Man with tiny brain shocks doctors

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Man with tiny brain shocks doctors

Afbeelding


A man with an unusually tiny brain manages to live an entirely normal life despite his condition, which was caused by a fluid build-up in his skull. Scans of the 44-year-old man's brain showed that a huge fluid-filled chamber called a ventricle took up most of the room in his skull, leaving little more than a thin sheet of actual brain tissue.


Lees meer ... Newscientist
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 8.614

Re: Man with tiny brain shocks doctors

Ik verbaas me er telkens weer over dat zulke dingen mogelijk zijn.

Dit artikel doet me denken aan die man met zijn groen bloed (en ook aan deze afbeelding).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Man with tiny brain shocks doctors

Hij heeft niet echt een 'tiny brain' (zoals homer simpson) maar een 'hollow brain'. Als inderdaad vooral het oppervlakte van de buitenkant van de hersenen van belang is dan kan het best zijn dat dit (indien het geleidelijk ontstaat) een zeer beperkte beschadiging vertegenwoordigd. Daarnaast is het midden gedeelte blijkbaar intact, dus meer dan 'traag van begrip' zou ik persoonlijk niet verwachten.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Man with tiny brain shocks doctors

Erg interessant ja:
"The whole brain was reduced – frontal, parietal, temporal and occipital lobes – on both left and right sides.
"If something happens very slowly over quite some time, maybe over decades, the different parts of the brain take up functions that would normally be done by the part that is pushed to the side," adds Muenke,


Hij had een IQ van 75, wat niet echt intelligent genoemd kan worden, maar het is nog niet gek.

Berichten: 144

Re: Man with tiny brain shocks doctors

DePurpereWolf schreef:Erg interessant ja:

Hij had een IQ van 75, wat niet echt intelligent genoemd kan worden, maar het is nog niet gek.
En hij schijnt als ambtenaar te werken, en dat zegt ook wel weer wat :D
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Berichten: 12.262

Re: Man with tiny brain shocks doctors

Dit lijkt me niet heel opzienbarend, hij mist redelijk wat hersenvolume, maar het gevolg is blijkbaar een IQ van 75 en daarnaast geen specifieke verschijnselen. Een IQ van 75 komt vaker voor, en een vrij 'normaal' leven lijkt me dan ook wel mogelijk.


Er zijn spectaculairder gevallen, vooral bij afwijkingen die al embryonaal zijn ontstaan. Dan kan de helft van het brein ontbreken zonder verder duidelijk merkbare gevolgen. Die afwijking hoeft niet eens aan het licht te komen, maar soms gebeurd dat uiteraard wel als zoiemand wegens trauma oid onderzocht wordt middels MRI.


Als zoiets later in het leven gebeurd heeft het meestal ernstiger gevolgen, alleen al omdat functies niet meer op een andere plaats gerealiseerd kunnen worden. Onderstaande is wel een aardig verhaal over iemand die een tamelijk normaal IQ heeft met een half brein: http://www.nbc10.com/health/4563166/detail.html - uiteraard wel uitval van het halve lichaam aangezien het in de kinderjaren chirurgisch is uitgevoerd.
Victory through technology

Reageer