Raket aangetrokken door zon?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 7

Raket aangetrokken door zon?

Lang geleden (eind jaren 70, begin jaren 80) hoorde ik een nieuwsbericht op de radio over een (waarschijnlijk) bemande raket die in de aantrekkingskracht van de zon terecht was gekomen. Wat is hier van geworden? Weet iemand iets van dit nieuwsbericht, of over welke raket het ging?

Re: Raket aangetrokken door zon?

Overal heb je antrekkingskracht van de zon ... maar er is nog geen mens verder weg gekomen dan achter de maan.

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Raket aangetrokken door zon?

Ik denk dat je de derde trap van één van de Saturn-V raketten bedoelt. Op z'n minst één daarvan is in een heliocentrische baan terechtgekomen, en is kort geleden weer ingevangen door de Aarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Raket aangetrokken door zon?

vreselijk toevalig toch,

eerst komt het in een baan rond de zo terecht, en dan kruist het de aarde weer een paar rondjes later

lijkt me onwaarschijnlijk...

Re: Raket aangetrokken door zon?

Volgens ik mij herinner was er, een onbemand ruimtetuig dat na zijn reis door het zonnestelsel in de richting van de zon werd gestuurd. Wat er dan gebeurde ? Verdampt natuurlijk, miljoenen km voor het de zon kon bereiken. De aantrekkingskracht van de zon moet enorm zijn. Hij is véél zwaarder dan alle materie in het zonnestelsel samen. Meer dan 90% van alle materie van ons stelsel zit in de zon. Juist daardoor blijven alle planeten met hun satellieten door de zon gevangen. In het midden van onze gallactie zit er dan weer een massa die miljarden zonnen rond zich gevangen houdt. Dit om eens te laten voelen hoe onbeduidend dat balletje is waarop wij rondlopen.

Reageer