Springen naar inhoud

Schuinte berekening


  • Log in om te kunnen reageren

#1

pietjevel

    pietjevel


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2007 - 20:49

hallo ik zit in de bouw en nu moet ik een kap uitrekenenen dan vooral de hoek en kil keper,
dit zijn binnen en buitenwaartse hoeken.

even een voorbeeld:
ik heb een vierkant gebouw van 10x 10 meter
de kap is 45 graden en loopt in een punt dus alle hoeken zijn gelijkwaardig
nu wil ik weten hoe ik de lengte van een hoek kan bepalen.

jamer dat ik er niet bij kan teken

ik hoop dat iemand mij kan helpen

groeten piet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2007 - 21:15

Deze topic zou beter naar een subforum verhuizen, daar zal waarschijnlijk veel meer reactie komen.
Ik zou je graag helpen maar zonder tekening is het niet zo duidelijk, kan je misschien een schetsje maken in paint en dat dan uploaden bij je bijlagen en invoegen in je post.
Dat zou een pak verduidelijken.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#3

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juli 2007 - 22:39

En dus verplaatst naar 'Praktisch'
Een tekening helpt natuurlijk altijd, maar uitleg van vaktermen wil ook al graag helpen. De kilkeper is de inwendige hoek tussen twee dakschilden, niet een woord die je vaak in het dagelijks leven tegen komt, anywho.

Is het dakje op de 10 bij 10 Als dit: ^, of als dit /.

Verder, de hoek heeft geen lengte maar een hoek, de hoeken van een '^' dak zijn 45, 90, en 45 graden van links naar rechts. De nok hoek is dus 90 graden, over de kilkeper hoek kan ik niet veel zeggen, ik weet niet waar het tweede dakschild vandaan komt.

#4

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 augustus 2007 - 21:59

Je kunt de hoek van de hoekkeper op dezelfde manier bepalen als bij het vb. van een pyramide,nl door het zetten van twee raaklijnen in een punt op die hoek:

zie afbeelding:

#5

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 augustus 2007 - 10:50

Pietjevel:

Ik heb ineens het idee,dat je wat anders bedoelt dan een hoek van een hoekkeper berekenen .

Je wilt de lengte van die hoekkeper als constructie-element weten,dus als balklengte en dat bepaal je als volgt;ik heb geen tijd om het te schetsen.

Je hebt een kapplattegrond getekend met daarop dus weergegeven de kap met zijn nok en vierhoekkeperbalken;deze laatsten staan dus getekend in projectie op de plattegrond als schuin aangegeven lijnen.

Vorm met een van die schuine lijnen de basis van een driehoek en geef (teken) op een van de einden van de basis een verticale lijn aan ter lengte van de kaphoogte.

Maak dan een verbinding met het nog vrije punt van de basis en de top van de driehoek ;die schuine lijn geeft de lengte weer van de hoekkeper!

Een andere methode is om een uitslag te tekenen van een van de dakvlakken;de schuine zijdes geven de lengtes van de hoekkepers aan.

Ik hoop dat het zo duidelijk is!

#6

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2007 - 10:55

Ik denk niet dat pietjevel nog geÔnstresseerd is in het antwoord van zijn vraag.
In zijn profiel staat:

Laatst gezien: Sun 22 Jul 07, 21:49


Misschien komt er later nog wel een gebruiker die geholpen is met je deskundige uitleg :D
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#7

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 augustus 2007 - 10:58

Ik las je vraag nog eens over en ontdek dat je eigenlijk een soort pyramide-vorm als kap neemt met een vierkant als grondplan.
Je tekent dan 2 diagonalen in dat vierkant en neemt als basis voor de eerder vermelde driehoek de halve diagonaal en als verticaal weer de kaphoogte;dus verder de gelijke oplossing als eerder!

Ruben 01,
ik zie dat nu ook en vermoed dat hij met bouwvak-vakantie ging en voor die tijd nog even zijn vraag lanceerde. :D

Dit laatste verhaal (aan Ruben01)was gezet op een nieuw antwoord,maar het programma kreeg wrs. de hik en slikte eerder. :D

#8

Tweetymen

    Tweetymen


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 april 2008 - 13:37

Je kunt de hoek van de hoekkeper op dezelfde manier bepalen als bij het vb. van een pyramide,nl door het zetten van twee raaklijnen in een punt op die hoek:

zie afbeelding:


Hallo,

Ik ben op zoek naar de oplossing om een hoekkeper uit te rekenen, maar google geeft weinig reactie waar je wat aan hebt alleen dit mooie forum heeft wat nuttigs te zeggen alleen nu zie ik hier boven geen plaatje dus weet niet precies wat Oktagon er mee bedoel.

Dus me vraag is zou ik het plaatje nog eens willen uploaden of misschien op een andere manier uitleggen.

Met vriendelijke groet, Tweetymen

#9

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 april 2008 - 14:05

Kan je meer details geven over je constructie?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#10

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 april 2008 - 12:25

Hoekkeperbepaling:

Mogelijk te ontdekken in deze pyramide-hoeken.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures