Springen naar inhoud

Opleiding genetica

• Log in om te kunnen reageren

Gijs

Gijs

• >250 berichten
  • 325 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2007 - 16:43

Ik heb net genetica voor dummies gelezen. Daar stonden ook carriŤre mogelijkheden in de genetica. Zo stond er ook onderzoeker in het bedrijfsleven en onderzoeker op de universiteit. Dat tweede scheint een pittigere opleiding te zijn. Maar ik vraag me af: als je geneticus wordt in het bedrijfsleven zijn er dan ook laboratoria die onafhankelijk onderzoek doen naar bijv. genetische manipulatie en klonen en de gevolgen? Of moet je dan echt onderzoeker bij de universiteit zijn? Bij het bedrijfsleven stond er bijv. Farmaceutische bedrijven of forensische laboratoria. Nu lijkt het eerste ook wel leuk maar zijn er geen bedrijven die zich met genetische manipulatie bezig houden? Of onderzoek doen in klonen of kanker? Nu valt dat laaste mischien bij farmaceutische bedrijven. Het lijkt er namelijk in dit boek op dat als je je bezig wilt houden met dat soort dingen je een docteraal nodig hebt en een paar jaar een postdoc. Kan het niet gewoon met een bachelor`s of een master?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juli 2007 - 17:39

zijn er geen bedrijven die zich met genetische manipulatie bezig houden?

o.a. zaadfirma's (agrarisch)

bijv http://www.sesvanderhave.com/show
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juli 2007 - 18:02

Mwoch, op een iets ander niveau kan je je er ook mee bezig houden ja. Het pure praktische werk wordt voornamelijk door MSc's en analisten (Bachelor of Applied Science, BAS) gedaan, met daarboven de post-doc's. Hoe hoger je op de onderzoeksladder staat, hoe minder je op het lab staat en hoe langer je er ook mee bezig bent.

Maar ik nu weer gaan, ik moet nog even wat wetenschappelijk onderzoek doen :D (overwerken is een deugd voor stagaires, toch?) :D
Appareo decet nihil munditia?

Gijs

Gijs

• >250 berichten
  • 325 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2007 - 11:26

Kijk ik wil niet steeds hetzelfde doen. Ik wil niet als ik in een bedrijfslaboratorium sta dat ik steeds dezelfde bacterien moet gaan kweken mijn hele leven lang daarvoor ga ik niet studeren. Maar nu zag ik een tijdje geleden op nat.geo. Een documentaire van wetenschappers die probeerden spinnerag te maken met bacterien. Omdat het sterkste zijde is van de wereld. Dus wilden ze uitzoeken welke genen in spinnen de spinnerag veroorzaakten en wilden ze dat bij de bacterien doen. Ook had ik een keer een docu gezien op discovery over een paar wetenschappers die wilden kijken of ze een cel uit een mamoet bot weer tot leven konden wekken. Mischien valt dat laaste niet onder genetica maar microbiologie maar dan nog. Dat soort werk wil ik ook doen! :D Alleen kan dat ook met een bachelor`s of een master? Of moet je dan echt een docter of professor van de eerste klas zijn?

Veranderd door Gijs, 14 juli 2007 - 11:28

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juli 2007 - 12:05

Ik studeer nu nog voor mijn HBO moleculaire biologie. Als je dan in het lab van een onderzoeksinstituut of universiteit als analist gaat werken, is je werk echt niet saai. Vaak krijgen analisten hun eigen "projectjes". Als je nog zelfstandiger onderzoek wilt doen, moet je naar de universiteit gaan, die afmaken, aan het werk gaan als AIO en promoveren tot PhD, of doctor in het oude systeem. Dan kan je daarna aan de slag als post-doc, en als je heeel goed bent, kan je misschien je eigen onderzoeksgroep opstarten. Dan bepaal jij dus waar je onderzoek naar doet (in meer of mindere mate). Dan moet je dus wel een hoge intelligentie, door kunnen zetten, want makkelijk is het niet om daar te geraken.

Hierna ga ik overigens nog naar de universiteit, om mijn mastertitel te halen. Of ik daarna ga promoveren weet ik nog niet, maar het lijkt me wel wat.

Gijs

Gijs

• >250 berichten
  • 325 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2007 - 12:14

Ja ik ga ook voor de masterstitel. Als ik naar de universiteit ga. Maar bedankt ik denk dat ik dan in een onderzoeksinstituut ga werken alleen ik dacht dat dergelijke instituten alleen maar voor doctoren waren. Maar bedankt ik weet nu een beetje hoe ik mijn toekomst wil inrichten :D

Veranderd door Gijs, 14 juli 2007 - 12:15

Gijs

Gijs

• >250 berichten
  • 325 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2007 - 12:28

Maar doen ze in een onderzoeksinstituut ook werk zoals het bovengenoemde. Speciaal gemuteerde bacteriŽn kweken bijv. Die dan weer bijv. iets bijzonders doen als spinnerag maken? Dit is natuurlijk een voorbeeld. Maar dat soort werk lijkt me leuk. Ik hoop dat je een beetje snapt wat voor type werk ik bedoel. Wat voor opleiding denk jij dat daar voor nodig is?

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juli 2007 - 12:51

wat ik doe;)
Toevallig heb ik gisteren nog een paar E. coli's zover gekregen dat ze humane eiwitten voor me gingen maken....althans, dat hoop ik maandag te bevestigen. Dat werk is wel oke, maar niet het eigenlijke doel voor mijn projectje. Als je met DNA wil knutselen, celbiologie wilt begrijpen, onderzoeken wat er allemaal gebeurt met eiwitten en hoe dat in relatie staat tot de genetica van het beestje, kan je het beste HBO moleculaire biologie gaan doen (om je praktische vaardigheden tiptop te maken) en aansluitend een master in bijvoorbeeld biomolecular sciences gaan doen. Developmental biology and cancergenomics is ook een interessante master. Beide worden door de Uni van Utrecht gegeven, andere universiteiten hebben ongetwijfeld vergelijkbare programma's.

Het werk wat jij beschrijft is heel specifiek. Het lijkt me ook dat er wel onderzoek gedaan naar wordt door bedrijven (onderschat hun belang in onderzoek vooral niet. Ze publiceren er alleen niet over, maar ze patenteren het).
Moleculaire biologie (alles met DNA, eiwitten, celkweek, etc.) is heel divers. Je kunt er heel verschillende richtingen mee op. Spinrag in bacterien laten maken is daar 1 van, dat is echter wel toegepast onderzoek.
Ik onderzoek of 2 eiwitten een directe interactie aan kunnen gaan, en ik wil dat weten omdat 1 van de 2 eiwitten gelinkt wordt met de vorming van de verbindingen tussen 2 cellen in je bloedvaten (endotheelcellen geheten). Gaat er iets mis met die verbinding, dan ontstaat er atherosclerose (aderverkalking). Fundamenteel onderzoek dus. Dat zijn nog maar 2 voorbeelden, ik kan nog wel even doorgaan.... (dit is mijn 4e stage, eerst MLO gedaan)

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2007 - 20:45

Ik studeer nu nog voor mijn HBO moleculaire biologie. Als je dan in het lab van een onderzoeksinstituut of universiteit als analist gaat werken, is je werk echt niet saai. Vaak krijgen analisten hun eigen "projectjes". Als je nog zelfstandiger onderzoek wilt doen, moet je naar de universiteit gaan, die afmaken, aan het werk gaan als AIO en promoveren tot PhD, of doctor in het oude systeem. Dan kan je daarna aan de slag als post-doc, en als je heeel goed bent, kan je misschien je eigen onderzoeksgroep opstarten. Dan bepaal jij dus waar je onderzoek naar doet (in meer of mindere mate). Dan moet je dus wel een hoge intelligentie, door kunnen zetten, want makkelijk is het niet om daar te geraken.

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten, ik ben nu analist, ik heb mn eigen project en ik werk in een project voor een AIO, en het is allesbehalve saai en ik doe helemaal niet elke dag hetzelfde, natuurlijk zijn er wel dingen die steeds terugkomen, en je moet ten alle tijden dingen herhalen/optimaliseren, maar ik denk niet dat het beeld wat jij hier schetst klopt:
Kijk ik wil niet steeds hetzelfde doen. Ik wil niet als ik in een bedrijfslaboratorium sta dat ik steeds dezelfde bacterien moet gaan kweken mijn hele leven lang daarvoor ga ik niet studeren. DAt is dus niet zo, daarentegen, wat jij aanhaalt als DUS wel heel afwissellend werk, is waarschijnlijk wel weer honderd keer hetzelfde doen zonder dat er wat zinnigs uitkomt, maar dat blijft een deel van de wetenschap

Ga eens informeren bij de HLO, medische biologie bijvoorbeeld, dan kan je (net als mij!) in het genetisch onderzoek gaan werken.

Of onderzoek doen in klonen of kanker? Nu valt dat laaste mischien bij farmaceutische bedrijven

niet perse farmaceutische bedrijven, vooral ziekenhuis/universitaire instellingen doen hier erg veel onderzoek naar!
denk LUMC AMC VU NKI daar wordt erg veel onderzoek gedaan naar ziekten, genetica, moleculaire biologie, medicijnen, etc!

Veranderd door WendyTje, 14 juli 2007 - 20:51

To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures