Airfoils

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Airfoils

Eerst en vooral bedankt voor het forum, heb het juist ontdekt en al veel interessante dingen gelezen.

Voor mijn eerste post al direct een vraagje: Ik moet voor mijn eindwerk een aërodynamische studie uitvoeren van een racewagen. Ik ben nu bezig met het testen van de spoiler. De enige informatie dat ik gekregen heb was een schaalmodel. Dit heb ik opgemeten met een CMM om zo een 600-tal punten te bekomen van de airfoil. Nu zou ik graag mijn resultaten vergelijken met bestaande NACA vleugels.

Ik weet dat de naam van de vleugels afhankelijk is van een aantal variabelen (camber,...), maar ik weet niet hoe ik die informatie uit het digitaal model kan halen. Weet er iemand of dit met bepaalde computerprogramma's gaat? Ik werk hoofdzakelijk met SolidWorks, maar ik heb nog geen functie gevonden om bijvoorbeeld de mean line te bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Airfoils

De NACA profielen met 4 cijfers hebben de volgende betekenissen:

Bijvoorbeeld: NACA 4412

Het eerste cijfer geeft de maximale welving yf in procenten van de koordelengte, dus hier yf=0,04c.

Het tweede cijfer geeft de plaats van de maximale welving in tientallen procenten van de koordelengte, gerekend vanaf de leading edge, dus hier xf=0,4c

De laaste twee cijfer geven de maximale dikte in procenten van de koordelente, hier dus t=0,12c
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a

Reageer