Springen naar inhoud

Meer techniek op TV aub!

• Log in om te kunnen reageren

Reneke

Reneke

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2005 - 19:34

Hoihoi,

Ik loop al een paar dagen met het idee om de programmamakers van Nederland eens een mail te sturen. Ik wil het wel goed doen, dus plaats hem eerst hier zodat iedereen hem kan aanvullen of me tips kan geven. E-mail adressen van programmamakers zijn ook altijd welkom.

Geachte programmamaker,

Kent u Wheelers Dealers van Discovery Channel? Of Myth Busters? Ik ben bang van niet, omdat ik vaak de indruk krijg dat iedereen die iets te vertellen heeft in tv land een afkeer van techniek heeft en meent dat onze interesse naast amusement niet verder reikt dan politiek, sport of natuur.

Genoemde Discovery programma's laten echter zien dat het anders kan. In mijn kenniskring valt me het enthousiasme op waarmee erover gepraat wordt. En je kunt nog betere programma's maken dan de genoemde twee. Wat ik vooral in de alfa gerichte media mis, is informatie omtrent alledaagse techniek. Niet zozeer de theoretisch wetenschappelijke kant maar het pure plezier dat je aan een mooi stukje techniek kunt beleven.

Vandaar mijn voorstel voor een nieuwe informatieve serie waarin de lol die je zelf aan techniek kunt beleven centraal staat. En nou eens geen patserig gedoe (toys for boys, dure autoshows) of kinderachtige schoolkwisjes (Hoe zo?), maar informatieve consumentenbond achtige informatie. Elke aflevering snijdt een onderwerp aan en bespreekt wat de gewone man voor 500 euro aan lol kan beleven.

Afleveringen:
1. Sterrenkunde. Wat is een goeie telescoop? Een lange dunne of een korte dikke? Kun je er de ringen van Saturnus mee zien? Welke programma's die de sterrenhemel beschrijven zijn er verkrijgbaar voor je PC?
2. Elektronica rondom het huis: met een SMS de centrale verwarming alvast aanzetten. Zonnepaneel op het dak, automatisch gras maaien, etc
3. Zendamateurisme. Wat kun je ontvangen op een wereldontvanger? Wat is een goeie scanner? Wat maakt een goeie antenne? Mag je de telefoon van je buren beluisteren? Of de politie? Wat kun je allemaal met je schotel?
4. Modelbouw. Welke man droomt er niet van? Wat kost een auto? Hoe en waar moet je leren vliegen? Bestaan er nog racebanen?
5. Zelf een windmolen bouwen
6. digitale fotografie. Wat ik kwalieteit: pixels of goed belicht in het donker? De prijzen van videocameras zakken steeds dieper maar zijn ze ook goed? Hoe bewerk je videos op je pc?
Etc. etc.

Rest nog een gepassioneerde hitsige presentator, die ons meeneemt op zijn passievol reis langs de speeltjes van 2005.
U zult half Nederland aan de buis gekluisterd vinden!
Geen dank, geen hulde, geef maar 100 gulden ;-)

Groet,
rene

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lethy

Lethy

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2005 - 20:08

mja mooi, vind eigenlijk ook dat er wat meer wetenschap op tv mag zijn als je ziet wat er vandaag allemaal kan en dat de helft van de mensen thuis er geen clue van heeft
There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2005 - 20:11

Geen dank, geen hulde, geef maar 100 gulden

Voor zo'n vooruitstrevende persoon, ben je dan wel op sommige gebieden niet echt met de tijd meegegaan. :shock:
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2005 - 20:45

HEhe math, muggezifter, nja die programma's zijn er al in belgie, ga maar kijken naar hoezo ofzo, of andere wetenschappelijke documentaires op canvas ... Alleen vind ik ze net iets te simpel en te dom :shock:

Xardas

Xardas

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2005 - 21:06

Je vergeet Scrapheap Challenge! Je wilt toch niet zeggen dat je dat nooit kijkt, toch?

Lethy

Lethy

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2005 - 22:45

zender?
There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

aapopfiets

aapopfiets

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2005 - 22:53

Ik zou in ieder geval de e-mail wat professioneler opstellen. Verder heb je helemaal gelijk: je wordt doodgegooid met voetbal, klusprogramma's, praatprogramma's, terugblikkerij, nog eens voetbal, "muziek"... Als je bij wetenschap niet teveel op formules ingaat, maar op de theorie, hoe het in elkaar steekt, is het erg interessant!

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 februari 2005 - 15:15

Mythbusters, Wheelerdealers, scrapheap (challenge)/ junkyard wars zijn wat mij betreft goede programma's. Massave engines ed zijn ook heel leuk. Ik vraag me af of er behoefte is aan een uitbreiding van de markt. Aangezien er al flink veel op discovery channel te zien is vraag ik me af of mensen meer van hetzelfde willen zien op de nederlandse zenders.

Hoe?zo! was een goed begin maar wat mij betreft een beetje simpel. De nationale wetenschapsquiz is daarentegen een zeer boeiend en interesssant programma.

Zelf zou ik waarschijnlijk gewoon naar discovery blijven kijken en niet zo snel naar andere programma's op de nederlandse zenders.
"Meep meep meep." Beaker

Jay

Jay

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2005 - 12:42

Moet meer techniek en wetenschap op de buis komen. Een langere tijd geleden was OverLeven er op zondag-avond voor op Canvas (geloof ik) is dat er nog? Das echt een goed programma.

• Gast

Geplaatst op 21 februari 2005 - 15:08

Zoals ik al verwachte is er wel animo voor mijn voorstel voor wat meer beta op tv. Wat wil je ook anders in een wetenschapsforum?
Wellicht kunnen jullie me helpen met concrete voorstellen mbt de aan te snijden onderwerpen? Een compleet lijstje van 10 afleveringen maakt het Hilversum nog makkelijker, dacht ik.

Had er zelf nog een bedacht:
6. GPS. Welke soorten en merken ontvangers bestaan er? Wat is de beste keuze voor doorsnee gebruik (auto+fiets+wandelen)? Wat is de beste Pocket PC software? (bijv. bezoekje aan veelbelovend Ned. bedrijf Tomtom) Hoe gaat de europese opvolger van GPS eruit zien?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 februari 2005 - 17:20

specifiek dingen behandelen zoals GPS en dergelijke (vooral wat is beter dan de ander) vind ik niet echt een goed idee. Je komt dan meer op iets a la kassa! of de consumentenbond. Wel zou de techniek en de ontwikkeling hierachter heel interessant kunnen zijn.

Iets van een quiz oid waarin studenten het tegen elkaar opnemen of iets zoals scrapheap zou wat mij betreft wel goed aan kunnen slaan. Ik ga in ieder geval kijken.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures