Springen naar inhoud

Gelijk geven van de oplossing op een vraag


  • Log in om te kunnen reageren

#1

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 juli 2007 - 13:18

Met de opmerking bij ""Huiswerk en practica"" ben ik het niet helemaal eens.
Als er door iemand een vraag wordt gesteld over een calorimeter enzovoort, en je merkt dat de vraagsteller erg veel moeite heeft met het vinden van een oplossing, dan kan het geven van de oplossing erg leerzaam zijn. Het hoofddoel is immers de vraagsteller inzicht te geven in het probleem. Ik ben het wel met U eens dat het geven van het eindantwoord niet zoveel zin heeft. ( op dit nivo ).
Als je de oplossing stap voor stap in de vorm van een berekening geeft, kan dit zeer verhelderend werken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 12 juli 2007 - 13:29

Een gegeven antwoord is veel gemakkelijker vergeten dan een zelf ontdekt antwoord. Als je de methode of een aanzetje geeft en de vrager daarmee zelf tot de oplossing laat komen zal hij het veel beter onthouden dan een voorgezegd antwoord.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juli 2007 - 13:34

Ik ben het op dit punt als (bijna pi.gif ) bevoegd didacticus 100% met Ger eens.

"Geef ze niet de vissen, geef ze de hengel en leer ze er desnoods stap voor stap mee vissen"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

Morzon

    Morzon


  • >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2007 - 13:36

Misschien kan je een voorbeeld geven en dat uitwerken. De gegeven opgave uitwerken en dan zelf een vraag stellen werkt minder goed denk ik.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juli 2007 - 13:45

Misschien kan je een voorbeeld geven en dat uitwerken.

Ook al een mogelijkheid. Hangt er allemaal een beetje van af.

Om te weten wat het beste werkt is feedback wel nodig, en soms krijg je die niet al te veel.

Maar ik blijf erbij dat uitwerking plus antwoord geven een uiterste redmiddel is, wat niet zelden leidt tot de valse indruk dat het wel begrepen is. Volgbare hints voor de weg naar de oplossing plus eventueel het juiste antwoord ter controle is in de meeste gevallen het beste. Dat is voor de helper overigens vaak lastiger en tijdrovender hoor.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 juli 2007 - 13:48

Ik ben het wel met Ger eens. Misschien ben ik te ongeduldig. Maar als ik zie dat de vraagsteller erg veel moeite heeft om de berekeningsmethode te snappen, dan denk ik wel eens ""Geef die arme vraagsteller toch de berekening ( of een gedeelte ervan) , straks geeft hij het op en gooit de handdoek in de ring "".

Jan: Daar kan ik het volledig mee eens zijn.

Veranderd door aadkr, 12 juli 2007 - 13:50


#7

Miels

    Miels


  • >5k berichten
  • 14507 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 12 juli 2007 - 13:57

Geef die arme vraagsteller toch de berekening ( of een gedeelte ervan) , straks geeft hij het op en gooit de handdoek in de ring

Zoals Jan al zei geef je dan de vis in plaats van een hengel: een volgende keer kan je weer het antwoord geven, in plaats van dat de vraagsteller meer inzicht heeft verworven in de te nemen stappen en het zelf (wat verder) op kan lossen.

De mededeling heb ik overigens geplaatst als richtlijn, zowel voor vraagstellers als antwoordgevers. Dat wil niet zeggen dat je ander gedragen "fout" is, of "tegen de regels". Maar het lijkt ons de meest geschikte manier om met de vragen aldaar om te gaan, en dat willen we graag uitdragen. Zoals gezegd zien het huiswerkforum niet als een antwoordenmachine, maar als een plek om mensen met een bepaald niveau te helpen materie te snappen. Achteraf ben ik blij me soms uren suf te hebben gestaard op materie van de middelbare school, waardoor ik het nu tenminste zelf ook kan gebruiken op momenten dat dat nodig is. Op termijn ben je met alleen het antwoord niet geholpen.

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic


#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juli 2007 - 14:05

Maar als ik zie dat de vraagsteller erg veel moeite heeft om de berekeningsmethode te snappen, dan denk ik wel eens ""Geef die arme vraagsteller toch de berekening ( of een gedeelte ervan) , straks geeft hij het op en gooit de handdoek in de ring ".

Ja, als het echt niet wil lukken moet je tenslotte wel eens natuurlijk. Helpt het niet voor de vragensteller, dan kan een volgende bezoeker er mogelijk zijn voordeel mee doen.

Er is trouwens voor ons huiswerkhelpers een leuk hulpmiddeltje onderweg:

bereken dan de door het glas afgestane warmte:
Verborgen inhoud
(Q=2,5 x 836 x (20-45) = -52 250 J)


dan de temperatuursverandering van het water (dat diezelfde hoeveelheid warmte opneemt)
Verborgen inhoud
(+52 250 / (5 x4180) = +2,5 K )


maar het werkt nog niet feilloos zie ik....... pi.gif

De technici hebben nog even werk.....

Veranderd door Jan van de Velde, 12 juli 2007 - 14:08

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juli 2007 - 14:37

Dat verbergen werkt voorlopig nog niet: ander alternatief:
[ color="#F0F0F0" ](Q=2,5 x 836 x (20-45) = -52 250 J)[ /color ]<-sleep muis
maar dan zonder de spaties tussen de rechte haken:

bereken dan de door de 2,5 kg glas afgestane warmte:
(Q=2,5 x 836 x (20-45) = -52 250 J)<-sleep muis

Dan de temperatuursverandering van de 5 kg water (dat diezelfde hoeveelheid warmte opneemt)
+52 250 / (5 x4180) = +2,5 K ) <-sleep muis
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#10

Cycloon

    Cycloon


  • >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juli 2007 - 14:39

Jan er zijn ook spoiler tags

Antwoord:
Verborgen inhoud
Het antwoord zit hier

#11

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juli 2007 - 08:20

En de hide-functie werkt nu ook pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures