Homo universales anno 2003?! Waar vind ik die?!

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Homo universales anno 2003?! Waar vind ik die?!

Hallo!

Vraagje: Kent iemand een homo universales van deze tijd? Iemand met vele kwaliteiten, net als Leonardo Da Vinci. (kunstenaar, wetenschapper, fotograaf, beeldhouwer, uitvinder, schilder, filosoof, enz enz noem maar op)

Ik moet namelijk voor school een scriptie schrijven en ik wil Leonardo Da Vinci (renaissance) met iemand uit deze tijd vergelijken. Ik heb al uren op internet gezocht maar nog geen creatieve geest gevonden die in aanmerking kan komen voor mijn werkstuk.... :shock:

Heb je niets te doen dan kun je me misschien helpen of misschien heb je al iemand in gedachten geschikt is. Zouden jullie misschien ideeen met mij kunnen delen?

Veel groetjes,

Neeltje

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Homo universales anno 2003?! Waar vind ik die?!

In de tijd van Da Vinci stond de wetenschap nog in de kinderschoenen. Er was een goed overzicht van de hele wetenschap en mensen die de wetenschap bestudeerden konden daardoor veel takken bestuderen.

Maar die tijden zijn voorbij. Tegenwoordig moet je om een beetje onderzoeker te zijn 4 jaar op een klein onderdeeltje studeren om een klein beetje vooruitgang te boeken.

De tijden van de homo universalis zijn dan imo voorbij of je moet wel heel geniaal zijn en zo'n iemand kan ik nu niet opnoemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Homo universales anno 2003?! Waar vind ik die?!

Ik zou zeggen Panamarenco. Hij is een uitvinder/kunstenaar!?!. Anders is het echt moeilijk om een wetenschapper te vinden die veel doet. Heb juist gekeken en zijn echt ongelooflijk moeilijk te vinden. Persoonlijk denk ik ook dat deze homo niet meer kan bestaan. Heb trouwens een klein stukje der over gevonden.
L'apparition d'Internet coïncide avec un événement essentiel de l'histoire de la science. Le savant a disparu et laissé place au scientifique : le savant était celui qui possédait à peu près l'étendue du savoir universel et de son histoire, sinon dans son esprit, du moins à portée de main dans sa bibliothèque ; aujourd'hui, en raison de l'expansion des disciplines, cet homme universel n'existe plus, ne peut plus exister ; la mémoire non humaine de l'ordinateur le remplace. Nous n'avons plus de Démocrite déclarant : je vais parler de tout. Seul Internet peut assumer cela.

www.drhactu.com/biblionet/biblionet8.html
veel geluk en als je ze vindt zeg het me aub ben benieuwd.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: Homo universales anno 2003?! Waar vind ik die?!

Hallo!

Het schiet nog niet erg op met mijn werkstuk. Ik heb mijn vraagstelling wel veranderd: in welk opzicht is de kunstenaar homo universalis in de 20e/21e eeuw? Ik heb wat kunstenaars die hiervoor in aanmerking komen maar ik moet nog wat meer informatie hebben over hen... en de bieb was vanmiddag dicht... :shock: Maar ik denk dat Joseph Beuys aardig in de buurt komt. Dan heb ik nog Joep van Lieshout, Jan Wolkers, Jeff Koons en nog een paar op mijn lijstje staan. Ennuh... Van Panamarenco heb ik nog niet echt iets gevonden. XP, zou je misschien een tip kunnen geven of Panamarenco in een of ander boek staat ofzo? of een site. Hij staat in ieder geval niet in dat kunstboek van Janson en ook niet in Arnason. Ik ga nog even verder zoeken...

Groetjes!!

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Homo universales anno 2003?! Waar vind ik die?!

Hey sorry, Panamarenko is met een K geschreven, mijn excuses daar voor!

http://www.diacenter.org/exhibs/panamarenk...nko/images.html

http://www.gent.be/gent/nieuws/week/panama...arenko/week.htm

Meer sites kan ik nu ni opzoeken, ik ben dood ziek, hopelijk heb je er iets aan.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: Homo universales anno 2003?! Waar vind ik die?!

Jah dankjewel!! Ik zal even zien wat ik ermee kan. Ik had al heel veel gezocht op Panamarenko met een c, maar dat werkte dus niet helemaal nee! :shock: Ik had eigenlijk mijn scriptie vandaag al af moeten hebben maar het loopt echt allemaal in de soep deze week...

Vandaag plotseling de hele dag opgepast op 2 baby's. Was wel leuk en lief! Maar ik kon niets doen aan scriptie en het was erg vermoeiend... En de rede waarvoor die ouders wegmoesten was ook totaal niet leuk; het huis van die opa en oma was tot op de grond toe afgebrand...

Nou in ieder geval veel beterschap xp!

Truste,

Neeltje

Re: Homo universales anno 2003?! Waar vind ik die?!

Hey allemaal!

Ik heb er geen zin meer in!.. ik moet een presentatie voor nederlands van 20 minuten houden over de italiaanse inspiratie op de renaissance.. maar ik heb totaal geen richtlijnen gekregen, dus zit een beetje met mijn handen in het haar..

Kunt u/jij me helpen?? Mail dan naar XXXXXXXXXXXXX.. en help me!! regaeer niet op dit topic maar mail me maar!!

Dikke kus Em.. :roll:

Edit moderator (Elmo): Volgens de regels van het wetenschapsforum is het plaatsen van e-mail adressen niet toegestaan. Als je op de hoogte gehouden wil worden van een onderwerp, dan kan je je registreren en er een abonnoment op nemen.

Reageer