijst uit dat als je cellen van een ouder iemand overzet naar een jonger iemand en omgekeerd de cellen hun leeftijd herinneren.

Dit schept mijn inziens toch mogelijkheden i.v.m. een middel die veroudering tegengaat.

Vooral wat er via bloedtransfusies mogelijk is of zelfs wat de gevolgen zijn op termijn.

Stel dat je via een bloedtransfusie je leeftijd verkort of verlengd wordt naargelang de leeftijd van jezelf t.o.v. de donor?

Als ik kijk naar de gemiddelde leeftijd van de donoren wordt ik er niet echt blij van...

Berichten: 199

Re: Ouder worden

Alleen krijg je bij een bloedtransfusie nooit bloed zoals dat in je lichaam voorkomt, maar uit elkaar gehaalde onderdelen van dat bloed. Overigens worden bijvoorbeeld rode bloedcellen in het lichaam continue gevormd en zijn dus veel jonger dan veel andere cellen. Als ze dus hun leeftijd al herinneren ligt die niet hoger dan enkele dagen, dus je hebt er geen voor- en ook geen nadeel aan.

Ik vind het trouwens wel een beetje een enge vorm van de bron van de eeuwige jeugd...maar misschien heb ik vroeger te veel vampierverhalen gelezen. Ik denk in elk geval niet dat je er rijk van wordt.

Berichten: 7.068

Re: Ouder worden

Onderzoek wijst uit dat als je cellen van een ouder iemand overzet naar een jonger iemand en omgekeerd de cellen hun leeftijd herinneren.
'Herinneren' is een groot woord in deze context. Aan de uiteinden van chromosomen zitten zogenaamde telomeren. Deze beschermen het chromosoom. Elke keer dat de cel deelt, gaat er een deel van de telomeren verloren. Op een gegeven moment zijn de telomeren zo kort dat ze de chromosomen niet meer beschermen en dan gaat de cel dood. Het woord 'herinneren' is dus nogal misplaatst. Mijn chocolade reep herinnert zich ook niet hoeveel ik al van hem gegeten heb.
Stel dat je via een bloedtransfusie je leeftijd verkort of verlengd wordt naargelang de leeftijd van jezelf t.o.v. de donor?
Deze veronderstelling is gebaseerd op een fout in het begrip betreffende de stof. De invloed van een bloedtransfusie op je levensverwachting heeft niks te maken met de leeftijd van de bloedcellen. Rode bloedcellen delen trouwens niet eens. Ze bevatten geeneens chromosomen (en dus geen telomeren).

Berichten: 6

Re: Ouder worden

ok dan geen gevolg bij bloedtransfusies maar bij het clonen dan...is waarschijnlijk ook de reden waarom ze dit verboden hebben.

Wat wel interesant kan zijn is het clonen van organen :

Als je volgroeid bent(21jaar bv.) ga je evnetjes langs langs het ziekenhuis en laat je van elk noodzakelijk orgaan die te clonen valt enkele cellen wegnemen...als je ouder bent een orgaan versleten laat je uit die cellen een nieuw orgaan clonen en implanten...geen afstotingsverschijnselen ed...wel terug voor de rijken maarja dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo zijn...als het al niet gebeurd :D

Reageer