Foutcorrectie voor gevormd beeld door lens.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2.589

Foutcorrectie voor gevormd beeld door lens.

Graag had ik een beeld gemaakt met een camera geanalyseerd met een zelf geschreven computerprogrammaatje.

Hiervoor kocht ik me een eenvoudig webcam echter het beeld kromt nogal zodat ik zeker op één of ander manier aan fout correctie zal moeten doen, rekening houden met de manier hoe het beeld gevormd word door mijn lens of zoiets.

Iemand enig idee hoe ik die foutcorrectie kan doorvoeren? Zodat ik iets te weten kan komen over afstanden?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Foutcorrectie voor gevormd beeld door lens.

Ik denk dat je zo iets bedoelt als fish-eye, of groothoek lens?

http://www.melor.com/projects/defish_example.htm

Berichten: 2.589

Re: Foutcorrectie voor gevormd beeld door lens.

Dit is een voorbeeld van een soort correctie. Hetgeen waar naar ik meer op zoek ben is een meer algemeene wiksundig methode die aangeeft hoeveel het beeld "kromt"

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Foutcorrectie voor gevormd beeld door lens.

Een manier om er achter te komen is een foto te maken van een raster pratroon, en daar een regressie over toe te passen.

Die regressie kun je daarna weer gebruiken om je foto te bewerken. Weet wel dat het resultaat niet geheel rechthoekig zal zijn.

Berichten: 2.589

Re: Foutcorrectie voor gevormd beeld door lens.

zoiets had ik al in gedachten en ga ik waarschijnelijk ook doen.

Ik was alleen even op zoek of er geen volledige algemeenere theorie bestond die een snel resultaat geeft.

Hoe werken die algorithmes die gebruikt werden in bovenstaande link?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Foutcorrectie voor gevormd beeld door lens.

Geen flauw idee, waarin denk je het te gaan doen, harde code, of iets als mathcad/mathematica/matlab.

Je importeerd het foto bestand, elke pixel heeft een plaatsaanduiding en een waarde (x,y en een 32-bit waarde) Het enige wat je gaat veranderen is de plaatsaanduiding, echter moet je nu ook af gaan ronden naar x en y waarde, en zullen er gaten vallen, die moet je kunnen opvangen door het de waarde te geven van zijn buurman.

Je kunt een regressie doen over de foto door eerst een grafiek alla y(x) uit de foto die je hebt gemaakt van het rasterpatroon (of een grote +) dit kun je doen door alles boven een bepaalde kleurwaarde eruit te filteren.

dit doe je voor de horizontale lijn, en voor de verticale lijn. Daaruit krijg je een formule die voor elke x en y een andere x en y vindt.

Maar dit hoort een beetje meer onder informatica.

Berichten: 2.589

Re: Foutcorrectie voor gevormd beeld door lens.

Oké ga het waarschijnelijk ook zo doen. Maar vroeg me gewoon af hoe een lens in 3d bestudeerd wordt zoals 1d



http://nl.wikipedia.org/wiki/Lens_(optisch) bv de posietive lens.

Groeten.

Reageer