Magnetische data schrijven met licht

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Magnetische data schrijven met licht

Onderzoekers in het Institute for Molecules and Materials (IMM) van de Radboud Universiteit Nijmegen hebben, in samenwerking met een Japanse groep, laten zien dat je een magneet kunt ompolen met behulp van een zeer korte lichtflits. Dit gaat zelfs zo'n honderdduizend keer sneller dan met conventionele magnetische technieken haalbaar is.


Lees meer... FOM
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Magnetische data schrijven met licht

Het artikel is hier te vinden. Erg helder geschreven. Misschien mochten de fysische argumenten wel kwantitatiever behandeld worden: het modelleren van deze argumenten zou het inzicht allicht versterken (maar dat schrijf ik natuurlijk als buitenstaander).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Magnetische data schrijven met licht

Q: Kun je de ompoling ook meten met behulp van licht?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Magnetische data schrijven met licht

In het artikel wordt een éénrichtingsmechanisme gesuggereerd (en worden geen experimenten in de andere richting voorgesteld). De meting van de magnetische toestand gebeurt anderzijds wel optisch:
The experiments were performed by placing a sample under a polarizing microscope, where domains with magnetization 'up' and 'down' could be observed as white and black regions, respectively.
De details daarvan zijn me niet duidelijk, het is allicht moeilijk dit geïncorporeerd te krijgen in de magnetische 'storing devices'.


Kortom: goede vraag, je zou denken dat dit moeilijk zal zijn, maar neem wat ik schrijf met een korreltje zout.

Reageer