Springen naar inhoud

Zeebodem is bezaaid met vulkanen

• Log in om te kunnen reageren

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juli 2007 - 09:54

Rotterdam, 10 juli. De bodem van de oceanen blijkt bedekt met circa 3,5 miljoen vulkanen en vulkaantjes. Circa 39.000 van deze vulkanen rijzen meer dan een kilometer boven de zeebodem uit.

Lees meer... NRC
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Tom.

Tom.

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2007 - 14:43

Wow... 0.0 Dat zijn er veel! :D

Kunnen die dan ook uitgroeien tot vulkanische eilanden? *Denkt aan een prachtig privé-eiland met wit strandje en palmbomen pi.gif*

Naja... wat ik dus bedoel te vragen: Kan hieruit misschien nieuw land ontstaan, in de verre toekomst misschien?

Veranderd door Tom., 12 juli 2007 - 14:44

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juli 2007 - 14:56

Dat is iets wat met de regelmaat van de klok gebeurt. Alle bekende atol-eilanden in de Stille Oceaan zijn daarvan het gevolg. IJsland ook al meen ik (al weet ik niet zeker of dat voor 100% is). Eigenlijk elk eiland met een vulkaan vermoedelijk, al kan voor grotere eilanden ook gewoon bergvorming (twee tegen elkaar duwende platen) de oorzaak zijn, waarbij dan als gevolg vulkanen ontstaan. Vraag wordt dan een beetje: wat was er eerst, de vulkaan of het (ei)land?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Tom.

Tom.

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2007 - 15:35

Eigenlijk elk eiland met een vulkaan vermoedelijk, al kan voor grotere eilanden ook gewoon bergvorming (twee tegen elkaar duwende platen) de oorzaak zijn, waarbij dan als gevolg vulkanen ontstaan. Vraag wordt dan een beetje: wat was er eerst, de vulkaan of het (ei)land?

Ja, maar dat is denk ik zo'n 'kip-of-ei-discussie-vraag', zoals ik 't altijd maar noem.

Ow en trouwens.... nooit geweten dat er al zo veel land is ontstaan door vulkanen! Als nou die vulkanische activiteit onder water toeneemt, zal dat dan gevolg kunnen hebben voor de zeespiegel? Ik bedoel, waar een berg ontstaat, moet 't water weg, dus...?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juli 2007 - 16:31

Ja, maar dat is denk ik zo'n 'kip-of-ei-discussie-vraag', zoals ik 't altijd maar noem.

Nee hoor, dat is het niet. Neem nou de Hawaii-eilanden, allemaal vulkanisch, en allemaal van dezelfde vulkaan pi.gif . Dat zit zo: ter plekke zit daar een enorm magma-reservoir (een "hot spot"), waar de (tectonische) plaat overheen schuift. Daarmee schuift het gaatje dicht, druk bouwt op, en als de plaat een paar kilometer is opgeschoven wordt er vanzelf een keer een nieuw gat in gedrukt en ontstaat er weer een nieuw Hawaii-eiland.
Geplaatste afbeelding
Dit is dus een duidelijk geval van éérst de vulkaan en dan het land.

Op een andere manier komt dat ook voor in de Atlantische mid-oceanische rug. De tectonische platen wijken daar uiteen (waardoor de Atlantische ocean steeds breder wordt) . Die scheur wordt gevuld met magma, en soms loopt dat een beetje uit de hand. Dan krijg je de Azoren
Geplaatste afbeelding

en IJsland

Geplaatste afbeelding
en nog een hele serie eilanden en eilandjes (zie: http://en.wikipedia....-Atlantic_Ridge )

Dat zijn in ook elk geval állemaal voorbeelden van éérst vulkaan en dan (ei)land
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Tom.

Tom.

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2007 - 02:13

Zozo, goed je best gedaan Jan, ik ben overtuigd! pi.gif

Nadat ik dat 3e plaatje nog'ns goed bekeek, vroeg ik me opeens af: wordt de Straat van Gibraltar steeds smaller? (Héél langzaam natuurlijk, niet dat volgende week de Marokaanse kust tegen de Spaanse ramt.)

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2007 - 10:54

Ja dat gebeurd pi.gif Afrika komt steeds dichter bij Europa. Nu las ik ook in een Quest dat er ergens een nieuwe zee begon te ontstaan, weet iemand waar ik het over heb en welke plek dat is?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juli 2007 - 10:58

wordt de Straat van Gibraltar steeds smaller?

Ja die wordt al eeuwen smaller. Die heeft zelf verschillende keren dichtgezeten waardoor de middelandse zee is uitgedroogd en daarna door aarbevingen o.i.d. terug 'geopend' waardoor die terug volliep.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juli 2007 - 11:47

Ja dat gebeurd pi.gif Afrika komt steeds dichter bij Europa. Nu las ik ook in een Quest dat er ergens een nieuwe zee begon te ontstaan, weet iemand waar ik het over heb en welke plek dat is?

Het waarschijnlijkste voorbeeld is Oost-Afrika lijkt me:

Geplaatste afbeelding
http://www.tulane.ed...l111/pltect.htm

Geplaatste afbeelding
http://blue.utb.edu/..._Tectonics.html

Veranderd door Jan van de Velde, 17 juli 2007 - 11:49

Tom.

Tom.

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2007 - 13:00

Interessante pics! pi.gif

Maar gaat dat nou eigenlijk 'snel'? Toch maar een aantal millimeter per jaar? Met het blote oog zijn die verschillen dus niet waar te nemen.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2007 - 14:47

Het waarschijnlijkste voorbeeld is Oost-Afrika lijkt me:

Hmm, uit jouw plaatjes zijn dus af te leiden dat de Rode Zee dichtgedrukt wordt, en dat er een nieuwe zee ontstaat bij dat meer in Afrika wat op dat plaatje staat afgebeeld. Is toch erg interessant om te zien pi.gif
@Tom: Tsja volgens mij kun je het een beetje vergelijken met gras zien groeien, na een tijdje gaat het opvallen maar met het blote oog zal je het niet zien.

- Robert Heinlein -

Tom.

Tom.

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2007 - 14:51

Hmm, uit jouw plaatjes zijn dus af te leiden dat de Rode Zee dichtgedrukt wordt, en dat er een nieuwe zee ontstaat bij dat meer in Afrika wat op dat plaatje staat afgebeeld. Is toch erg interessant om te zien pi.gif

De Rode Zee wordt toch breder? De Perzische Golf wordt dichtgedrukt.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2007 - 15:04

O ik kijk verkeerd 8-) Ik zie dat het bovenste deel van de Rode zee verschuift naar links, en inderdaad dat het middelste stuk breder wordt. Daar gaat de naaktslak vorm pi.gif

- Robert Heinlein -

Tom.

Tom.

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2007 - 15:07

O ik kijk verkeerd :D Ik zie dat het bovenste deel van de Rode zee verschuift naar links, en inderdaad dat het middelste stuk breder wordt. Daar gaat de naaktslak vorm 8-)

Welnee, gewoon een naaktslak met overgewicht. pi.gif

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juli 2007 - 15:09

De Rode Zee wordt toch breder?

Inderdaad.

Geplaatste afbeelding

The Red Sea is still widening at about one-half inch per year.

Zie verder bij Red Sea widening.

Assassinator heeft zich waarschijnlijk verkeken.

edit: Assassinator was sneller met zijn verbetering.

Veranderd door Klintersaas, 17 juli 2007 - 15:09

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures