Herkenning van joodse vrouwen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8.614

Herkenning van joodse vrouwen

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden, zoals alom bekend is, massa's joden gedeporteerd naar concentratiekampen.

Ik vroeg mij af hoe de nazi's de joden herkenden. Ze handhaafden blijkbaar enkele criteria heb ik ondertussen vernomen, nl. de klederdracht en de besnijdenis (als je wel besneden was maar geen jood was, had je pech).

Volgende vraag kwam bij mij op: Hoe herkenden ze dan joodse vrouwen?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 2.746

Re: Herkenning van joodse vrouwen

ze zijn getrouwd met joodse mannen?

dragen een jodenster?

of geven gewoonweg toe dat ze jood zijn (trots op hun godsdienst)?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Herkenning van joodse vrouwen

Uiterlijke kenmerken? Stonden die mensen ook niet domweg geregistreerd als Joods? Volgens mij staat mijn godsdienst overtuiging in het bevolkingsregister. Worden joden ook gedoopt? Dan is het namelijk ook vastgelegd.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Herkenning van joodse vrouwen

Stonden die mensen ook niet domweg geregistreerd als Joods?
In Nederland iedergeval wel, en dat bleek niet zo handig omdat de Duitsers, de groep Joden die de registraties had onder controle had.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Herkenning van joodse vrouwen

voila, geen wonder dat dat hier allemaal veel te soepel ging. Hetzelfde was er geloof ik aan de hand in België.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 4.502

Re: Herkenning van joodse vrouwen

Wat de holocaust betreft:

De Joden stonden in Nederland in de Burgelijke Stand vermeld,in Duitsland en rest van West Eurpa wrs.ook wel.

Verder leefden veel Joden in hun eigen sociale omgeving,zoals momenteel nog veel religieuze groeperingen als veel RK,Prot en afdwalers, Moslims met vertakkingen.

Alle opgenomen in diverse registers,ook nu nog.

Dus de Edelgermanen konden-ook met medewerking van brave ambtenaren en andere (rashaters)- vele slachtoffers vinden.

En de duitse politiek ( en grote angst voor de duitse repressie door de Nazi's)en de goedgelovigheid van de Joden zelf leidde ertoe,dat men zich over het algemeen braaf liet wegvoeren naar zg.werkkampen.

Dat bleken echter vernietigingskampen te zijn.

Als je films ziet als Vlucht uit Sobibor,krijg je een aardig idee; ook Schindlers Liste geeft een waar beeld!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Herkenning van joodse vrouwen

Frenologie, de maat van de schedel nemen e.d. werden ook toegepast. Dat dit geen enkel betrouwbaar resultaat opleverde was van mindere zorg...

Berichten: 614

Re: Herkenning van joodse vrouwen

Tja, als je op zoek bent naar een stok om een hond te slaan...
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Herkenning van joodse vrouwen

Hum, zouden ze hier in Nederland ook hun hoofden kaalscheren en pruiken dragen?

Reageer