Hermafrodie: welke bedoeling had de natuur hier mee?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Hermafrodie: welke bedoeling had de natuur hier mee?

Hallo mensen,

Ik zag gisteravond op België 2 de natuurserie 'Rare Streken' over ongewervelde dieren (programma van Sir David Attenborough). Zeer interessant. Dat slakken en regenwormen hermafrodiet zijn, wist ik al.

1)-Maar ik werd door 't programma ook aan 't denken gezet. Want welke bedoeling heeft de natuur eigenlijk met tweeslachtigheid?

2)-En verder: Bacterieën planten zich voort door zich op te delen. Maar toch vraag ik me af, kun je bij bacterieën nou ook spreken van een 'geslacht'? Of zie ik bacterieën nu te veel als dieren? En moet ik dezen meer zien als de 3e levensvorm na dieren en planten?

Ook opmerkelijk is wat ik op de Engelse Wikipedia lees over Sequential hermaphrodites: Vissen die later in hun leven van geslacht veranderen... Ook dat kan dus nog. (En ook dat komt bij mensen voor).

Bedankt alvast voor de antwoorden.

Gr, Marco

Berichten: 264

Re: Hermafrodie: welke bedoeling had de natuur hier mee?

Trex schreef:Hallo mensen,

Ik zag gisteravond op België 2 de natuurserie 'Rare Streken' over ongewervelde dieren (programma van Sir David Attenborough). Zeer interessant. Dat slakken en regenwormen hermafrodiet zijn, wist ik al.

1)-Maar ik werd door 't programma ook aan 't denken gezet. Want welke bedoeling heeft de natuur eigenlijk met tweeslachtigheid?

2)-En verder: Bacterieën planten zich voort door zich op te delen. Maar toch vraag ik me af, kun je bij bacterieën nou ook spreken van een 'geslacht'? Of zie ik bacterieën nu te veel als dieren? En moet ik dezen meer zien als de 3e levensvorm na dieren en planten?

Ook opmerkelijk is wat ik op de Engelse Wikipedia lees over Sequential hermaphrodites: Vissen die later in hun leven van geslacht veranderen... Ook dat kan dus nog. (En ook dat komt bij mensen voor).

Bedankt alvast voor de antwoorden.

Gr, Marco
Hai Trex

Op je vraag 1 komt alleen de wedervraag in me op "heeft de natuur wel een bedoeling"? In mijn optiek niet, maar er kan wel een evolutionair voordeel zijn onder bepaalde omstandigheden waardoor vormen behouden blijven of juist kunnen veranderen.

Over je tweede vraag kan ik wat duidelijker zijn.

Voor zover ik weet wordt het leven tegenwoordig taxonomisch opgedeeld in drie domeinen.

1 De Archeae (of Archebacterien) ,

2 de Bacteria (bacterien dus),

3 de Eukaryoten (zie hier onder)

De derde groep (de eukaryoten, en te herkennen aan een complexere celstructuur) is op te splitsen in 4 rijken:

1. Protista (eencellige eukaryoten)

2. Fungi (schimmels)

3. Plantae (planten, bomen)

4. Animalia (het dierenrijk, waaronder ook de mens)



Mensen, dieren planten en schimmels zijn dus samen te vatten als een groep die verschilt van Bacterien en Archea

Wij zijn Eukaryoten, en die geranium en die paddestoel ook, zelfs het gist in ons bier. Bacterien zijn geen Eukaryoten.

Bacterien en archebacterien werden eerder ook wel tezamen gedefinieerd als Prokaryoten.

groet, (misschien kan iemand anders wat meer aanvullende info geven)

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Hermafrodie: welke bedoeling had de natuur hier mee?

Het doel van geslachten is het varieren van genetisch materiaal.

Bij bacterieen is dat een beetje onzin omdat die vanzichzelf al heel erg veel muteren waardoor het genetisch materiaal varieerd. In dat geval werkt het alleen nadelig als ze vrouwtjes moeten zoeken.

Bovendien is het erg lastig om verschillende geslachten te maken van een eencellig organisme.

Bij meercellige organismen is dat muteren een groot nadeel omdat dan waarschijnlijk het hele organime doodgaat als een onderdeel (je hart) opeens besluit iets anders te doen.

Dus die moeten die variatiie op een andere manier doen, vandaar geslachten.

Bij sommige soorten is het lastig om iemand van het andere geslacht te vinden dus dan kan het voordeeel hebben om die ander niet te altijd te hoeven zoeken.

Zelf van geslacht veranderen kan ook handig zijn als er bevoorbeeld alleen mannetjes zijn. Bij koudbloedige dieren is dit wat makkelijker omdat daar geen chromosoom verantwoordelijk is voor geslacht.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Reageer