Heel laag vliegend vliegtuig.

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Je zou ook contact kunnen opnemen met de luchtverkeersleiding (www.lvnl.nl), misschien dat zij je wat kunnen vertellen.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 12.262

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Mareh, dit ding vliegt niet op 100 meter. Als je met een vishengeltje op dak zal zitten raak je 'm al!


Een toestel bijna zo groot als een 737 dat lager dan 100 meter over je huis komt zetten? Persoonlijk zou ik daar toch wel de zenuwen van krijgen, zeker als je niet vlakbij een landingsbaan woont. Overigens lijkt het me gemakkelijk identificeren dan, als het zo'n stukje over je huis komt is het een kwestie van 50 meter verderop gaan staan en callsigns noteren (neem aan dat die er wel op staan, anders wordt het wel erg verdacht :D )
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Ik heb gisteren ook iets vreemds in de lucht gezien. Ik heb een dakraam op mijn kamer waaronder mijn bed staat. Voor de verandering was het eens helder, ik zag ineens een felle witte flits die direct verdween. Ik twijfel nu ofdat het een vliegtuig is welk een foto nam (het waren niet de standaard rode en lichte lichtjes die je op een vliegtuig ziet) óf dat het een vallende ster was.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Mareh, dit ding vliegt niet op 100 meter. Als je met een vishengeltje op dak zal zitten raak je 'm al!
Ik weet niet hoe lang een vishengel is tegenwoordig, maar als een vliegtuig op 10 meter hoogte over je huis vliegt moet je gewoon de politie bellen. Echter, aangezien je niet meer weet hoe hij er uit zag betwijfel ik of je de hoogte goed in je geheugen hebt gegrift.

Als er om dorpen heen wordt genavigeerd is de minimum hoogte ongeveer 150 meter. Recht over een dorp heen is dat 300m. Aangezien je tussen vliegveld Gilze Rijen en vliegveld Woensdrecht in woont gok ik voorlopig op luchtmacht. Die jongens vliegen wel eens onder de minimum hoogtes, maar op 10 meter over bewoond gebied zul je ook hen niet zien doen.

Overigens,
Overigens lijkt het me gemakkelijk identificeren dan, als het zo'n stukje over je huis komt is het een kwestie van 50 meter verderop gaan staan en callsigns noteren
op een vliegtuig staat zijn registratie nummer (of staartnummer) dit komt soms overeen met zijn callsign (naam die het vliegtuig op de radio krijgt), maar vaak ook niet (praktisch alleen in de kleine hobby luchtvaart).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Ik heb gisteren ook iets vreemds in de lucht gezien. Ik heb een dakraam op mijn kamer waaronder mijn bed staat. Voor de verandering was het eens helder, ik zag ineens een felle witte flits die direct verdween. Ik twijfel nu ofdat het een vliegtuig is welk een foto nam (het waren niet de standaard rode en lichte lichtjes die je op een vliegtuig ziet) óf dat het een vallende ster was.
Het was dus nacht, neem ik aan? Anders begin je niet over lichtjes, toch?

Ik denk dat het een satteliet was, die heel eventjes het licht van de zon weerkaatst. Dat kan onverwacht fel zijn en duurt erg kort, vanwege de beweging van de satteliet om de aarde.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Op het astro-waarneemavondje gisteren (in de buurt van Zutphen) hebben we ook een typisch voorbeeld gezien van een sterk lichtweerkaatsende satelliet: een gestaag bewegend stipje dat in het zuiden korte tijd helderder werd dan Jupiter (daar kwam hij boven langs), en kort daarna (ongeveer 5 seconden later alweer) terugzakte tot zijn oorspronkelijke redelijk onopvallende helderheid. Een geval waarin de satelliet toevallig net de zon doeltreffend weerkaatste naar ons, via een vlak paneel op zijn constructie.

Berichten: 3.165

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Het was dus nacht, neem ik aan? Anders begin je niet over lichtjes, toch?
Nee :D .

Het zal inderdaad een reflectie van de satelliet zijn geweest. Het was echt een hele korte en zeer felle flits (halve seconde?), net als een fototoestel.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 196

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Een toestel bijna zo groot als een 737 dat lager dan 100 meter over je huis komt zetten? Persoonlijk zou ik daar toch wel de zenuwen van krijgen, zeker als je niet vlakbij een landingsbaan woont. Overigens lijkt het me gemakkelijk identificeren dan, als het zo'n stukje over je huis komt is het een kwestie van 50 meter verderop gaan staan en callsigns noteren (neem aan dat die er wel op staan, anders wordt het wel erg verdacht :D )
Ja, daarom heb ik er ook een draadje over weggezet. Het is nogal extreem. Eneh, wat zijn callsigns en waar vind ik die precies?

PS: hij is gisteren (donderdag) niet over komen vliegen.
Ik heb gisteren ook iets vreemds in de lucht gezien. Ik heb een dakraam op mijn kamer waaronder mijn bed staat. Voor de verandering was het eens helder, ik zag ineens een felle witte flits die direct verdween. Ik twijfel nu ofdat het een vliegtuig is welk een foto nam (het waren niet de standaard rode en lichte lichtjes die je op een vliegtuig ziet) óf dat het een vallende ster was.
Is een vallende ster zo extreem fel dan? Ik denk dan eerder wat al gezegd is: reflectie van licht.
Ik weet niet hoe lang een vishengel is tegenwoordig, maar als een vliegtuig op 10 meter hoogte over je huis vliegt moet je gewoon de politie bellen. Echter, aangezien je niet meer weet hoe hij er uit zag betwijfel ik of je de hoogte goed in je geheugen hebt gegrift.
Dan zal ik dus de politie moeten bellen hoor. :D Als je zegt dat de minimumhoogte 150 meter is... Dat vliegtuig vliegt écht lager dan 150 meter, ook nog lager dan 50 meter. Het zal niet ver van de 10 vandaan liggen. Hij vliegt echt schrikbarend laag.

Berichten: 49

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Vandaag (1 minuut geleden) zag ik ook het vliegtuig overvliegen waar jij het over hebt (tenminste, zelfde beschrijving). Ik denk dat het op zo'n 50 meter boven mijn huis overvloog. Ik woon in ede, het vluigtuig kwam uit Zuid-Oostelijke richting en vloog richting het Noorden. Er is dus een grote mogelijkheid dat het het zelfde vliegtuig was, bovendien is het vandaag donderdag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

ook nog lager dan 50 meter. Het zal niet ver van de 10 vandaan liggen. Hij vliegt echt schrikbarend laag.
Dat lijkt me sterk. Er staan in Nederland nogal wat obstakels die tussen de 10 en 50 m hoog zijn. Een gewoon standaard rijtjeshuis met zolder haalt de 8 meter al. Verticaal hoogtes schatten valt niet mee hoor.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 49

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Verticaal hoogtes schatten valt niet mee hoor.
Misschien heb je wel gelijk, ik zat eens te denken aan schiphol. Als ik daar op 50 meter afstand sta zijn ze veel groter. Misschien kennen jullie wel die vliegtuigen met zo'n schotel op hun rug (die volgensmij foto's maken)?! Die vliegen ook vrij laag, ongeveer op dezelfde hoogte (deze iets lager).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Misschien kennen jullie wel die vliegtuigen met zo'n schotel op hun rug (die volgensmij foto's maken)?! Die vliegen ook vrij laag, ongeveer op dezelfde hoogte (deze iets lager).
Dat zijn AWACS

Afbeelding

En daar heb je niks aan als ze laag vliegen, want dat zijn radarvliegtuigen die het luchtruim tot ver over de grens in de gaten moeten houden en van waaruit een compleet luchtgevecht georchestreerd kan worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

misschien een googlemapsvliegtuigje :D

Heel vreemd, vooral omdat er een kleiner vliegtuigje bovenvliegt.

Misschien is googlen op luchtwegen, coridors en meer van dat soort dingen om te kijken welke baan je huis kruist. Al lijkt het me sterk dat die zo laag zitten.

Ben benieuwd of ze er morgen weer zijn.......kan leuk worden als ze op de foto staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Misschien heb je wel gelijk, ik zat eens te denken aan schiphol. Als ik daar op 50 meter afstand sta zijn ze veel groter.
Even voor wat besef van hoogte: Als je op Schiphol kijkt naar landende vliegtuigen is de hoogte over het begin van de baan al minimaal 15 meter. Verder is een 737 waar eerder over werd gesproken zelf al hoger dan 10 meter.
asbest schreef:misschien een googlemapsvliegtuigje :D

Heel vreemd, vooral omdat er een kleiner vliegtuigje bovenvliegt.

Misschien is googlen op luchtwegen, coridors en meer van dat soort dingen om te kijken welke baan je huis kruist. Al lijkt het me sterk dat die zo laag zitten.

Ben benieuwd of ze er morgen weer zijn.......kan leuk worden als ze op de foto staan.
Zoeken naar luchtwegen heeft inderdaad weinig zin. Er zijn wel bepaalde vaste routes boven Nederland maar absoluut niet op die hoogtes.

Berichten: 196

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

Ben benieuwd of ze er morgen weer zijn.......kan leuk worden als ze op de foto staan.
Ow, nu weet ik weer wat ik ben vergeten! :D Ik hoop dat hij donderdag a.s. weer overkomt. Ik zal de digitale camera klaarleggen. :D
Vandaag (1 minuut geleden) zag ik ook het vliegtuig overvliegen waar jij het over hebt (tenminste, zelfde beschrijving). Ik denk dat het op zo'n 50 meter boven mijn huis overvloog. Ik woon in ede, het vluigtuig kwam uit Zuid-Oostelijke richting en vloog richting het Noorden. Er is dus een grote mogelijkheid dat het het zelfde vliegtuig was, bovendien is het vandaag donderdag.
Dat is wel heel toevallig. Misschien kun jij ook proberen om het op de foto te krijgen. Dan weten we snel genoeg of het hetzelfde toestel is.

Reageer