Springen naar inhoud

Galvaniseren


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Latinitas

    Latinitas


  • >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 11:05

Ik heb een klein figuurtje van tin gegoten en zou het graag willen galvaniseren om het corrosie bestendig te maken. Ik heb wat kopersulfaat gekocht, en heb het uitgeprobeerd helaas blijft het niet goed vast zitten.

Mijn vraag is daarom: wat doe ik fout, en hoe kan ik het verbeteren?

Op het laatst wil ik graag galvaniseren met goud en zilver. weet iemand wat zo`n zout ongeveer zal kosten, en waar ik het vandaan kan halen?

Gratias tibi ago pi.gif

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 11:28

is galvaniseren geen specefieke naam voor verzinken?
en dus niet voor koper

#3

Lala

    Lala


  • >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juli 2007 - 11:35

galvaniseren is idd verzinken. Jij wilt je ding verkoperen, daarna wil je nog vergulden. Is er een goudzout? Zilvernitraat is wel aan te komen, maar is idd wel aan de prijs. Kijk maar even op http://www.merck.de wat dat zou moeten kosten.

Anyway: koop een zinkzout and try again. (pssst....gelijkspanning? pi.gif)
Appareo decet nihil munditia?

#4

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 11:44

er bestaat goudzouten (goudchloride) maar ik vraag me af of je daar deftig mee kan vergulden.

#5

Latinitas

    Latinitas


  • >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 11:47

bedankt pi.gif

Ik heb het zeker geprobeert met gelijkspanning. Anders draaien de polen steeds om en worden de deeltjes afgestoten en aangetrokken. Dat werkt natuurlijk niet. Nee, ik gebruikte een batterij. Volgens mijn oude scheikundeleraar moet dit gelijkspanning geven. Ik krijg er wel een laagje op, maar het is er bij het minst of geringste weer eraf. Dat is het probleem.

En ik moet toegeven dat mijn engels uber slecht is samen met mijn andere moderne talen

#6

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 11:51

was je tin perfect proper, heb je gedistilleerd water gebruikt?

En dat je een laagje krijgt (1 atoom) is ook niet zo raar, als je hele oppervlak bedekt is met koper, is er geen tin dat in oplossing kan gaan, en er kan dus geen redoxreactie meer doorgaan.
ik weet niet hoe anderen zorgen dat je een deftige laag krijgt

#7

Latinitas

    Latinitas


  • >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 12:34

Ik weet zeker dat het galvaniseren vaker wordt gebruikt en daar blijft het volgens mij wel goed zitten. Ik heb immers geen idee waarom het er gewoon zo snel van af gaat. Er komt wel een laagje op te zitten, maar zodra ik het uit het gedestilleerde water haal, valt het er gelijk af. Maar ik weet dat het moet lukken, immers wordt het vaak gebruikt. De vraag is alleen hoe?

Klopt deze formule?
Ik wil een oppervlak van 5cm2 een laagje geven van 0,01 cm dik.

Dan heb ik dus 5 ◊ 0,01 = 0,05cm3 koper nodig.
Dat weegt 0,05 ◊ 8,96 = 0,448 gram. 159,6 gram kopersulfaat geeft 63,5 gram koper.

Ik heb dus 1,13 gram kopersulfaat nodig om het stukje te bedekken. Klopt dit?

#8

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2007 - 12:12

Latinitas heeft dus al ervaren dat je niet goed hechtend een metaal op tin kunt afscheiden. Dat komt door de tin-oxydelaag die het metaal-metaal kontakt verhindert. De eerste metaallaag op tin moet onder sterk reducerende omstandigheden worden afgescheiden anders hecht het niet. De enige kans daarvoor is het alkalisch koper. Dus vanuit het natriumcyanocupraat. Ik de galvanotechniek noemt men dat "alkalisch verkoperen " of eenvoudig "voorverkoperen".
Maar waarom zou U tin willen bedekken met een ander metaal? Aan de lucht is het behoorlijk bestendig. Denkt U maar eens aan al die antieke tinnen voorwerpen. Een kunsthandelaar weet wel hoe je die het beste kunt onderhouden.

Een andere mogelijkheid om een sterk geprofileerd tin oppervlak met een metaal te bedekken is met het zogenaamde electroless nickel. Ook dat gaat onder sterk reducerende omstandigheden.
Dat gaat zonder electroden, vanuit een verdunde nikkelzout oplossing met natriumhypofosfiet als reductor. Analoog aan het maken van een zilverspiegel. Deze nikkellaag ( Ni met 10% P) is goed corrosiebestendig. Daar hoeven dus geen andere lagen bovenop. Uw voorwerp moet wel tegen 90 graden Celcius kunnen. Er zijn diverse recepten voor. Maar die heb ik nu niet bij de hand.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#9

Latinitas

    Latinitas


  • >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2007 - 22:00

Bedankt :D

Ik zal maar even zeggen wat ik er mee wil: het is namelijk de bedoeling dat ik tinnen voorwerpjes giet. Dat is namelijk lekker makkelijk te bewerken. Voor de sier wil ik het "bedekken met een ander laagje metaal". Ik heb goud en zilver op het oog, maar wilde het eerst proberen met koper.

Wie heeft een idee hoe ik het dus kan bedekken met zilver koper en goud. Welke zouten moet ik dus hebben voor zowel goud als zilver? Het moet wel een egaal laagje worden, en makkelijk zijn. En ehh, wie weet of die formule uit mijn vorige post juist is. Hiermee wil ik uitrekenen hoeveel zout ik dan moet hebben om het te galvaniseren.

Tibi multas gratias ago.

#10

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2007 - 21:38

Voor mij staat een ding vast: U moet voor de eerste laag een keuze maken tussen alkalisch koper en electroless nickel.
Daarna kunt U nog alle kanten uit. Ook met zilver en goud. Maar als Uw voorwerp een ingewikkelde vorm heeft, bijvoorbeeld een tinnen soldaatje, is het moeilijk om het voorwerp gelijkmatig te bedekken.
Ik denk dat U voor dit specialistische werk het beste naar een galvanisch bedrijf kunt gaan om daar de hechtings en spreidingsproblemen te bespreken. Want een eenvoudige reaktievergelijking betekent niet dat dan ook de uitvoering eenvoudig is.
In een galvanisch bedrijf kan men gebruik maken van bestaande electrolytische baden. U heeft veel geld nodig om zoiets voor Uzelf op te bouwen. Afgezien nog van de know-how die daar voor nodig is. We zien dan ook dat alle grote bedrijven dit werk uitbesteden aan kleine specialistische bedrijven.
.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#11

Latinitas

    Latinitas


  • >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2007 - 13:47

Mmmm, ik heb het ook maar even met aluminium geprobeerd. Natuurlijk met schoon gedestilleerd water en bij gelijkspanning. Maar nee, zelfs dat werkt niet goed. Hoe gebeurd het bij zo`n bedrijf. Het moet toch kunnen?

#12

Lala

    Lala


  • >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2007 - 16:18

Op aluminium zit ook een geoxideerd laagje, dat je er eerst grondig af moet halen vlak voordat je een electrolyse uit gaat voeren.
Appareo decet nihil munditia?

#13

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2007 - 21:57

Als je met Al als basismateriaal wilt beginnen moet je het anders aanpakken. Niet via reduktie maar via etsing.
Het bekendste is de etsing, in combinatie met verdringing met een alkalische zinkaatoplossing. Dan krijg je goed hechtend zink op aluminium. Deze zinklaag kan verkoperd worden en daarna met andere gewenste lagen zoals nikkel of edelmetalen bedekt worden.
Een ets-verdringingsreaktie lukt eventueel ook met een oplossing van HCl en koper(II)chloride samen. Het lukt dan vrij veel hechtende koperkiemen op het Al te krijgen. Daarna kun je nog wel verder komen met de bekende kopersulfaat-zwavelzuur oplossing. Het begin is ook hierbij het moeilijkste.
Maar in galvanische bedrijven kiest men altijd voor de zinkaatreaktie met aluminium.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#14

Latinitas

    Latinitas


  • >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2007 - 22:09

Gratias vobis ago.

Het ziet er naar uit dat het ingewikkeld zal gaan worden. Wie heeft een `recept` waarmee ik tin uiteindelijk een koperen/zilveren/gouden laag kan geven? Dat is namelijk het einddoel.

#15

wombat

    wombat


  • >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2007 - 16:17

Jaren geleden heb ik bij een bedrijfje gewerkt waar ze via een galvanisch proces zink, nikkel en chroom op metalen aanbrachten.

Zink werdt alleen op stalen voorwerpen aangebracht.

De voorwerpen worden eventjes in zoutzuur gehangen, afgespoeld in gedemineraliseerd water en in een metalen bak gehangen met warm NatriumHydroxide (gootsteen-onstopper) . Op de Bak en het voorwerp werdt een gelijkspanning aangesloten,bak + en voorwerp - spanning. tijd minstens 15 min. Dit proces is nodig om te ontvetten.
Hierna werdt het voorwerp afgespoeld in ged. water.
Het eigenlijke verzinken gebeurde in een bak met zinkzout (ik weet niet meer welk) en zuiver zinken platen.
pluspool op de zinkplaten en minpool op het voorwerp. Na ca. 30 min. zit er een laagje van enklele duizenste mm op.
Het eerste wiel was echt niet rond





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures