Toename aantal vrijgezellen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.286

Toename aantal vrijgezellen

Er is een onderwerp, die ik interessant vind, namelijk de toename van het aantal vrijgezellen in ons land, en de moeilijkheden die er voor zorgen waarom dit fenomeen als een sneltrein door ons land raast. Het aantal datingsburo's and datingsites op het internet blijkt te mogen genieten van het aantal aangemelden vrijgezellen die op zoek zijn naar een eventuele geschikte partner. En er schijnt genoeg te zijn. Er is zelf een aparte datingburo voor alleen Homosexuelen mannen onlang opgericht.

Er zijn talloze artikelen gepublicieerd in de media over dit onderwerp, zo verscheen nog onlangs in de Metro van 03-07-2007, op pagina 4 het onderwerp: Aantal vrijgezellen groeit in de toekomst. Men spreekt over een toename van 20% in 2050, terwijl in 2006 nog sprake was van 15%.

De vragen die mij bijzonder interesseren is namelijk de redenen waarom het aantal mensen zonder enige partner door het leven willen gaan, of juist door het noodlot gedoemd zijn, om alleen te blijven. Het aantal dat er bewust voor kiest om alleen te blijven heeft namelijk diverse oorzaken, zoals een vaste overtuiging. Exacte cijfers zijn, naar mijn mening niet bekend, dus blijft het giswerk.

Zoals ik eerder melde zijn er talloze oorzaken te geven waarom het aantal vrijgezellen er op dit moment zijn.

Hieronder zijn een aantal beschreven:

- De individualisering van onze huidige heersende mentaliteit van onze maatschappij.

- Het egocentrisme.

- Beeldculcuur.

- Drukte van het werk, waar door men niet echt in staat is om een duurzame relatie aan te gaan.

- De sleur van een lange relatie.

- De keuze in diverse personen.

- Traumatische ervaringen uit vorige relatie(s).

- Het niet durven nemen van verantwoordelijkheden met name voor de eventuele kinderen and de relatie opzich.

- Culturele verschillen.

- De leeftijd-fase waarin iemand een relatie aangaat.

- Persoonlijke omstandigheden, waarin iemand niet een relatie durft aan te gaan, zoals verlegenheid, of een geestelijke

stoornis.

Al met al, kan er gesteld worden, dat Nederland, en ik heb het niet over andere landen, dat er een groot probleem aan het ontwikkelen is. Nu heeft de politiek en het ecconomisch belang een storende factor waardoor problemen ontstaan, zoals het tegengaan, dat er in Nederland een grotere toename ontstaan van buitenlandse bruiden. De strengere imigratie wetten zorgen ervoor dat het moeilijker is om een partner uit het buitenland te halen. Onlangs verscheen een artikel dat Nederland, binnen Europa zeer strengere wetten hanteerd, dat er nu sprake is van discriminatie op hoog nivo, maar dat is een ander onderwerp van discussie.

Waar het mij omgaat, hoe kan dit probleem opgelost worden.

Berichten: 614

Re: Toename aantal vrijgezellen

Meerdere inkomens in een gezin niet toestaan.

Of: als 2 mensen met allebei een inkomen een relatie aangaan, verplichten dat 1 van die 2 zijn inkomen opgeeft.

Dan krijg je dat het economisch weer noodzaak wordt voor degene die niet werkt om te trouwen.

En krijg je dus weer minder vrijgezellen :D
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Berichten: 954

Re: Toename aantal vrijgezellen

Herodotus schreef:Meerdere inkomens in een gezin niet toestaan.

Of: als 2 mensen met allebei een inkomen een relatie aangaan, verplichten dat 1 van die 2 zijn inkomen opgeeft.

Dan krijg je dat het economisch weer noodzaak wordt voor degene die niet werkt om te trouwen.

En krijg je dus weer minder vrijgezellen :D
:D

Dat lijkt me ook heel goed voor de economische ontwikkeling van het land. Overigens lijkt het me juist een behoorlijke "disincentive" en het juist tot veel meer vrijgezellen leiden. En, voor zover ik weet zijn vrijgezel en trouwen niet de enige twee opties.

Berichten: 614

Re: Toename aantal vrijgezellen

Ferry:...En, voor zover ik weet zijn vrijgezel en trouwen niet de enige twee opties...


Mischien moeten we dan het fenomeen: hebben van kinderen erin betrekken.

Dan kun je de eigenaren financieel afhankelijk maken van elkaar door 1 inkomen per 2 eigenaren toe te staan.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Berichten: 954

Re: Toename aantal vrijgezellen

Herodotus schreef:Mischien moeten we dan het fenomeen: hebben van kinderen erin betrekken.

Dan kun je de eigenaren financieel afhankelijk maken van elkaar door 1 inkomen per 2 eigenaren toe te staan.


Dat zal alleen maar meer vrijgezellen opleveren, op papier in ieder geval. Een van de ouders zal zich de eigenaar noemen en de ander zal daarvan afzien, zodat 2 inkomen gehandhaaft kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Toename aantal vrijgezellen

Wat ik vooral om me heen zie gebeuren is (zeker naarmate de vrijgezellen steeds wat ouder worden) ze ook steeds kieskeuriger/selectiever worden. Zo moet de eventuele partner al bij voorbaat aan een enorme waslijst dingen voldoen, voor ze er ook maar mee gaan praten laat staan daten.

Dat verhindert natuurlijk enorm dat dat misschien best een goede partner voor je is, die als je diegene leert kennen de mens van je dromen is, helaas dat ie alleen op die dag de verkeerde schoenen aanhad ofzo. En wie weet kan je je er best overheen zetten dat het beroep of de haarkleur niet aan je lijst voldoet en kun je volmaakt gelukkig worden met diegene, maar ze zijn op deze manier al bij voorbaat afgeschreven.

In de huidige maatschappij is het (zeker voor vrouwen) helemaal niet meer nodig een partner te hebben omdat ze ook zonder partner onhafhankelijk en gelukkig kunnen zijn. Daarom gaan de maatstaven voor een eventuele partner nogal omhoog.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Toename aantal vrijgezellen

Herodotus schreef:Meerdere inkomens in een gezin niet toestaan.

Of: als 2 mensen met allebei een inkomen een relatie aangaan, verplichten dat 1 van die 2 zijn inkomen opgeeft.

Dan krijg je dat het economisch weer noodzaak wordt voor degene die niet werkt om te trouwen.

En krijg je dus weer minder vrijgezellen :D
Herodotus schreef:Mischien moeten we dan het fenomeen: hebben van kinderen erin betrekken.

Dan kun je de eigenaren financieel afhankelijk maken van elkaar door 1 inkomen per 2 eigenaren toe te staan.
Beide zullen leiden tot een toename aan vrijgezellen: een partner kiezen wordt dan immers een potentieel gevaar voor je inkomen. Verder zal dit ook vooral gaan wegen op de vrouwen, want hoe je het ook draait of keert, de vrouw zal veel sneller haar job opgeven om voor het huishouden te zorgen. Dit is dus onrechtstreeks een discriminatoire maatregel. Overigens vind ik het woord "eigenaar" voor "ouder" vreselijk. Dat wordt dan trouwens weer een reden om geen kinderen te nemen, want deze vormen alweer een bedreiging voor het inkomen... Terwijl de vergrijzing een veel prangender probleem is.

Berichten: 614

Re: Toename aantal vrijgezellen

Laten we elkaar geen mietje noemen: er is een evolutionair verschil tussen mannen en vrouwen. Zal wel niet voor niets zijn.

Mijn persoonlijke ervaring is dat het voor mij van onschatbare waarde is geweest dat mijn moeder er altijd was als ik thuiskwam. Als het mijn vader was geweest had ik het waarschijnlijk ook best gevonden...

Kinderen kunnen op de korte termijn inderdaad een economische belasting zijn, echter op de lange termijn zijn ze wel onze toekomst.

p.s. je neemt geen kinderen, kinderen krijg je. Het is een geschenk, geen product.

Vergrijzing een prangender probleem?

With all due respect: die mensen hebben al een leven achter de rug.

Onze eerste prioriteit hoort bij de jeugd te liggen, want die heeft de toekomst.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Toename aantal vrijgezellen

Niet te snel gaan alsjeblieft. Het probleem van de vergrijzing zit hem net daarin dat we een steeds groter wordende groep ouderen hebben, en een steeds kleiner deel "actieve bevolking". Kinderen zijn inderdaad de toekomst, en precies daarom zijn de door jou geplaatste voorstellen problematisch: door koppels met kinderen afhankelijk te maken van één inkomen, maak je de kinderen een bedreiging voor de inkomsten. De ouders hebben dan trouwens ook niet de middelen om hun kroost te onderhouden, dus op die manier leg je een hypotheek op de (economische) toekomst.
Laten we elkaar geen mietje noemen: er is een evolutionair verschil tussen mannen en vrouwen. Zal wel niet voor niets zijn.

