Harmonische trillingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

Harmonische trillingen

Hallo

Ik heb hier volgende opgave en er staat wel een oplossing erbij maar hoe begin je hier aan dat probleem:

Opgave:

=====

Een blok beweegt aan een veer volgens een EHT met een amplitude van 0.240cm. In welk punt is de Epot = Ekin

Moet je toch niet aan rekenen want de amplitude is dan precies de helft maar stel dat je het moet bewijzen wat dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Harmonische trillingen

De totale energie van zo'n systeem is
\(E_{tot}=E_{kin}+E_{pot}=1/2kx^2+1/2mv^2\)
De maximale kinetische energie wordt berijkt als de totale potentiele energie omgezet wordt in kinetische energie. Dus
\( 1/2kA^2=1/2mv^2_{max} \)
Dus:
\(E_{tot}=E_{kin}+E_{pot}=1/2kx^2+1/2mv^2=1/2kA^2=1/2mv^2_{max}\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Harmonische trillingen

\(u=\frac{1}{2}.A.\sqrt{2}\)
Uitleg volgt nog.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Harmonische trillingen

morzon, hiermee beantwoord je niet de vraag volgens mij.

Stef, is die amplitude 0,24 cm ??

En Stef, dit is echt wel iets om uit te rekenen. Want de energieën hangen niet lineair maar kwadratisch samen met snelheden en uitwijkingen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: Harmonische trillingen

Ik zie ook niet direct wat morzon doet, vmax heb je bijvoorbeeld niet nodig.

maar de formules die hij daar gezet heeft zijn wel nuttig, stel Ep=Ek en vorm wat van zijn formules om, zo kom je er wel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Harmonische trillingen

Wet van behoud van energie: De energie in een gesloten systeem gaat nooit verloren, wordt alleen maar omgezet van de ene vorm in de andere. Je hebt hier te maken met twee vormen van energie:

(potentiële) veerenergie: ½ku²

k= veerconstante in N/m

u= uitwijking in m

kinetische energie: ½mv²

De som van deze beide is constant (wrijving e.d. verwaarlozen we). Bij de maximale uitwijking (=amplitude A) is de snelheid 0, en de uitwijking u gelijk aan de amplitude A. De totale energie is kennelijk gelijk aan ½kA²

vergelijking 1: ½mv² + ½ku² = ½kA²

Nu krijg je als voorwaarde opgelegd uit te rekenen voor welke u geldt dat ½mv² = ½ku²

vergelijking 2: ½mv² = ½ku²

Je hebt nu twee vergelijkingen. Los u op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Harmonische trillingen

\(E_{k-max}=\frac{1}{2}.m.{(v_{max})}^2\)
\(\frac{1}{2}.E_{k-max}=\frac{1}{2}.m.{(\frac{v_{max}}{\sqrt{2}})}^2\)
\(\cos\alpha=\frac{\frac{v_{max}}{\sqrt{2}}}{v_{max}}}\)

Berichten: 2.746

Re: Harmonische trillingen

volgens mij het simpelst zo:
\(\frac{1}{2}kA^2=E_t=E_p+E_k=2E_p=2\frac{1}{2}kx^2\)
en uit die eerste en laatste term haal je x

dus:
\(x=\frac{A}{\sqrt{2}} \)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Harmonische trillingen

morzon, hiermee beantwoord je niet de vraag volgens mij.
Dat was eigenlijk ook niet mijn bedoeling. Ik heb alles geschreven wat hij nodig heeft, hij moest nog bepalen welke van die formules hij nodig had om x op te lossen. Je kan x in v uitdrukken en in A, we weten A dus is het het best om op te lossen zoals superslayer deed. (wat jij deed komt op de zelfde neer natuurlijk) Maar ik hoopte eigenlijk dat Stef dat zelf zou zien.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Harmonische trillingen

Ik heb alles geschreven wat hij nodig heeft, hij moest nog bepalen welke van die formules hij nodig had om x op te lossen. Je kan x in v uitdrukken en in A, we weten A dus is het het best om op te lossen zoals superslayer deed. (wat jij deed komt op de zelfde neer natuurlijk) Maar ik hoopte eigenlijk dat Stef dat zelf zou zien.
Da's ook waar. Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik drie keer moest kijken om te zien waar je heen ging, en kan me niet voorstellen dat Stef er zó uitkomt. Je hebt weleens de neiging om een formule als zijn eigen uitleg te beschouwen. Niet iedereen leest formules net zo vloeiend als jij. pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer