Hulp bij opleiding kiezen

Moderator: Rhiannon

Berichten: 2.504

Hulp bij opleiding kiezen

Weet niet echt waar het te posten, waarschijnlijk best hier. Zoniet zou ik het graag horen ipv mijn topic in het niets te zien verdwijnen

De laatste tijd stel ik me zwaar vragen bij mij opleiding.

In de loop van het afgelopen schooljaar, ben ik hier vaak langsgekomen met vraagstukken ivm de exacte wetenschappen. Dit jaar is nu al een tijdje afgelopen en mijn resultaten waren beneden alle peil, met een 3 op 20 het beste dat ertussen zat.

Ik voelde het allang en dit bevestigt het: exacte wetenschappen is niet waar mijn interesse ligt.

Indien dit mij interesseerde, dan zou ik er meer moeite achter gestoken hebben en onderzoek gepleegd hebben, meer gestudeerd hebben en meer erover nagedacht hebben. Ik lostte eigenlijk gewoon de vraagstukjes op omdat dat is wat er van me verwacht werd.

De exacte wetenschappen zijn mijn ding niet. Hoewel het vrij simpel is de logica achter de meeste dingen te verstaan, is het niet mogelijk er dieper in te gaan, verderbouwend op die logica. Als ik het eenmaal gezien of geleerd heb, kan ik het op een basis niveau, maar dieper gaande oefeningen liggen me niet. Dat komt dan vooral omdat het me niet interesseert. Ik kan er geen motivatie voor opbrengen.

Ik heb besloten de exacte wetenschappen volledig achter me te laten.

Veel liever zou iets doen dat mensen helpt. Snappen waarom mensen doen wat ze doen. Waarom iedereen toch zich massaal laat beïnvloeden door groepsgedrag. Waarom reclame zo vaak werkt. Waarom de mensen steeds minder kritisch gaan denken.

ik vraag me af welke opleidingsrichting daaromtrent opleidingen geeft.

Na een kleine individuele zoektocht, kom ik uit bij "Sociale Pyschologie"

maar sinds ik de opleiding nog nooit gedaan heb, weet ik niet 100% wat het inhoudt.

Omdat ik hier al zo vaak goede raad en hulp kreeg, kom ik nogmaals hierheen om hulp te vragen.

Ik vraag me af wat aan de hand van mijn omschrijving van interesse's, de meest voor de hand liggende opleidingsvorm zou zijn.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 4.546

Re: Hulp bij opleiding kiezen

Tsja, je zou de pabo kunnen doen. We hebben toch leraren nodig :D Psychologie klinkt voor jouw ook wel interessant.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Hulp bij opleiding kiezen

Wat voor niveau wil je graag doen? Dat lijkt me eerst iets om te bepalen...

Wil je naar het HBO (praktijk gericht) of het WO (theorie gericht)?
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 4.546

Re: Hulp bij opleiding kiezen

Dat is inderdaad wel handig om te weten, maar
Snappen waarom mensen doen wat ze doen. Waarom iedereen toch zich massaal laat beïnvloeden door groepsgedrag. Waarom reclame zo vaak werkt. Waarom de mensen steeds minder kritisch gaan denken.
klinkt toch echt als het willen ontrafelen van onze cultuur/de menselijke geest. Dan is misschien Sociologie of Culturele Antropologie wel iets.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 2.504

Re: Hulp bij opleiding kiezen

sociologie heb ik inderdaad aan gedacht, ik weet niet hoe dat in verband staat met sociale psychologie?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 4.546

Re: Hulp bij opleiding kiezen

Sociale psychologie klinkt mij een beetje in de oren als culturele antropologie, hoewel het mij lijkt dat men bij CA meer het kenmerk legt op de ontwikkeling van een maatschappij/cultuur en sociale psychologie echt op het huidige met alle problemen van dien.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Hulp bij opleiding kiezen

Het is allemaal erg leuk, maar ik je moet wel VWO hebben want het zijn allemaal universitaire studies...

Verder kan ik je erg aanraden om een dagje te gaan proefstuderen bij verschillende opleidingen en als daar niet meer de tijd voor is kun je altijd nog de Last Minute voorlichtingen bezoeken.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 2.504

Re: Hulp bij opleiding kiezen

Ik zeg er graag even bij dat ik België woon.

Mijn vooropleiding in het middelbaar was ASO-niveau, ik studeerde wetenschappen-wiskunde6

ASO is het hoogste dat er is in België, wat toelating tot universitaire studies garandeert(tenzij de specifieke richting een ingangsexamen heeft)
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Hulp bij opleiding kiezen

Volgens mij zijn er geen toelatingsvoorwaarden in België voor een universitaire opleiding buiten een middelbaar diploma. Industriële wetenschappen is TSO en die mensen doen vaak burgerlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hulp bij opleiding kiezen

Een diploma van het secundair onderwijs volstaat inderdaad om toegelaten te worden. Dat studenten industriële wetenschappen "vaak" burgerlijk gaan doen, betwijfel ik; die studeren vooral verder voor (het toegepastere) industrieel ingenieur. Het komt natuurlijk wel voor, maar voor zover ik kan inschatten is het eerder een minderheid.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.504

Re: Hulp bij opleiding kiezen

Voor studies burgerlijk ingenieur moet je hier idd een ingangsexamen afleggen
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hulp bij opleiding kiezen

Nee hoor, dat is al drie jaar niet meer. Wel nog voor arts/tandarts.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.746

Re: Hulp bij opleiding kiezen

Dat studenten industriële wetenschappen "vaak" burgerlijk gaan doen, betwijfel ik; die studeren vooral verder voor (het toegepastere) industrieel ingenieur. Het komt natuurlijk wel voor, maar voor zover ik kan inschatten is het eerder een minderheid.
Waar ik zit zijn ze niet echt uitzondering hoor, een minderheid maar zeker geen uitzondering.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hulp bij opleiding kiezen

@Evil Lathander: De onderwerpen die je aanhaalt, lijken me inderdaad meer het domein van de sociale psychologie. Sociale psychologie richt zich op het psychisme (hoe personen denken, voelen en zich gedragen) met betrekkeing tot andere personen, en hoe anderen ons beïnvloeden. Sociologie richt zich meer op groepsprocessen, op interactie als determinant voor gedrag (meer bovenindividuele processen). Sociale psychologie is een onderdeeltje van de opleiding psychologie, sociologie is een aparte opleiding.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hulp bij opleiding kiezen

Waar ik zit zijn ze niet echt uitzondering hoor, een minderheid maar zeker geen uitzondering.
Dat zei ik toch ook?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer