Semi-nuttig computergeknutsel

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 305

Semi-nuttig computergeknutsel

Ehm. Tsja. Het lijkt me het beste om dit maar in gebabbel te plaatsen. :D

Voor diegenen die experimenteren met rondrennende mannetjes in 3D (voor computerspelletjes ofzo) kan ik aanraden om de foto's van Muybridge te gebruiken; met behulp van o.a. deze foto:

Afbeelding

heb ik inmiddels het volgende rennende mannetje in elkaar geknutseld:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Semi-nuttig computergeknutsel

Ziet er niet slecht uit, alleen moet het bekken volgens mij iets meer meebeweging met de benen. Idem voor de schouders, maar daar valt het minder op.

Berichten: 2.746

Re: Semi-nuttig computergeknutsel

met welk programma heb je dat gemaakt?

als je van plan bent om het verder uit te tekenen zou ik het ook graag zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Semi-nuttig computergeknutsel

Ik denk Matlab
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 3.165

Re: Semi-nuttig computergeknutsel

Ziet er niet slecht uit, alleen moet het bekken volgens mij iets meer meebeweging met de benen. Idem voor de schouders, maar daar valt het minder op.
Ik heb op loopsites betere foto's gezien (qua looptechniek en qua aantal foto's per loopcyclus), het kan de moeite lonen om daar eens op te kijken.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Semi-nuttig computergeknutsel

Het is inderdaad Matlab. :D

Ik had nog niet echt gezocht naar sites met foto's van loopbewegingen; dit is ook een quick-and-dirty oplossing. (Het programmaatje dat ik d'rvoor maakte is heel erg simpel, dus met een hogere framerate wordt het erg tijdrovend, denk ik). Maar goed, voor mijn doel is het al prima - ik kan meer tussenliggende frames maken door te interpoleren.

-- edit: oh ja, en ik vond het wel erg leuk om dus deze mix te gebruiken van materiaal uit de begintijd van de fotografie met moderne computertechnieken. :D

Berichten: 3.165

Re: Semi-nuttig computergeknutsel

-- edit: oh ja, en ik vond het wel erg leuk om dus deze mix te gebruiken van materiaal uit de begintijd van de fotografie met moderne computertechnieken.
:D

Helaas wisten ze in die tijd ook nog weinig van looptechniek. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Semi-nuttig computergeknutsel

Hoe bedoel je? Rent die kerel op de verkeerde manier? (Hij springt wel een beetje lullig - op de laatste foto van de sprong, zie je dat-ie valt...)

Berichten: 3.165

Re: Semi-nuttig computergeknutsel

Hoe bedoel je? Rent die kerel op de verkeerde manier? (Hij springt wel een beetje lullig - op de laatste foto van de sprong, zie je dat-ie valt...)
Het meest opvallende vind ik zijn gebogen rug, de huidige consensus is dat je moet proberen om de romp zo recht mogelijk te houden.

Wanneer hij zich afzet heeft hij de heup van zijn zwaaibeen nog niet omhoog wat in theorie tot energieverspilling zou leiden door een minder efficiënte afzet.

Verder zou volgens mij zijn zwaaibeen wat meer naar achteren mogen met minder een afhangende voet.

Buiten die gebogen rug loopt hij zeker niet slecht hoor, het is echter wat matig in vergelijking met de goede lopers van vandaag.

Het ziet er uit alsof hij veel op kracht rent en weinig op souplesse. De kunst is om er voor te zorgen dat je met behoud van frequentie (tegen de 180 per minuut) zo'n groot mogelijke passen maakt. Dit hangt deels van de getraindheid en coördinatie van de spieren af, deels van de houding.

Elke keer wanneer je op jouw voet landt komt gebeurt dat met een grote impact. Wanneer je met een goede techniek loopt is die impact minder groot (lees; de remming door het neerkomen is minder groot) en wordt een groter deel van de energie gebruikt voor de afzet.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer