Springen naar inhoud

Sulfietbepaling in eiwitrijk proceswater

• Log in om te kunnen reageren

Whatever

Whatever

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2007 - 14:44

Beste,

Ik ben op zoek naar een relatief eenvoudige en snelle analysemethode (bvb titratie) om het sulfietgehalte (SO32-) te bepalen in proceswater dat ook eiwitten bevat. Ik vernoem deze eiwitten omdat het belangrijk is een oxidans te vinden/gebruiken dat de zwavelverbindingen in dit organische materiaal ook niet mee oxideert en op die manier een verhoogde sulfietbepaling zou veroorzaken.
Ik ken de Tannermethode (waterstaal in zuur midden onder reflux opkoken zodat het SO2 ontstaat en dit gas dan via stikstofgas strippen in wasflesjes met H2O2). Na 30 minuten koken wordt de wasvloeistof terug getitreerd met NaOH. Deze methode is heel tijdrovend en daarom zoek ik een waardig alternatief.

Ik heb een methode met kaliumjodaat in zuur midden maar ik vrees dat dit een te sterk oxidans is. Bovendien wordt door het zuur midden zwaveldioxide gevormd waardoor de resultaten soms sterk variŽren en lager liggen. Misschien bestaat er een analoge methode in een basisch midden?

Heeft iemand een idee, eventueel nog suggesties of ervaring in deze materie?

Alvast bedankt op voorhand,

MVG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures