De en het fouten...

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

De en het fouten...

Oké, waar ik me echt aan erger: De/Het fouten.

Ik hoor het gelijk bij anderen.. maar niet bijmezelf! Als allochtoon is het eigenlijk wel begrijpelijk dat je zulke 'kleine' foutjes kunt maken.

Maar ik ben een zesdeklasser, dus eigenlijk verwacht je ook niet van een leerling uit een examenjaar (aankomend schooljaar) dat die zulke fouten maakt.

Mijn Nederlands is niet matig, en ik heb ook absoluut geen accent. Maar alsnog maak ik soms van die De/Het fouten. Ik haal ze steeds door elkaar.

Hoe kan dit worden verholpen! Ik wil niet steeds gecorrigeerd worden!

Bvd,

Shine
[center]''My mom always told me: life is like a box of chocolat, you never know what you gonna get...''[/center]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: De en het fouten...

Shine schreef:De/Het fouten.

Ik hoor het gelijk bij anderen.. maar niet bijmezelf!
Allicht hoor je het gelijk bij anderen, want dan gaat het hoogstwaarschijnlijk om die foutjes die je zelf nooit maakt. Ik maak zelf dat soort fouten in Duits en Frans, en als een ander een fout maakt die ik niet maak valt me dat op.

Ik denk dat dat alleen met veel lezen en luisteren in de loop der jaren beter gaat. Lijkt me nauwelijks op een andere manier te leren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: De en het fouten...

Volgens mij heeft Jan gelijk, ik denk vooral veel lezen (en aandachtig luisteren). Dat geldt ook voor het onderscheid ei/ij enz. Je kan daar alleen een automatisme van maken als je die woorden vaak genoeg gezien en/of gebruikt hebt. Het zijn er immers veel te veel om "van buiten te leren", hetzelfde geldt voor het lidwoord.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 21

Re: De en het fouten...

Ja, aandachtig luisteren klopt helemaal.

Maar tijdens het luisteren let ik helemaal niet op dat soort dingen. En als ik daarop let, gaat de inhoud aan mijn neus voorbij.

Je moet er idd een automatisme van zien te maken. Je kunt of je kunt het niet. Het valt nauwelijks uit je hoofd te leren.
[center]''My mom always told me: life is like a box of chocolat, you never know what you gonna get...''[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: De en het fouten...

In een gesprek is dat inderdaad nogal lastig, vandaar dat vooral lezen hiervoor geschikt is, denk ik.

Als er typische woorden zijn waarbij je het altijd fout doet, kan je die opschrijven (lijstje aanleggen).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 191

Re: De en het fouten...

Misschien zeg ik iets wat niet klopt, ik ben geen taalkundige, (so correct me if I'm wrong):

Is het niet zo dat bij 'het' altijd/vaak 'dit' als aanwijzend voornaamwoord wordt gebruikt en bij 'de' meestal 'deze'?

De jongen -> deze jongen

De lamp -> deze lamp

Het bed -> dit bed

Het verslag -> dit verslag

Misschien heb je voor 'dit/deze' wel meer gevoel en kan je het zo achterhalen?

Ook een optie is, als je het echt niet weet en geen fout wilt maken: verkleinen. Dan wordt het altijd 'het' pi.gif

(Het jongetje, het lampje, het verslagje, etc...)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: De en het fouten...

Is het niet zo dat bij 'het' altijd/vaak 'dit' als aanwijzend voornaamwoord wordt gebruikt en bij 'de' meestal 'deze'?
Dat heb je goed gezien pi.gif

dit of dat verwijst naar een het-woord en deze of die naar een de-woord.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De en het fouten...

Als allochtoon is het eigenlijk wel begrijpelijk dat je zulke 'kleine' foutjes kunt maken.
Nu je het zegt. Als ik op TV de/het fouten hoor valt het me op dat die vaak gemaakt worden door mensen van Marokkaanse afkomst. Een mogelijke oorzaak voor dit soort fouten is dat er thuis geen of weinig Nederlands wordt gesproken. Let wel, dit is geen wetenschappelijk onderbouwde conclusie, maar gewoon een verklaring die ik voor mezelf heb verzonnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: De en het fouten...

Voeling krijgen voor wanneer het "het" of "de" moet zijn, duurt lang. In je eigen moedertaal hoor je het van kindsaf, maar dat is bij een vreemde taal niet zo. Zo zullen "wij" ook vaak fouten maken tegen le/la of un/une in het Frans.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer