Gevaarlijke experimenten in de vs

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Gevaarlijke experimenten in de vs

De VS zijn sinds 9/11 zo bang voor een biologische aanval, dat in honderden laboratoria geëxperimenteerd wordt met ziekteverwekkers. Bloedlink, zegt een Texaanse klokkenluider.

Lees meer... Kijk

Lees meer... New Scientist
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Gevaarlijke experimenten in de vs

gheghe, dan schiet je je doel wel heel erg voorbij, nietwaar? :D
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gevaarlijke experimenten in de vs

gheghe, dan schiet je je doel wel heel erg voorbij, nietwaar? :D
Je bedoelt, je schiet in eigen doel? :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Gevaarlijke experimenten in de vs

Niet schieten is nooit raak, natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Gevaarlijke experimenten in de vs

Nee, maar ze willen geloof ik ook dat ze niet geraakt worden....daarom doen ze er onderzoek naar...tja, als je dan zelf gaat oefenen, zit een ongeluk in een klein hoekje he:)
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Gevaarlijke experimenten in de vs

De vraag dezer dagen is al lang niet meer of men ooit 'natuurlijke' stoffen gaat misbruiken om volkeren te vermoorden, maar de vraag is eerder wanneer?

En ga je dan zitten wachten tot je aangevallen wordt om een tegenoplossing te vinden of ga je vooraf zelf al de techniek ontwikkelen om te kijken wat de tegenopties zijn?

Het is natuurlijk iets heel dubbelzinnig, als ze het niet zouden doen en ze worden ooit aangevallen dan krijg je het volk op jou met de vraag waarom ze niet eerder een oplossing hebben gezocht, doen ze het wel dan krijg je natuurlijk de andere groep tegen jou.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gevaarlijke experimenten in de vs

Wat ik me hierover ook en misschien wel vooral afvraag: het ontbreekt terroristen mogelijk wel aan kennis en/of technologie, maar niet aan fondsen. Als jan en alleman met die rotzooi bezig is, zit daar zeker ook wel iemand tussen met geldgebrek. Dan gaat er ook vast wel eens iets door een andere deur "ontsnappen". Dáár word ik pas écht bang van.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Gevaarlijke experimenten in de vs

Dat risico lijkt me inderaad ook wel aanwezig, als iemand aan besmettelijk materiaal wil komen is het omkopen van een onderzoeker die ermee werkt natuurlijk wel een eenvoudige ingang. Aan de andere kant denk ik dat er wel mee bronnen zijn van voor biowapens geschikt materiaal dan het onderzoek in de VS alleen (wellicht russisch materiaal dat nog in opslag ligt, al dan niet in een inmiddels afgestoten deelstaat).

Als je dit verhaal ziet http://www.newscientist.com/article/mg18024201.000) denk ik echter dat er gewoon een klimaat ontstaat waarbij eventuele besmettingen altijd de doofpot in gaan, dat zou ik de onderzoekers in kwestie ook niet verwijten. Ik denk dat het vooral van belang is dan men accepteert dat er zekere risico's zijn, en er ook zaken fout gaan zelfs wanneer iedereen zn uiterste best doet het te voorkomen.

Overigens denk ik dat het onderzoek op zich wel van belang is, de kans dat een terroristische club met een biowapen komt lijkt me bijvoorbeeld aanzienlijk groter dan dat men in staat is een nuclear wapen te fabriceren (aankopen daarvan is iets anders).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gevaarlijke experimenten in de vs

Benm schreef:.//..

Als je dit verhaal ziet http://www.newscientist.com/article/mg18024201.000) denk ik ..//..

Sorry there has been an error. The article you were looking for could not be found -- please try our search.
ingetrokken artikel?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Gevaarlijke experimenten in de vs

ingetrokken artikel?


Er staat een ')' in de url op het einde, als je die verwijdert gaat alles goed! :D

Berichten: 3.165

Re: Gevaarlijke experimenten in de vs

Wat ik me hierover ook en misschien wel vooral afvraag: het ontbreekt terroristen mogelijk wel aan kennis en/of technologie, maar niet aan fondsen.
Is dat wel zo, of is dit een wijdverspreid misverstand? Denk bijvoorbeeld aan die Pakistanees die werkte in die fabriek waar het uranium wordt verrijkt (in Nederland gevestigd maar eigendom van meerder landen waaronder een aantal grote Europese landen).

Ik zie geen enkele reden waarom criminelen minder intelligent zouden zijn dan de brave burgers. Wie zegt dat een deel van de topcriminelen niet gewoon goede scholing heeft gehad? Als de crimineel zelf al geen toegang heeft tot die kennis dan kan hij deze kennis altijd nog inkopen.

Neem bijvoorbeeld de kernbom. Het is gewoon veel te duur om die met een paar mensen te ontwikkelen. Uncle Sam kan dat wel omdat zij enorm veel geld en een grote organisatie heeft.

Uncle Sam kan de facilliteiten die voor de productie van een kernbom nodig zijn ook aanwenden voor tal van andere doeleinden (kernenergie, isotopen die gebruikt worden voor medisch onderzoek...). Zelfs al hebben de criminelen hier het geld voor dan nog is het maar de vraag ofdat ze het de moeite waard vinden. Met hetzelfde geld kan je veel meer winst boeken of schade aanrichten wanneer je meer lowtechtechnieken gebruikt.

Wanneer de criminelen een installatie zouden laten bouwen voor ultracentrifuge dan zou dat bovendien nogal opvallen.

Aangezien wij het belangrijk vinden dat er onderzoek plaatsvindt naar oa micro-organismen moeten we maar zien dat het zo goed mogelijk beveiligd is.

Zo zijn deze laboratoria in België bijvoorbeeld enkel toegankelijk wanneer je een pas hebt (ik weet niet ofdat er ook bewaking is).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 12.262

Re: Gevaarlijke experimenten in de vs

Met hetzelfde geld kan je veel meer winst boeken of schade aanrichten wanneer je meer lowtechtechnieken gebruikt.
Dat is wel een reeel risico van het gebruik van biowapens door terroristen. De techniek die bij dat onderzoek komt kijken is welliswaar complex, maar het resultaat hoeft eigenlijk niet bijster goed te zijn om toch grote schade te kunnen aanrichten.

Probeert iemand een atoombom te maken, maar doet hij daarbij iets verkeerd, dan werkt het ding waarschijnlijk helemaal niet. Dat levert vervolgens misschien nog wel een relatief kleine radioactieve besmetting op, maar daarvan zijn de gevolgen wel te overzien.

Heb je echter een scenario waarin men tracht een extreem dodelijk virus te creeren met als doelstelling pakweg de halve bevolking om te leggen, dan is de kans dat een 'misser' toch grote gevolgen heeft aanzienlijk. Als zo'n virus slechts 1% van een bevolking treft kun je het als een mislukt wapen beschouwen, maar het zou toch een aanslag zijn met tot dusver ongekende gevolgen.

Wat dat betreft zou het wellicht verstandig zijn dat scherp in de gaten te houden, maar ik vrees dat dat wel eens lastig kan blijken. Fabricage van kernwapens vereist enorme installaties en/of diefstal van tamelijk grote hoeveelheden specifiek en zeldzaam materiaal, maar biochemische laboratoria zijn aan de buitenkant weinig opvallende gebouwen die men in een pand naar keuze kan huisvesten.
Victory through technology

Berichten: 8.614

Re: Gevaarlijke experimenten in de vs

Het toezicht op de handel in typerende grondstoffen voor explosieven en andere massavernietigingswapens is sterk toegenomen sinds 11 september 2001. Men neemt steeds strengere maatregelen (zie ook hier). Of dit terroristen zal tegenhouden weet ik zo nog niet. Als iemand echt een aanslag wil plegen zal die persoon daarin slagen. Zo werden bijvoorbeeld de glasbommen uitgevonden om de metaaldetector te verschalken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 99

Re: Gevaarlijke experimenten in de vs

Ik vraag me af of terroristen zo dom zouden zijn ziekteverwekkers te gebruiken, omdat deze niet gericht kunnen worden en op den duur, mocht het erg uit de hand lopen, "eigen mensen" zouden kunnen aantasten?

Berichten: 8.614

Re: Gevaarlijke experimenten in de vs

Waarschijnlijk vinden de grote terroristenleiders het niet zo erg als hun loopjongens sterven terwijl ze hun taak volbrengen.

Zo werden Andrej Loegovoj en Dmitri Kovtoen (de verdachten in de moord op Aleksandr Litvinenko) ook zelf besmet met het radio-actieve polonium-210, maar ik betwijfel of de opdrachtgever daarom maalt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gesloten