Primeur Maastricht: robot doet borstcorrectie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 81

Primeur Maastricht: robot doet borstcorrectie

Chirurgen van het academisch ziekenhuis in Maastricht (azM) hebben een borstcorrectie uitgevoerd met behulp van een robot. Daarmee heeft het azM een wereldprimeur.

Lees het volledige artikel...
Elsevier.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Primeur Maastricht: robot doet borstcorrectie

Chirurgen van het academisch ziekenhuis in Maastricht (azM) hebben een borstreconstructie uitgevoerd met behulp van een robot. Daarmee heeft het azM een wereldprimeur.

Lees meer... Elsevier

Lees meer... Nu.nl

Lees meer... AZM
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 2.746

Re: Primeur Maastricht: robot doet borstcorrectie

Afbeelding

indrukwekkend

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Primeur Maastricht: robot doet borstcorrectie

Vervangen ze na elke operatie die plastieken beschermzakjes? Of hoe reinigen ze die?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Primeur Maastricht: robot doet borstcorrectie

Ik neem aan dat ze die vervangen Cycloon.

Toch wel interessant, maar ook raar dat er zo weinig 'goede' dokters zijn die deze operatie kunnen doen.

Behalve het feit dat de dokter niet hoeft de reizen, wat zijn de andere voordelen?

Berichten: 3.165

Re: Primeur Maastricht: robot doet borstcorrectie

Over de artikels: ze vallen mij wat tegen. Daarom heb ik een lage waardering gegeven (1 ster).

Het feit dat een robot operaties uitvoert is niets nieuws onder de zon, zeker in de USA niet. Het enige nieuwe, voor zover ik het ik het kan overzien, is dat een Nederlandse ziekenhuis deze robot gebruikt voor deze operatie.

Ik vind het vooral spijtig dat er niet wordt gelinkt naar verdere informatie over de robot. Welke robot gebruiken ze? Hoe werkt die? Door wie is die ontwikkeld? Wat zijn de voordelen en nadelen? enz

Dat ze zelf niet die diepgang geven kan ik me voorstellen maar link dan even.
Vervangen ze na elke operatie die plastieken beschermzakjes?
Uiteraard!
Toch wel interessant, maar ook raar dat er zo weinig 'goede' dokters zijn die deze operatie kunnen doen.

Behalve het feit dat de dokter niet hoeft de reizen, wat zijn de andere voordelen?
Ik denk dat je hier een verkeerd beeld bij hebt (wat ik me goed kan voorstellen).

De chirurg voert nog steeds de operatie uit. Het verschil is dat hij de fijnere, beter aanstuurbare robothanden gebruikt in plaats van zijn eigen handen.

Zo'n robot kan veel preciezer aangestuurd worden (vele kleinere bewegingen, exacte coördinatie), handen trillen en worden wel eens verkeerd aangestuurd.

Het is geen kwestie van dat chirurgenhanden deze operatie niet kunnen uitvoeren, robotten kunnen het gewoon beter met minder complicaties ongeacht met welke chirurg je ze vergelijkt. De chirurg blijft degeen die de robothanden aanstuur (in plaats van zijn eigen handen).

AZM doet hier dus gewoon zeer verstandig aan! Ze onderkennen de beperkingen van de mens.

Er is nog een voordeel. Met deze technologie is het mogelijk dat een topchirurg operaties uitvoert die aan de andere kant van de wereld plaatsvinden.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Primeur Maastricht: robot doet borstcorrectie

Er is nog een voordeel. Met deze technologie is het mogelijk dat een topchirurg operaties uitvoert die aan de andere kant van de wereld plaatsvinden.


Natuurlijk heb je nog steeds het probleem van vertragingen (wat naar Amerika al snel kan oplopen van een halve tot een volle seconde en naar bv Australië vaak over de seconde gaat). Je kan je best voorstellen wat gebeurt als je net zo'n latency hebt van 2-3 seconden en je nog maar eens gaat duwen?

Berichten: 3.165

Re: Primeur Maastricht: robot doet borstcorrectie

Dat is waar maar dat moet toch zeker op te lossen zijn? Ook zou de toparts zich kunnen beperken tot het geven van aanwijzingen die dan worden uitgevoerd door de locale arts.

Sowieso zullen ze altijd een chirurg bij de operatie laten zijn voor het geval er technisch iets mis gaat of er andere complicaties optreden.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 8.614

Re: Primeur Maastricht: robot doet borstcorrectie

Uiteraard, maar ik vrees dat ze niet zo snel zullen kunnen ingrijpen als er iets fout loopt, omdat de robot in de weg zit (zie foto).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Primeur Maastricht: robot doet borstcorrectie

Uiteraard, maar ik vrees dat ze niet zo snel zullen kunnen ingrijpen als er iets fout loopt, omdat de robot in de weg zit (zie foto).


Volgens mij is het maar 1 'Emergency knopje' indrukken en de robot gaat uitzichzelf (op een veilige manier) langs de kant.

Berichten: 8.614

Re: Primeur Maastricht: robot doet borstcorrectie

Hopelijk wel, maar als je dat gevaarte goed bekijkt denk ik dat het niet zo snel beweegt. En juist dat is het probleem in kwesties waarin een seconde het verschil uitmaakt tussen leven en dood. Niettemin ben ik een groot voorstander van chirurgische robots.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Primeur Maastricht: robot doet borstcorrectie

Hopelijk wel, maar als je dat gevaarte goed bekijkt denk ik dat het niet zo snel beweegt.


Volgens mij kan het best snel bewegen :D

Reageer