'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 477

'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

LONDEN - Kippen in legbatterijen zijn net zo gelukkig als uitloopkippen. Wetenschappers beweren na een nieuw onderzoek zelfs dat de vrij rondlopende hennen meer stress ervaren dan hun opgesloten soortgenoten. Dat meldt de Sunday Telegraph.

Lees het volledige artikel...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Ook al ben ik niet uit of dit wel zo'n geweldige studie is, nu.nl geeft alleen de sunday telegraph als bron, en ik heb geen idee of dat een tabloit blad is, of eentje die geen onzin schrijft.

Het gaat erom dat wat 'humaan' is, niet altijd 'bestiaan' is, voor dieren of 'pullusaan' voor kippen.

( http://www.tranexp.com:2000/Translate/result.shtml )

Voor ons klinkt het gek, maar koeien zitten graag met elkaar op een hoopje, ze zijn gewent in kuddes te leven.

Een varken vind het ook niks verkeerd om in het donker in de slijk te vroeten met zijn vriendjes.

Zo zullen kippen het niet erg vinden om lekker bij elkaar weggescholen te zitten, kippen leven niet in de wei, ze leven in de bossen van oorsprong. Zolang ze dus bij elkaar kunnen blijven en niet bang worden gemaakt door roofdieren hebben ze het nog neit zo erg.

Dit is natuurlijk alleen maar om wat een kip 'leuk' vind, ik denk niet dat het gezond is voor de kip als zij geen beweging krijgt.

Zo zitten wij ook graag met wat voeder achter de teevee, maar gezond is het niet.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Daarnaast is "geluk" een erg raar fenomeen. Neem iemand die 10 miljoen euro won en iemand anders die op dezelfde dag zijn benen verloor; Zes maanden later voelen ze alle twee zich even gelukkig; Meestal voelt de winnaar zich een beetje minder gelukkig omdat hij niet het gevoel heeft dat hij de 10 miljoen verdiend heeft.

Is geluk wel de juiste maatstaf? Wellicht kan men beter kijken naar gezondheid, uithoudingsvermogen, sterkte immuunsysteem, gemiddelde levensverwachting, kans op verwondingen en ongelukken, etc.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

LONDEN - Kippen in legbatterijen zijn net zo gelukkig als uitloopkippen.
Ik weet niet of de normen voor uitloopkippen heel veel beter zijn dan voor scharrelkippen, maar scharrel is in ieder geval ook "fout". Die hebben namelijk nauwelijks meer ruimte dan batterijkippen, en worden -geldt ook voor uitloopkippen- nog steeds blootgesteld aan allerlei wrede praktijken zoals het afknippen/branden van snavels e.d.

Ik kan me natuurlijk niet inleven in de belevingswereld of de mate van "geluk" van een kip, maar het lijkt me onmogelijk vol te houden dat de behandeling die kippen in de bio-industrie krijgen geen leed bij die dieren teweeg brengt.

Alleen bij biologische kippen (waarvan de code op de eieren begint met 0-NL) wordt daadwerkelijk rekening gehouden met dierenwelzijn.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

... en worden -geldt ook voor uitloopkippen- nog steeds blootgesteld aan allerlei wrede praktijken zoals het afknippen/branden van snavels e.d.
Je hebt liever dat ze stukjes uit mekaar bijten?

Als je je nagels afknipt voel je dat toch ook niet?

Berichten: 4.546

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Je hebt liever dat ze stukjes uit mekaar bijten?
Is dat gedrag wat ze ook vertonen in hun natuurlijke omgeving? Is dat dus een teken van geluk?
Voor ons klinkt het gek, maar koeien zitten graag met elkaar op een hoopje, ze zijn gewent in kuddes te leven.

Een varken vind het ook niks verkeerd om in het donker in de slijk te vroeten met zijn vriendjes.
Klopt, maar dat heeft niet zoveel met opsluiten te maken.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Is dat gedrag wat ze ook vertonen in hun natuurlijke omgeving? Is dat dus een teken van geluk?


