Heel laag vliegend vliegtuig.

Moderator: Rhiannon

Berichten: 196

Heel laag vliegend vliegtuig.

Een paar uur geleden vloog er alweer een vrij groot vliegtuig heel laag over de huizen. Zo'n soort vliegtuig heb ik al vaker zien vliegen (meestal op donderdagen). Ik vraag me af wat het is.

Het gaat om een vliegtuig zónder 'reclame' als het KLM logo, Brussels Airlines of wat dan ook. Echt snel gaat 't niet, maar ik heb geen idee of het wel of niet sneller kan. Verder maakt het wel een flink lawaai. Voor de duidelijkheid moet ik er ook bij zeggen: het is géén sportvliegtuigje! Het is grofweg ongeveer 3/4 van de lengte van een Boing 737.

Het vliegtuig vliegt zoals ik al zei heel erg laag. Het is vergezeld door een kleiner vliegtuigje dat er een eindje boven vliegt.

Ik hoop dat dit voldoende is. Veel meer informatie heb ik niet. Ik heb ook geen enkel verstand van typen vliegtuigen ofzo. :D Ik vraag me alleen af waar het voor zal kunnen dienen. Het komt regelmatig overvliegen (en altijd precies over ons huis pi.gif ).

Misschien komt hij volgende week of de week daarop weer opdagen. Ik zal meer naar de details kijken, bijvoorbeeld of het ramen heeft (en zo ja, hoe veel), hoeveel motoren, vorm van de vleugels etc.

Berichten: 196

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Ik ben nog iets (belangrijks?) vergeten. Ik woon in het dorpje Sprundel, gelegen tussen Roosendaal en Breda. Het dichtstbijzijnde vliegveld is Seppe. Dit is echter een vliegveldje voor sportvliegtuigjes en ik denk dat de kist die hier over komt vliegen daar door de grond zakt bij het landen.

Het dichtstbijzijnde commerciële vliegveld ligt in Eindhoven. Als je zoekt via www.maps.google.com zie je dat Eindhoven véél te ver van Sprundel vandaan ligt om al zó laag te gaan vliegen boven Sprundel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Geheime CIA vluchten misschien? pi.gif
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 196

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Geheime CIA vluchten misschien? :D
Owh, vliegt hij daarom steeds over MIJ heen? pi.gif
Dat formaat komt wel in de buurt van wat ik bedoel ja. Maar 't vliegtuig is gewoon grijs. Geen verdere kleur, geen tekst.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Vraag 1: was het een grijs vliegtuig?

Berichten: 196

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Vraag 1: was het een grijs vliegtuig?
Ja...

Én:

't heeft nog wel wat weg van 't vliegtuig op je avatar! :D pi.gif

Berichten: 12.262

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Wat voor toestel is het, een jet, of propellor aangedreven? Indien het een propellortoestel is zou ik gokken op een hercules *C-130, die is ongeveer zo groot als een 737 (afhankelijk van de variant).
Victory through technology

Berichten: 196

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Wat voor toestel is het, een jet, of propellor aangedreven? Indien het een propellortoestel is zou ik gokken op een hercules *C-130, die is ongeveer zo groot als een 737 (afhankelijk van de variant).


Gewoon een Jet volgens mij. Maar het gaat me niet zozeer om 't type, eerder om 't feit WAAROM die kist boven mn huis vliegt. pi.gif 'T is nogal merkwaardig.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Het waarom is moeilijk te beantwoorden zolang je niet precies weet WAT het is dat je gezien hebt.

De luchtmacht heeft wel gepubliceerd dat er in het begin van de maand juli veel laagvliegoefeningen gedaan zouden worden (ook onder de normale minimum hoogte) maar dat zou meer richting de Peel worden uit gevoerd.

Als het een propeller vliegtuig van de luchtmacht is geweest zou het een Hercules of Fokker kunnen zijn geweest, die zijn beide grijs. Bij een jet wordt de luchtmacht al wat minder waarschijnlijk (ik neem aan dat je geen f-16 bedoelt).

Berichten: 196

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Het waarom is moeilijk te beantwoorden zolang je niet precies weet WAT het is dat je gezien hebt.
Klopt. Daarom probeer ik de volgende keer dat hij overkomt eraan te denken om beter naar details te kijken. :D
De luchtmacht heeft wel gepubliceerd dat er in het begin van de maand juli veel laagvliegoefeningen gedaan zouden worden (ook onder de normale minimum hoogte) maar dat zou meer richting de Peel worden uit gevoerd.
Dat vliegtuig komt al wéééken regelmatig over. Volgens mij begon 't in april. Ik had er gewoon nog niet aan gedacht om de vele wijze WSF'ers erop los te laten. :D :D
Als het een propeller vliegtuig van de luchtmacht is geweest zou het een Hercules of Fokker kunnen zijn geweest, die zijn beide grijs. Bij een jet wordt de luchtmacht al wat minder waarschijnlijk (ik neem aan dat je geen f-16 bedoelt).
Nope, 't was geen F-16. :D Ook geen Hercules of Fokker ben ik achtergekomen naar wat gegoogel. T is geen propellor-vliegtuig denk ik. Gewoon een jet.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

De luchtmacht heeft één Gulfsteam IV (foto van Bart). Die ziet er zo uit: http://www.cavok-aviation-photos.net/G1159C_V11.jpg. Deze is gestationeerd op Eindhoven. Verder heeft de luchtmacht twee tankvliegtuigen, type KDC 10. Dat is deze: http://www.cavok-aviation-photos.net/KDC10_T264.jpg. Deze staan ook op Eindhoven en zijn aan de onderkant grijs. Het lijkt me dat het deze is die je hebt gezien tijdens een laagvliegoefening of andere operatie of oefening. Een DC10 is wel een stuk groter dan een 737.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 196

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

De luchtmacht heeft één Gulfsteam IV (foto van Bart). Die ziet er zo uit: http://www.cavok-aviation-photos.net/G1159C_V11.jpg. Deze is gestationeerd op Eindhoven. Verder heeft de luchtmacht twee tankvliegtuigen, type KDC 10. Dat is deze: http://www.cavok-aviation-photos.net/KDC10_T264.jpg. Deze staan ook op Eindhoven en zijn aan de onderkant grijs. Het lijkt me dat het deze is die je hebt gezien tijdens een laagvliegoefening of andere operatie of oefening. Een DC10 is wel een stuk groter dan een 737.
Hm... die KDC 10 is wel érg groot. Zo groot was 't vliegtuig wat ik zag niet. De Gulfstream IV komt redelijk in de buurt. Ik ga komende donderdag toch 'ns raampjes tellen en dergelijke, als 't lukt dan. Dan heb ik preciezere info.

En trouwens, een operatie of oefening is niet haast elke donderdag toch? Hij komt al maandenlang met regelmaat overvliegen. Het is dus niet zomaar een enkele oefening of operatie toch?

Verder is het toch écht niet nodig om in Sprundel al net boven de huizen te gaan vliegen als je in Eindhoven gaat landen. Ik heb zelf een vliegreis meegemaakt (Brussel-Rome-Brussel) en die kist vloog op het allerlaatste moment pas écht laag boven de huizen.

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Maak er anders een foto van. Ik heb een jaar of twee terug ook zoiets zien overvliegen, het was een grijs vliegtuig op nog geen 100 meter hoogte denk ik.
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Berichten: 196

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Maak er anders een foto van. Ik heb een jaar of twee terug ook zoiets zien overvliegen, het was een grijs vliegtuig op nog geen 100 meter hoogte denk ik.
Ey, late mede-forummer. pi.gif

Eigenlijk zal ik een foto moeten maken ja. Ik leg de digi komende donderdag gewoon 'ns klaar.

Mareh, dit ding vliegt niet op 100 meter. Als je met een vishengeltje op dak zal zitten raak je 'm al!

Reageer