Chinook, de onverslaanbare damcomputer

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Chinook, de onverslaanbare damcomputer

Onderzoekers van de Canadese universiteit van Alberta hebben de onverslaanbare damcomputer ontwikkeld. Chinook analyseert alleen maar winnende zetten, waardoor hij nauwelijks hoeft na te denken.

Lees meer... Elsevier

Lees meer... Science Magazine

Lees meer... Telegraaf

Lees meer... Nu.nl

Speel hier zelf tegen Chinook
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 4.546

Re: Chinook, de onverslaanbare damcomputer

In principe is het ook niet zo moeilijk. Programeer álle mogelijke zetten en presto: je hebt een onverslaanbare computer. Maja, dan loop je tegen de grenzen van de techniek aan, die hier dus doorbroken is :D Op naar de volgende.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 94

Re: Chinook, de onverslaanbare damcomputer

Ik word hier zo moe van.

De onverslaanbare damcomputer bestaat niet. Het spel dat hier gekraakt is betreft Checkers. Een spel dat zich tot het draughts (het Dammen!) verhoudt zoals boter-kaas-en-eieren tot vier-op-een-rij.

Ik kan het weten want ik dam mijn hele leven al op redelijk niveua.

Checkers speel je op een schaakbord, je mag niet naar achteren slaan en je hebt veel en veel minder openingen en veel en veel meer beperkingen.

Ook wordt de suggestie gewekt dat Dammen een eitje is in vergelijking tot het schaken omdat het beter te 'begrijpen' is door de computer.

In werkelijkheid is het dammen, door zijn grotere beperkingen dan het schaken, meer vatbaar voor analyse dan het schaken. Dat is ook de schoonheid van het damspel. Bij het dammen zijn combinaties van 10 (of meer) zetten diep doodnormaal, bij het schaken is dat een zeldzaamheid. Het komt ook voor dat er na een combinatie van 10 zetten diep tevens een eindspel zit die ook winnend is in alle varianten van 10 of meer zetten diep.

Doordat het dammen heel dwingend van karakter is, is het spel vele en vele malen dieper dan het schaken, maar daarom nog niet makkelijker. Bij het schaken kun je zeggen, wit staat voordelig, of die zet biedt voordelen.

Bij het Dammen heb je veel vaker de situatie dat iemand gewonnen staat, en dat dit ook bewijsbaar is in tientallen varianten. Maar omdat het vatbaar is voor analyse is het spel nog niet makkelijker.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Chinook, de onverslaanbare damcomputer

Ik dacht al dat ik gek werd, overal kom ik 'checkers' tegen en altijd zeg ik 'moest dat niet op een groter bord' Maar goed, draughts is dus het spel voor het grote bord, en ook veel leuker.

Iedereen waar ik checkers speelde dacht altijd dat ik mijn eigen regels verzson, maar ik ben gewoon het normale dammen gewend.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Chinook, de onverslaanbare damcomputer

Lichtjes off-topic, maar goed.

@Grasduiner: Poe schrijft hierover in de inleiding van De moorden in de Rue Morgue een mooi stukje.

Berichten: 34

Re: Chinook, de onverslaanbare damcomputer

ypsilon schreef:Lichtjes off-topic, maar goed.

@Grasduiner: Poe schrijft hierover in de inleiding van De moorden in de Rue Morgue een mooi stukje.
ivm. the analytic mind toch? Herinner ik nog van het middelbaar...de link werkt hier helaas ff niet :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Chinook, de onverslaanbare damcomputer

grappig, nooit geweten dat vracht-helikopters konden dammen....
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Chinook, de onverslaanbare damcomputer

grappig, nooit geweten dat vracht-helikopters konden dammen....
Que?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Chinook, de onverslaanbare damcomputer

Que?
Misschien heb je hieriets aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Chinook, de onverslaanbare damcomputer

Aah soo! pi.gif

Reageer