Mijn persoonlijke ervaring is dat het voor mij van onschatbare waarde is geweest dat mijn moeder er altijd was als ik thuiskwam. Als het mijn vader was geweest had ik het waarschijnlijk ook best gevonden...
En dus?

Berichten: 614

Re: Toename aantal vrijgezellen

Verder zal dit ook vooral gaan wegen op de vrouwen, want hoe je het ook draait of keert, de vrouw zal veel sneller haar job opgeven om voor het huishouden te zorgen. Dit is dus onrechtstreeks een discriminatoire maatregel


Wie zegt dat?
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Berichten: 8.614

Re: Toename aantal vrijgezellen

Deze site. Het is misschien niet helemaal omwille van dezelfde oorzaak, maar komt toch dicht in de buurt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 614

Re: Toename aantal vrijgezellen

Als dat ene inkomen maar hoog genoeg is dus.

Of ga ik nu weer te snel?
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Berichten: 191

Re: Toename aantal vrijgezellen

Herodotus schreef:Als dat ene inkomen maar hoog genoeg is dus.

Of ga ik nu weer te snel?
Ik denk 't wel (dat je te snel gaat), ja. Ik ken situaties waarbij de vrouw meer verdiende dan de man, maar dat tóch de vrouw minder ging werken, of geheel stopte na het krijgen van een (eerste of tweede) kind. Nu weet ik dat ik op basis van die enkele gevallen niet kan generaliseren. Maar ik ben bang dat bij veel vrouwen toch een soort 'oer/moeder/zorg'gevoel meespeelt, dat bij mannen in mindere mate aanwezig is. (Ik zie het liever sekse-neutraal, maar volgens mij is dat niet de realiteit...). Vaak staat een keuze wie van de partners minder gaat werken, redelijk los van degene die het meest verdient. (Daarbij ligt er volgens mij nog steeds een onuitgesproken taboe op thuisvaders in veel maatschappelijke kringen.)

Maar het ging over het vrijgezellen-probleem. Ik vind het een maatschappelijk positief punt dat vrouwen niet meer afhankelijk zijn van de man om in hun levensonderhoud te voorzien. Een maatregel die erop gebaseerd is om een vorm van afhankelijkheid van een partner weer in te voeren, vind ik geen oplossing.

Economisch gezien, begrijp ik dat het een probleem kan vormen (al overzie ik de totaliteit er niet van).

Oja, en natuurlijk zit er tussen vrijgezel zijn en getrouwd door het leven gaan nog een wereld vol mogelijkheden...

Berichten: 18

Re: Toename aantal vrijgezellen

Ik denk ook dat er veel meer afleidingen zijn dan vroeger die de motivatie om opzoek te gaan naar een partner laag houdt. Het gemis kan opgevuld worden met andere tijdsbestedingen (niet altijd even zinvolle tijdsbestedingen)

Het is niet perse nodig een partner te hebben omdat er weinig tijd is en die tijd vaak gevuld wordt door vaak wisselende contacten waardoor het volgens mij vrij moeilijk is om als werkende vrijgezel een partner te vinden.

Ook denk ik dat een redelijk groot gedeelte van de vrijgezellen bang is om opzoek te gaan omdat ze niet denken te kunnen voldoen aan de, in hun hoofd gehaalde, eisen van de eventuele partner. Ik vraag me af in hoeverre doorgeslagen cosumentisme invloed heeft op het aangaan van lange relaties ?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Toename aantal vrijgezellen

Alexander Hartmans schreef:Er is een onderwerp, die ik interessant vind, namelijk de toename van het aantal vrijgezellen in ons land, en de moeilijkheden die er voor zorgen waarom dit fenomeen als een sneltrein door ons land raast.

(...)

Al met al, kan er gesteld worden, dat Nederland, en ik heb het niet over andere landen, dat er een groot probleem aan het ontwikkelen is.

(...)

Waar het mij omgaat, hoe kan dit probleem opgelost worden.
Ik heb even aangekeken of er nu echt een probleem beschreven wordt of in de verdere discussie naarvoren komt, maar ik zie het nog niet. Je noemt een veranderende situatie (toename vrijgezellen) en tal van mogelijke oorzaken en vervolgens zeg je dat het een probleem is. Waarom het een probleem is laat je echter buiten beschouwing. Ook in de reacties van anderen komt dat niet echt naarvoren. Sterker nog: ik zie een aantal reacties die de positieve kant van de zaak belichten.

Kun je eens aangeven waarom je denkt dat het een probleem is?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer