Gras maaien en feestdagen

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Gras maaien en feestdagen

Ik vroeg me eigelijk af of je in België je gras mag maaien op een feestdag. Ik was vandaag het gras aan het maaien en m'n buurvrouw komt zeggen da'k moet stoppen omdat het een feestdag is (kheb gewoon verder gedaan :D ). Maar nu ik een beetje googlede vond ik daar echter niks van terug. Klopt dit eigelijk wel of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gras maaien en feestdagen

Als ik me niet vergis, varieert dat per gemeente. Zie bijvoorbeeld Schoten.

Je kan dat steeds terugvinden in het lokale politiereglement.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Gras maaien en feestdagen

Net even opgezocht, en in mijn gemeente zou ik vandaag normaal het gras enkel mogen afgereden hebben tussen 10 en 12 uur 8-) Onthouden voor volgende keer :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gras maaien en feestdagen

Dat zijn geen regels waar de politie spontaan de overtreding komt vaststellen, als ze voorbij rijden. Tenzij je buren gaan klagen, is er dus geen probleem. Als de buurvrouw klaagt daarentegen...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Gras maaien en feestdagen

Nuja, de politie kennende zouden ze hoogstens even langs komen en zeggen dat het niet gepast is dit te doen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Gras maaien en feestdagen

Jezus Christ, wat een betutteling, if I may say so. We hebben hier in Nederland ook wel eens van die, uhm, niet-al-te-veel-voor-andere-opvattingen-openstaande mensen die gaan zeuren als je op zondag je ramen lapt, maar tenzij je in een zogenaamde zwarte-kousen gemeente woont is er niemand die zich daar aan stoort.

De zondagsrust is iets dat voortvloeit uit de christelijke geloofsovertuigingen en ik vind het niet juist dat dit per wet of APV oid geregeld wordt. Dat je niet 's avonds laat nog eens het gras gaat maaien is een kwestie van sociaal zijn naar de buren. Ook kan ik me daarbij nog voorstellen dat er een APV voor nodig is, maar voor zon- en feestdagen vind ik dat echt enorm overdreven.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Gras maaien en feestdagen

Ochja, de buurvrouw is niet van de helderste en als ze een beetje ruzie kan maken staat ze altijd als eerste in de rij. Overigens werkt ze niet en leeft ze van een uitkering dus heeft ze alle dagen vrij om van haar rust te genieten. Soms zou ik zo'n mensen echt van de wereld af wensen, maarja dat zou een utopie zijn :D

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Gras maaien en feestdagen

Jezus Christ, wat een betutteling, if I may say so. We hebben hier in Nederland ook wel eens van die, uhm, niet-al-te-veel-voor-andere-opvattingen-openstaande mensen die gaan zeuren als je op zondag je ramen lapt, maar tenzij je in een zogenaamde zwarte-kousen gemeente woont is er niemand die zich daar aan stoort.


Ja dat heb ik ook eens gehad!! mn (80jarige) buurvrouw schreeuwend en tierend hoe ik het in mn hoofd haalde op zondag mn ramen te gaan lappen... ehh nou.. dan heb ik eindelijk tijd!?? en ik woon absoluut niet in een zwaar gelovige gemeente/buurt. maarja sommige mensen weten altijd wel wat te vinden om over te miepen. Ik wist geeneens dat er regels over zulke dingen bestonden!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 4.546

Re: Gras maaien en feestdagen

Moet je nagaan dat ik dus wél in zo'n gemeente woon...
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Gras maaien en feestdagen

Waardenburg valt toch wel mee? Daar kon ik ook nog zonder stenen naar me toegegooid te krijgen op zondag doorheen rijden toen er file stond op de A2.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 196

Re: Gras maaien en feestdagen

Ik vroeg me eigelijk af of je in België je gras mag maaien op een feestdag.
Als ik de posts voor de mijne niet had gelezen, had ik je om deze vraag voor gek willen verklaren. :D Toen ik echter de posts begon te lezen, ontdekte ik dat er nog écht wetgeving voor dit soort flauwekulletjes bestaat ook! Op WSF kom je de gekste dingen tegen, zo blijkt maar weer. :D Ongelofelijk gewoon! Kom op zeg, zondagen zijn helemaal uit. Da's iets van voor de oorlog. Dat daar nog wetgeving voor is!

Dit lijkt me ook echt iets voor 't CDA, zich druk maken om dit soort wetjes door te drukken. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Gras maaien en feestdagen

Dit lijkt me ook echt iets voor 't CDA, zich druk maken om dit soort wetjes door te drukken. 8-)
Eh? pi.gif

Dan moet je toch beter opletten. Het CDA is geen tegenstander van de zondagopeningen van winkels en dergelijke. De ChristenUnie dan weer wel, maar die hebben toegezegd dit soort zaken niet te willen terugdraaien.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.546

Re: Gras maaien en feestdagen

Waardenburg valt toch wel mee? Daar kon ik ook nog zonder stenen naar me toegegooid te krijgen op zondag doorheen rijden toen er file stond op de A2.
Ik daaaaacht ut niet! Veel zwarte kousen kinderen hier zijn zo ja, heilige boontjes. Maar goed, het is hier op zondag en op dergelijke feestdagen dus ook echt doods en uitgestorven, bijna eng. Gelukkig woon ik niet vlak bij de écht harde kern, als ik die door de supermarkt zie lopen...
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 196

Re: Gras maaien en feestdagen

Ik daaaaacht ut niet! Veel zwarte kousen kinderen hier zijn zo ja, heilige boontjes. Maar goed, het is hier op zondag en op dergelijke feestdagen dus ook echt doods en uitgestorven, bijna eng. Gelukkig woon ik niet vlak bij de écht harde kern, als ik die door de supermarkt zie lopen...
In het ***dorp waar ik woon is het altijd doods en uitgestorven. Ik durf er m'n handen voor in het vuur te steken dat dit dorp een goede kanshebber is voor de prijs van saaiste dorp van Nederland. pi.gif

Maar ja, echt gelovig is het hier niet. Wel veel oude mensen, maar die gaan ook niet allemaal meer naar de kerk denk ik.

Berichten: 3.165

Re: Gras maaien en feestdagen

Is het in een dorp niet bijna altijd saai? pi.gif

Je moet gewoon zien dat je zelf veel activiteiten opzoekt, nietwaar?

Ik kon het ook bijna niet geloven toen ik dit las. Zouden de politieagenten hier ook daadwerkerlijk voor bekeuren?

Ik vind het billijk wanneer je bijvoorbeeld niet tussen 22u en 10u het gras maait omdat mensen dan slapen (afhankelijk van iemands ritme) maar wanneer je dat op een 'christelijk' tijdstip doet zie ik geen enkele legitimatie voor de overheid om zich hiermee te bemoeien.

Ik weet niet ofdat het er iets mee te maken heeft maar wellicht is het goed om hier even te melden dat in Vlaanderen de burgemeesters verkozen worden door de eigen bevolking itt Nederland waar de burgemeesters worden benoemd door politici.

Ik kan me voorstellen dat dat invloed heeft op de besluiten die burgemeester en wethouders (schepenen) nemen.
Dan moet je toch beter opletten. Het CDA is geen tegenstander van de zondagopeningen van winkels en dergelijke. De ChristenUnie dan weer wel, maar die hebben toegezegd dit soort zaken niet te willen terugdraaien.
Als ik het mij goed herinner was het CDA wel een tegenstander van de zondagopeningen tijdens het 2de Paarse kabinet.

In die tijd hadden ze nog meer truttige (imho) standpunten: anti-abortus, anti-euthanasie, anti-homohuwelijk...

Tijdens die verkiezingen veranderden ze ineens wat standpunten. Ik vraag me af ofdat dat was om zieltjes te winnen óf dat daadwerkerlijk veel CDA-ers zijn gaan inzien dat de standpunten wat ouderwets waren. Maar dat is weer een hele andere discussie.
Ja dat heb ik ook eens gehad!! mn (80jarige) buurvrouw schreeuwend en tierend hoe ik het in mn hoofd haalde op zondag mn ramen te gaan lappen... ehh nou..
Dadelijk gaat ze jou nog vertellen dat je naar de kerk moet. 8-)
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer