Juiste definitie van oneindig

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Juiste definitie van oneindig

(Met onderdrukking van mijn lol wijs ik even op het volgende): open en gesloten zijn complementair (per definitie). Explicieter: het is niet mogelijk dat iets zowel open als gesloten is.
Voor mij moet je je lol niet onderdrukken, als tenminste iedereen er kan mee lachen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Juiste definitie van oneindig

Maar nog nooit van gans mijn leven heb ik een notatie gezien als [- :D ,+ :D ], die 8-) * voorstelt.
Volgens mij is die notatie ook niet helemaal correct. Zie hier en hier.

Edit: Ah, dat heeft TD ook net opgemerkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Juiste definitie van oneindig

EvilBro schreef:Ik ben makkelijk verwonderd, maar niet door zoiets. Wiskunde kun je zo raar maken als je het zelf wilt. De gebruikelijke definitie van gesloten (standaard topologie): een set is gesloten als zijn complement open is (Volgens mij is die notatie ook niet helemaal correct. Zie hier en hier.

Edit: Ah, dat heeft TD ook net opgemerkt.
Ja, misschien toch nog even verduidelijken. Je kan :D op meerdere manieren uitbreiden. Mijn notatie van 8-) * was (louter uit gemakszucht gekozen trouwens) misschien niet zo handig, vermits ook deze notatie voorkomt. Dan is het echter niet voor de uitbreiding die we hier besproken hebben, maar de projectieve uitbreiding (er is dan maar één oneindig, zoals bijvoorbeeld in :D ).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Juiste definitie van oneindig

Toch zijn er geleerde professoren(denk meervoud), die dikke boeken schrijven, die een andere mening hebben.

Ik noem: Calculus with Analytic Geometry Fourth edition Howard Anton Drexel University, Ik lees op page 11:The interval (- :D ,+ :D )has no endpoints; it is to be regarded both open and closed. 8-)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Juiste definitie van oneindig

Het zou best kunnen dat voor reële intervallen, de termen "open" en "gesloten" door sommigen voorbehouden worden aan intervallen met reële eindpunten, dus van de vorm [a,b] of (a,b) (en de halfopen/gesloten varianten).

Maar ik zie de logica niet direct om (-∞,+∞) ook als gesloten te beschouwen, de eindpunten tellen niet mee, ze zitten zelfs niet in :D ! Dan lijkt noch open, noch gesloten logischer.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7.068

Re: Juiste definitie van oneindig

Ik noem: Calculus with Analytic Geometry Fourth edition Howard Anton Drexel University, Ik lees op page 11:The interval (- :D ,+ :D )has no endpoints; it is to be regarded both open and closed. 8-)
Hoe definieert dat boek 'open' en 'closed'?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Juiste definitie van oneindig

Nog even gezocht: de definitie die mathworld hanteert, bevestigt wat kotje uit z'n boek haalt. Een interval wordt er gesloten genoemd indien alle limietpunten (in het Nederlands ook wel ophopingspunten of verdichtingspunten genoemd) erin bevat zijn (en niet de grenspunten/eindpunten). In deze definitie, kunnen ook intervallen met oneindige grenzen gesloten zijn.

Deze definitie lijkt echter niet universeel, er zijn ook bronnen die gesloten intervallen definiëren aan de hand van de grenspunten/eindpunten (die er dan in bevat moeten zijn, uiteraard).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Juiste definitie van oneindig

Open zelfde als ]a,b[

Gesloten zelfde als [a,b]
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Juiste definitie van oneindig

Dat is maar notatie, geen definitie. Als jouw boek een interval gesloten noemt, indien de grenspunten/eindpunten erin vervat zijn, dan kan (-∞,+∞) niet gesloten zijn. Het zou wel kunnen als ze de definitie gebruiken die ook mathworld vermeldt, zie de link hierboven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Juiste definitie van oneindig

TD schreef:Nog even gezocht: de definitie die mathworld hanteert, bevestigt wat kotje uit z'n boek haalt. Een interval wordt er gesloten genoemd indien alle limietpunten (in het Nederlands ook wel ophopingspunten of verdichtingspunten genoemd) erin bevat zijn (en niet de grenspunten/eindpunten). In deze definitie, kunnen ook intervallen met oneindige grenzen gesloten zijn.

Deze definitie lijkt echter niet universeel, er zijn ook bronnen die gesloten intervallen definiëren aan de hand van de grenspunten/eindpunten (die er dan in bevat moeten zijn, uiteraard).
Moeten we nu altijd een definitie kritiekloos aanvaarden?NEEN.

Het is hetzelfde men zegt veel te gemakkelijk dat een limiet onbepaald is.Zie mijn voorbeeld.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Juiste definitie van oneindig

kotje schreef:Moeten we nu altijd een definitie kritiekloos aanvaarden?NEEN.

Het is hetzelfde men zegt veel te gemakkelijk dat een limiet onbepaald is.Zie mijn voorbeeld.
Wat wil je daar nu mee zeggen? Niet iedereen hanteert dezelfde definities, over kritiekloos aanvaarden heb ik geen woord gerept. De vraag van mij en EvilBro was: wat is de definitie die gebruikt wordt in het boek dat je aanhaalt? Het hangt namelijk van hun keuze van definitie af, of het inderdaad klopt dat ze (-∞,+∞) zowel open als gesloten noemen.

Met die link op mathworld wou ik je alleen maar een bron tonen die dit ondersteunt, daarbij merkte ik alleen op dat niet iedereen die definitie hanteert. Dus ik begrijp je reactie eigenlijk niet goed...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7.068

Re: Juiste definitie van oneindig

Moeten we nu altijd een definitie kritiekloos aanvaarden?
We kunnen niet anders. Het enige dat we op kunnen merken is dat de definitie die gebruikt wordt niet de gebruikelijke definitie is. Dit is dan ook iets dat regelmatig gebeurt. Als iemand dan koppig aan zijn eigen definitie blijft vasthouden, kun je eigenlijk alleen maar vragen of deze persoon er een andere dan de gebruikelijk term voor wil gebruiken zodat het verschil duidelijk is.

Verder kan je nog onderzoeken of een definitie strookt met andere definities die je binnen hetzelfde systeem hebt gesteld (maar ja, die moeite neem je natuurlijk alleen maar als je het ook daadwerkelijk belangrijk vindt of je systeem consistent is).

Maar goed: ik ben nog steeds benieuwd naar de definitie van open en closed in jouw boek.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Juiste definitie van oneindig

Het is een meer praktisch gericht boek. Wat erin staat over open en gesloten interval heb ik reeds vermeld. De auteur geeft verder geen uitleg bij de tekst,die ik geciteerd heb.

TD schreef:
Wat wil je daar nu mee zeggen? Niet iedereen hanteert dezelfde definities, over kritiekloos aanvaarden heb ik geen woord gerept. De vraag van mij en EvilBro was: wat is de definitie die gebruikt wordt in het boek dat je aanhaalt? Het hangt namelijk van hun keuze van definitie af, of het inderdaad klopt dat ze (-∞,+∞) zowel open als gesloten noemen.
Wat ik geschreven heb is zeker niet persoonlijk bedoelt en moet men opvatten als een algemene opmerking. De auteur veronderstelt blijkbaar dat men weet wat een gesloten en open interval is. Voor mij gesloten als grenspunten erbij, als grenspunten er niet bij open. Over limietpunten en ophopingspunten staat er zeker niets bij. Hij geeft gewoon zijn mening en houdt de uitleg voor zich.Het boek is trouwens al dik genoeg meer dan 1000 blz.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Juiste definitie van oneindig

In dat geval is zijn uitspraak over het interval (-∞,+∞) nogal 'uit de lucht gegrepen'. Wat ik je probeerde duidelijk te maken (en EvilBro ook, denk ik), is dat het al dan niet waar zijn van die uitspraak (dat dit interval zowel open als gesloten beschouwd moet worden) volledig afhankelijk van de gehanteerde definitie van 'open' en 'gesloten'.

Als we met gesloten bedoelen dat de grenspunten erin moeten liggen (dus ook deel zijn van de verzameling), zoals je zelf nu zegt, dan kan het reële interval (-∞,+∞) niet als gesloten beschouwd worden omdat -∞ en +∞ helemaal geen reële getallen zijn! Snap je? Het is echt een kwestie van definitie, los van of die nu goed gekozen is of niet, vatbaar is voor kritiek of niet.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Juiste definitie van oneindig

Bij mij blijft er twijfel. Zolang de grenzen van het interval reële getallen zijn is er geen probleem. Maar door het feit dat - :D en + :D geen reële getallen zijn, zoals ge zelf opmerkt, en we ze als grenzen gebruiken van intervallen moeten we, meen ik, alles opnieuw bekijken en gaan onze oude definities niet meer op.

Ik blijf hier zeer voorzichtig en sta open voor alle meningen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer