Chromosomale afwijkingen bij normale (gezonde) mensen

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Chromosomale afwijkingen bij normale (gezonde) mensen

Ik dacht ergens eens gehoord te hebben dat gezonde mensen ook chromosomale afwijkingen kunnen hebben. Weet iemand welke chromosomale afwijkingen dit kunnen zijn. Ik dacht zelf aan de volgende:

- afwijkingen in het junk DNA, die dus niet tot uiting komen

- chromosomale afwijkingen in een gebalanceerde vorm

Zijn er bijvoorbeeld ook afwijkingen die geen invloed hebben op de mens ? Ik hoop dat iemand me wat meer kan vertellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Chromosomale afwijkingen bij normale (gezonde) mensen

Uit onderzoek met proefdieren is bekend dat je zelfs belangrijke genen zonder veel schade kan uitschakelen. Het genoom is er namelijk heel goed in om dat met andere genen te compenseren.

Daarom moeten ze bij transgene muizen vaak wel drie of vier genen uitschakelen om achter de functie van een bepaald gen te komen. (Of als alternatief het gen pas op volwassen leeftijd uitschakelen.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Chromosomale afwijkingen bij normale (gezonde) mensen

Daar dacht ikzelf ook al aan, maar wist niet of dat mogelijk was. Dank je voor de bevestiging.

Re: Chromosomale afwijkingen bij normale (gezonde) mensen

Daar dacht ikzelf ook al aan, maar wist niet of dat mogelijk was. Dank je voor de bevestiging.
Ik heb het vak Genetica vorig jaar gehad van de gerenommeerde J.J. Cassiman (niet dat ik er nog veel van ken)

De eerste 2 redenen zijn al correct.

Het vakjargon ontbreekt maar ik ga het proberen visueel voor te stellen;

ACEFACCCCC mutatie AAEFACCCCC = leidt tot de dezelde amine dus dna heeft geen schadelijk effect.

En eigenlijk is ouder worden niets anders dan fouten in de genetische codes die zich gaan opstapelen met de dood als resultaat. Eigenlijk is elke fout uiteindelijk een stapje dichter bij de dood (en bij de een al wat sneller dan de andere)

Reageer