Springen naar inhoud

Waarom evenwijdig?

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2007 - 14:57

Men heeft volgend probleem een punt onderhevig aan ťťn constante kracht:
Geplaatste afbeelding

dan volgt uiteindelijk:
Geplaatste afbeelding

Waarom kan hij men nu zeggen dat de snelheidshodograaf een rechte is evenwijdig met de z-as en met de absic v_0cos(alfa)?

als ik de snelheidshodograaf berekenen dan bekom ik LaTeX hoe kan ik nu dit draaien om het dan op ťťn of andere manier evenwijdig te krijgen met de z-as?

Groeten.

Veranderd door Bert F, 18 juli 2007 - 14:59

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juli 2007 - 15:00

Verplaatst naar mechanica.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juli 2007 - 15:35

Je ziet onmiddellijk in dat LaTeX omdat er geen versnelling is in de x-richting, dus krijg je inderdaad een verticale rechte in het LaTeX -vlak. Wat jij doet geeft dan een uitdrukking voor LaTeX als functie van x en LaTeX , zodat je kan bepalen welk punt bij welke x hoort, en x' is een constante. Deze volgt onmiddellijk uit de beginvoorwaarde: LaTeX .

Let trouwens op, het moet zijn:
LaTeX

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2007 - 09:02

merci dus samengevat die functie z geeft enkel weer hoe de baan is op welke plaats niets meer.
Je moet gaan kijken naar de functies waar t nog inzit om iets te kunnen zeggen over snelheid, zo is snelheid immers gededineerd.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juli 2007 - 13:18

Elk punt op de hodograaf is natuurlijk een snelheid, dus deze informatie heb je direct. Via jouw berekening krijg je een parametervoorstelling van de rechte, met parameter x: LaTeX . Op de hodograaf zie je welke vectoriŽle snelheden mogelijk zijn, en via jouw berekening zie je ook nog op welke positie (en als je nog wat rekent (x en t zijn evenredig) dus op welke tijd) welke snelheid optreedt.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2007 - 10:48

eigenlijk als ik het nog eens goed naga dan ligt de snelheids vector toch zoals de paarse vector? ontbonden volgens de twee rode vectoren.

Geplaatste afbeelding

Echt verticaal is dat toch niet hť?

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juli 2007 - 11:36

Ik heb de indruk dat je moeite hebt met de betekenis van de hodograaf. Het is de rechte van de verschillende punten LaTeX . Hoe je erbij komt dat deze koppels op de paarse rechte liggen snap ik niet. Het eindpunt van de vector LaTeX moet bijvoorbeeld zeker op de rechte liggen (want het aangrijpingspunt van deze vector ligt toevallig in de oorsprong). Merk dus op dat je andere assen dan x en z-as gebruikt, je gebruikt assen LaTeX .

Dus nogmaals:
Newton: LaTeX , dus LaTeX . Dus elk koppel punten dat je tekent heeft dezelfde LaTeX , we spreken dus van een rechte (in feite een lijnstuk, want LaTeX zal begrensd zijn).

Je start met het punt LaTeX en LaTeX zal daarna dalen, LaTeX blijft constant.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2007 - 13:09

zo kom ik er bij:
Geplaatste afbeelding

Samenstellen mbv de parallelogramregel.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juli 2007 - 13:13

dat pijltje voor z is de z-as, zoals je de x-as hebt. die LaTeX is de volledige snelheidsvector (die uiteraard rakend is aan de baan.) Merk ook op: de lijn van de vector heeft absoluut geen fysische betekenis, het is enkel het eindpunt van de vector dat betekenis heeft. (maar de lijn is makkelijk omdat zo duidelijk is dat het een rakende vector is)

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2007 - 13:48

Dus op het feit dat ik de volledige v_0 moet nemen is de paarse lijn juist?

Dan blijf ik niet inzien wat er nu net evenwijdig is met de z-as?

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juli 2007 - 14:04

neen, ik zeg net dat deze lijn volledig fout is (de z-as duidt helemaal geen snelheid aan, het heeft helemaal geen zin die op te tellen bij de beginsnelheid), en ik heb net afgeleid dat de kromme LaTeX een rechte is parallel met de LaTeX -as, want LaTeX is constant. Wat begrijp je niet in die uitleg? Ik kan hem toch moeilijk nog een derde keer doen?

edit: om alle misverstanden te vermijden: dit is de kromme die je moet begrijpen.

Bijgevoegde miniaturen

• hodograaf.JPG

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2007 - 14:30

Ja natuurlijk nu heb ik hem ook. je snelheid over x blijft voor eeuwig en altijd behouden de component van debeginsnelheid over z wordt bijgeteld bij datgene wat voorvloeit uit je gegeven kracht de eindpunten vormen nu net die hodograaf en die is idd evenwijdig met de z-as.

Bedankt ik begrijp het volledig. Groeten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures