Co2 emissies opgevangen in de auto

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Co2 emissies opgevangen in de auto

Wetenschappers in GB hebben iets bedacht op het CO2 emissie probleem.

Ze hebben een box ontwikkeld dat onder een auto geplaatst kan worden aan de uitlaat van de motor. Het neemt broeikas gassen op zoals CO2 en NOx waarbij alleen waterdamp bij vrj komt.

De gevangen gassen kunnen dan verder behandelt worden door genetisch gemanipuleerde algae om er biobrandstof van te maken.

Video: http://www.reuters.com/news/video/videoStory?videoId=61142

Niet overtuigd: :D

Bron: http://www.reuters.com/article/scienceNews...ers&sp=true

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Co2 emissies opgevangen in de auto

The algae required to capture all of Britain's auto emissions would take up around 1,000 acres
Ik geloof nooit dat dat sommetje klopt. Hoe je het ook wendt of keert, om CO2 om te zetten in organisch materiaal (biofuel) heb je energie nodig. Je bent het verbrandingsproces, organisch materiaal omzetten in CO2 namelijk andersom aan het doen, en de wet van behoud van energie geldt ook voor algen.

Die algen kunnen dat m.i. alleen uit de zon halen. 1000 acres is ongeveer 400 hectare, 4·106 m² . Nou even ruim rekenen: Een PV-paneel van 1 m² komt in onze streken ongeveer aan 80 kWh energie per jaar. Nou hebben die een zielig rendement van rond de 10%, geef de algen het voordeel van de twijfel en zet ze op 100%. Dat betekent 800 kWh = 800 x 3,6·106 = 2,9·109 J/m²·jr.

Dat maal 4·106 m² levert 11,5·1015 J/jr.

Dat lijkt heel wat. Maar een liter benzine komt aan 33·106 J. Dat komt dus overeen met 3,5·108 L benzine. Voor 30 miljoen auto's (wat er in GB rondrijdt) komt die zonne-energie via 400 ha algen neer op het recyclen van 12 liter benzine per auto. PER JAAR !!! Als ze in Groot-Brittannië zulke zuinige auto's hebben, waar maken ze zich dan nog druk om?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Co2 emissies opgevangen in de auto

Jan, er komt niet enkel energie vrij door benzine om te zetten naar CO2, maar ook nog een boeltje energie bij de omzetting naar water en zwavelhoudende stoffen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Co2 emissies opgevangen in de auto

Jan, er komt niet enkel energie vrij door benzine om te zetten naar CO2, maar ook nog een boeltje energie bij de omzetting naar water en zwavelhoudende stoffen.
Jawel, maar om uit die CO2 (en het water waarin die algen ronddrijven) weer organische stof (een stof met C-H bindingen, zoals biodiesel of methaan, of voor mijn part suikers of cellulose zoals planten) te maken zal er toch weer ongeveer evenveel energie nodig zijn als er vrijkwam bij de verbranding van die benzine. En die zwavelhoudende stoffen kun je met een gerust hart verwaarlozen. Behalve zonne-energie zie ik geen methode om die algen aan de praat te houden. En dan kán het sommetje niet kloppen.

Dus: óf er gebeurt iets vreemds op die algen-farms, óf het artikel klopt niet
Through a chemical reaction, the captured gases from the box would be fed to algae, which would then be crushed to produce a bio-oil. This extract can be converted to produce a biodiesel almost identical to normal diesel.

This biodiesel can be fed back into a diesel engine, the emptied Greenbox can be affixed to the car and the cycle can begin again.

The process also yields methane gas and fertilizer, both of which can be captured separately. The algae required to capture all of Britain's auto emissions would take up around 1,000 acres
Tenzij je op een andere manier dan via de zon energie in die 1000 acres pompt kan dit nooit rond te rekenen zijn.

Ik ben ergens minstens een factor 100 kwijt hè! Wijs die eens aan in mijn berekeningen?.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Co2 emissies opgevangen in de auto

Volgens mij volg je niet wat ik precies bedoelde:

Uit een liter benzine komt volgens jou 33·10^6 J. Deze energie ontstaat niet enkel uit de omzetting van benzine naar CO2. Een bepaald percentage van die energie komt ook vrij door omzetting van benzine naar water. Ik weet niet hoe de verhoudingen precies liggen maar er komt toch een heleboel waterdamp vrij bij de verbranding van benzine. Stel nu dat 50% van de energie komt uit de omzetting van benzine naar water dan halveert je totale toe te voegen energie aan de algen plots (maar ik heb echt geen idee hoe de verhouding ligt).

Edit: Ik probeer hier enkel duidelijk te maken dat het waarschijnlijk net iets moeilijker ligt dan de 2 regels berekeningen die je hier maakt (natuurlijk met alle respect :D )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Co2 emissies opgevangen in de auto

En ik probeer je net duidelijk te maken dat dát niks uitmaakt: :D Ze beweren van die CO2 opnieuw organische stof (dus met C-H bindingen dus) te maken. Daarbij is waterstof nodig. Of ze daarvoor precies dat water uit die auto zelf gebruiken, of ze halen het uit een ijsberg, of voor mijn part uit Spa, dat doet er niks toe. Om al die C uit die CO2 weer in koolstofskeletten van organische stof in te bouwen (en dat doen ze: biodiesel en methaan wordt hier gezegd) kost net zoveel energie als er vrijkwam bij de oorspronkelijke afbraak (verbranding) van die benzine en diesel.

There is no such thing as a free lunch. Dáár zit de fout niet (tenzij ze die rekenfout zélf gemaakt hebben om tot hun 1000 acres te komen 8-) )
Ik probeer hier enkel duidelijk te maken dat het waarschijnlijk net iets moeilijker ligt dan de 2 regels berekeningen die je hier maakt
Natuurlijk ligt dat wat ingewikkelder. Maar geen factor-honderd-ingewikkelder. Had ik iets in de trant van factor 2 mis of zelfs factor 5 mis gevonden, dan zou ik echt wel wat voorzichtiger zijn in mijn beweringen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Co2 emissies opgevangen in de auto

Ja ok, de vakantie doet me geen deugd :D Je hebt idd gelijk 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Co2 emissies opgevangen in de auto

Even berekenen op een andere manier: de gemiddelde uitstoot van CO2 van een auto is zo'n 200 g/km, meest auto's rijden zo'n 1 op 15. Dus voor een liter krijg je 200·15= 3kg aan CO2 emissie? Huh?

Zuurstof, wat niet (of vrijwel niet) in benzine zit, omdat dat alkanen en benzeenringen zijn, is 8 atoommassa, terwijl koolstof maar 6 is, benzine is dus per koolstof veel lichter dan CO2.

Inderdaad word dus vrijwel alles van de benzine in CO2 verandert. Je draagt dus een hele buidel mee in deze groene box.

In de US draaien ze er per jaar zo'n 500 miljard liter benzine doorheen, even afstellen naar de bevolking van GB, en afronden naar beneden. (500/300·50=83) dat is dan zoiets als 75 miljard liter voor GB, doe dat maal 3 en je hebt de CO2 die uit engelse autos komt. 225 miljard liter = 225 miljoen kubieke meter, of een zak van 1 meter hoog, 15km bij 15km aan niks anders dan CO2 (geen algen).

De 4·106 m² waar hun het over hebben, is dus een beetja aan de lage kant.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Co2 emissies opgevangen in de auto

Deze is helemaal leuk:
Although the box the men currently use for demonstration is about the size of a bar stool, they say they can build one small enough to replace a car exhaust that will last for a full tank of petrol.
Das heel leuk, maar CO2 weegt niks en heeft dus veel volume, er past gewoon helemaal geen CO2 in dat ding. De dichtheid van het gas is 1,98 10-3 g/cm³ dus voor 200 gram zit je al op 200/2 10-3 = 100.000 cm³, of 100 liter.

Het hele interne verbrandingsmotor principe is er op gebaseerd dat CO2 zo'n enorme inhoud heeft, dat maakt de explosie.....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Co2 emissies opgevangen in de auto

Das heel leuk, maar CO2 weegt niks en heeft dus veel volume, er past gewoon helemaal geen CO2 in dat ding. De dichtheid van het gas is 1,98 10-3 g/cm³ dus voor 200 gram zit je al op 200/2 10-3 = 100.000 cm³, of 100 liter.
Dat is voor gewoon gasopslag ja, maar ik kan me nog voorstellen dat je het voor elkaar krijgt die moleculen dichter bij elkaar te brengen door ze aan een of ander poreus materiaal te laten binden. Hebben ze ook niet zoiets om waterstof bij vrij grote dichtheid maar vrij lage druk op te slaan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Co2 emissies opgevangen in de auto

Hebben ze ook niet zoiets om waterstof bij vrij grote dichtheid maar vrij lage druk op te slaan?


Volgens marko wel: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=323538

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Co2 emissies opgevangen in de auto

Dat is inderdaad zo (dat ze daar onderzoek naar aan het doen zijn, ik weet niet of ze het al productie klaar hebben).

Maar je krijgt het niet dichter als water, als er 200 gram uit de motor stroomt, dan moet dat ergens blijven. Je kunt met CO2, ook al gebruik je zo'n techniek, weinig kwijt in zo'n doosje.

Re: Co2 emissies opgevangen in de auto

Je kun 200g CO2 makkelijk opvangen in 5l 1-molaire Natronloog ....

Berichten: 12.262

Re: Co2 emissies opgevangen in de auto

Volgens mij is het een grote hoax... even alle onmogelijkheden daargelaten, denk ik niet dat het mogelijk is de CO2 die bij verbranding vrijkomt op te slaan in een kleiner volume dan de benzine die je verbrandde. Mijn simpele redenatie daarbij is dat CO2 slechts 27 massa-% koolstof bevat, en benzine een dichtheid heeft in de orde van 0.8 kg/l. Uiteraard zit er in benzine meer dan alleen koolstof en dergelijke, maar zelfs dan moet de dichtheid van CO2 in die box die van vloeibare CO2 ruimschoots overtreffen.
Hebben ze ook niet zoiets om waterstof bij vrij grote dichtheid maar vrij lage druk op te slaan?
Dat bestaat inderdaad, maar is vrij specifiek voor waterstof met zn zeer lichte atomen. Er zijn materialen waarin je waterstof kunt opslaan met een dichtheid die zelfs hoger is dan die in vloeibaar waterstof, maar vloeibare waterstof is weinig dense. Daarnaast is het vooral de uitdaging het waterstof er met praktische middelen weer uit te krijgen - geen sinecure.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Co2 emissies opgevangen in de auto

Nou lag ik in bed gisteren en kwam het volgende in mij op, het nieuwsitem praat over waterdamp dat er bij vrij komt, de waterdamp is dus de zuurstof in de CO2, en dus is de opgeslagen massa meer dan drie keer kleiner. Hoe ze dat voor elkaar krijgen is mij nog steeds onduidelijk, maar dat heft een beetje het probleem op van de volume/massa.

In de toekomst willen we naar 100 g/km CO2 uitstoot, en daar een derde van is 30 (voordeel van de twijfel) op elke tank rij je 500 km, dus dat is 500*30=15kg, het is dus in principe niet onmogelijk. Al zijn er natuurlijk nog meer vragen dan dat er antwoorden zijn.

Reageer