Daar had ik het niet over, willen we kip kunnen eten dan moeten we ze dicht bij mekaar opfokken, daar valt niet omheen te werken. Dat dieren daarbij naar mekaar beginnen pikken is een probleem die je kan oplossen door de bek deels weg te branden of te knippen. In de natuur slijt zo'n bek door eten te zoeken, vermits gefokte kippen niet meer moeten zoeken achter eten met hun bek slijt die ook niet meer af en is die dus vlijmscherp.

Berichten: 4.546

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

willen we kip kunnen eten dan moeten we ze dicht bij mekaar opfokken
Hoeft niet, je kan ook wat kippen houden in je achtertuin. Af en toe een haan erbij om de populatie wat op hoogte te houden. Niet dat iedereen die optie heeft, flat bewoners zullen het lastig krijgen.

Anyway, ik doelde die opmerking van mij vooral op het feit dat men in dat artikel zegt dat kippen in de bio-industrie even gelukkig zijn als bio kippen. Nu pikken bio-industrie kippen elkaar heel veel, hun lichamelijk gezondheid en conditie is slecht en het vlees is dus van een matige/slechte kwaliteit. Nu vraag ik me af, of dat pikken dus een teken van geluk zou zijn (sarcasme mode).

Maar is kip eten dat waard?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Niet dat iedereen die optie heeft, flat bewoners zullen het lastig krijgen.
Dus mensen in een flat leidt tot kippen in een legbatterij? Mmm.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 614

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Hoe kunnen wij als mensen oordelen over het geluk van kippen?

Zo'n artikel heeft vast een bijbedoeling...
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Berichten: 4.546

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Dus mensen in een flat leidt tot kippen in een legbatterij? Mmm.
Waar misinterpretaties niet tot kunnen leiden :D Zei kunnen alleen geen kippen houden, of wil je dat ze dat op hun balkonnetje doen pi.gif
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 3.165

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Daar had ik het niet over, willen we kip kunnen eten dan moeten we ze dicht bij mekaar opfokken, daar valt niet omheen te werken.
Ik wil helemaal geen kip eten, juist omdat ik dit wangedrag niet kan rijmen met zo'n, in mijn ogen, triviale behoefte als het eten van vlees.

Los hiervan, is dat wel waar? Je kan de kippen toch ook op een fatsoenlijke manier houden (biologisch) en er gewoon wat meer voor betalen? Of gaan we dan een ruimtegebrek hebben? In dat geval zouden de mensen wellicht wat minder vlees kunnen eten. Voor de modale mens is 75 gram vlees per dag voldoende. Veel mensen eten het 2-voudige - 3-voudige wat niet alleen onnodig is maar ook nog eens mogelijk ongezond kan zijn.

Ik wil eventjes misverstanden voorkomen, dus plaats ik wat links.

Legbatterij

Vergelijking tussen scharrelei en vrije uitloop

Het nieuws dat de vrije uitloop niet alle problemen oplost die gekoppeld zijn aan de dierenindustrie verbaast me geenzins. Ik zou het wel vervelend vinden als mensen, naar mijn inschatting abusievelijk, hieruit de conclusie zouden trekken dat het kopen van biologische eieren geen zin heeft.

Voor wie het niet weet: er zijn 4 categorieën: legbatterij, scharrel, vrije uitloop en biologisch.
Zo zitten wij ook graag met wat voeder achter de teevee, maar gezond is het niet.
Interessante gedachte pi.gif

Ik heb mijn twijfels over de conclusie in dit berichtje als het al waar is en het goed onderzocht is.

Stel dat de kippen in de vrije uitloop meer stress hebben door de perceptie van risico op roofdieren (juist doordat ze iets meer ruimte hebben terwijl ze geen middelen hebben om zich te verstoppen?), wil dat dan zeggen dat het leven voor hen slechter is?

Als ik dan toch al een conclusie trekt uit dit onderzoek, wat ik nu niet doe omdat er te weinig bronnen zijn, dan is het dat we bij vrije uitloop eiren schuilmogelijkheden moeten aanleggen (struiken, hooi, hoog gras?)

We zijn te veel gewend om stress als iets negatiefs te zien. Zoals voor zo veel zaken geldt, te veel en te weinig is niet goed. Stress is een buitengewoon nuttig mechanisme wat het lichaam goed aan kan. Het probleem met de hedendaagse mens is dat wij nu te veel stress hebben. Van een juiste dosis stress leidt je niet, zolang het lichaam maar de kans krijgt op tijd te herstellen.

Anders gesteld, als ik moet kiezen tussen de stress van een wildwatercanotocht en de nacht doorbrengen in een politiecel dan kies ik toch echt voor de 1ste activiteit die stresserender is.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Je hebt liever dat ze stukjes uit mekaar bijten?
Ik heb liever dat ze niet onder zulke erbarmelijke omstandigheden zitten dat ze zulk gedrag gaan vertonen.
Als je je nagels afknipt voel je dat toch ook niet?
Een snavel lijkt me voor een kip een essentiëler onderdeel dan nagels voor mij. Bovendien groeien die weer aan, snavels niet.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Een snavel lijkt me voor een kip een essentiëler onderdeel dan nagels voor mij. Bovendien groeien die weer aan, snavels niet.
Wat is zo essentieel aan een scherpe snavel? Die beestjes krijgen hun eten gewoon opgediend in een bakje. Ze moeten niet meer zelf gaan zoeken in de grond achter wormen enzovoort waarvoor ze wel een scherpe snavel zouden nodig hebben.

Trouwens, zelf kippen kweken om te eten gaat niet echt vlot, zeker niet als je je populatie zelf wil in stand houden (ofwel moet je met ~5 keer kip per jaar tevreden zijn pi.gif ). En als je diertjes gaat aankopen zijn deze ook gekweekt in plaatsen met weinig ruimte enzovoort.

Berichten: 100

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

I agree met Albert Da Vinci. waarom is stress slecht? Wij riskeren ook elke dag ons leven door de straat over te steken bij wijze van spreken. Toch liever dit dan de hele dag in een kamertje opgesloten te zitten. Ik heb eens een werk gemaakt over het verschil tussen de vier vormen, ethische aspecten, biologisch en maaatschappelijk. geloof me vrij, biologische kippen hebben het veel beter. Idd nadelen van roofdieren maar zoals de vorige zei, zet een paar struikjes en het is al heel wat veiliger. Idd ook meer last van wormen. Maar heeft er al iemand eens de moeite gedaan om enkele foto's te bekijken? Wij waren bij eigenaar van een legbatterij geweest en hij wou ons wel een beteje uitleg geven. (Ik denk niet dat hij doorhad dat we niet zo een goede visie hadden op legbatterijen want hij bleef maar vertellen over al de nieuwe machines.) Hij had beloofd dat we binnen mochten een kijkje neme, met enig gemompel, zonder foto's. Maar telkens was er wel een excuus en we mochten uiteindelijk dus niet binnen. Als je de foto's bekijkt van de kale kippen (doordat ze met zoveel in een kooi zitten en hun pluimen,nadien gewoon vel er echt continu tegen schuren), vele wondes (ben tegen een afgeknipte bek, en zelfs verwonden ze elkaar nog), ongezonde voeding en leefomgeving. al eens gehoord van mijten in een legbatterij? gebeurt wel eens en is niet zo fijn, net zoals schimmels. Maar sowieso, kijk naar de foto's, als ge goed zoekt, waar kippen dood ondersteboven hangen, en andree kippen lekker kannibaal spelen. Je krijgt echt rillingen van die fotos. Dus kooi of iets of wat kunnen bewegen ( ben niet meer zeker, dacht dat het 1 m² voor 15-30 kippen was ofzo), heel veel maakt het niet uit.

Reageer