Functietest-topic: assistentie gevraagd

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Functietest-topic: assistentie gevraagd

We zijn bezig om een uitgebreide help te schrijven voor alle functies van dit Invision-forum. Niet alle functies zijn even duidelijk, of werken hetzelfde van systeem tot systeem.

Hier willen we je assistentie vragen om te testen hoe die knopjes (bovenin je conceptberichtvenster) als

verwijderen opmaak

spellingcheck

undo-redo

conceptschermverlenging

rich text editor

werken of niet werken. Inhoud is dus niet van belang. Type hier wat, en laat er een van die functies op los en kijk hoe dat uitwerkt. Laat je conclusies weten.

Ik begrijp dat dat van systeem tot systeem nog kan verschillen. Als eens meer mensen met verschillende systemen kunnen meespelen vinden we mischien alle belangrijkste valkuilen. De conclusies plaatsen we dan in een topic in de op te bouwen uitgebreide Help.

bij voorbaat dank voor je testhulp . :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: Functietest-topic: assistentie gevraagd

Testzin: Het is me een waar geneogen om tesdhulp te zein.

Opmaak verwijderen: Ik heb het verschillende malen geprobeerd, maar er gebeurt niets. Ik heb o.a.:
  • een woord gemarkeerd en op het knopje gedrukt;
  • een zin gemarkeerd en op het knopje gedrukt;
  • niets gemarkeerd en op het knopje gedrukt.
Spellingschecker: Ook onduidelijk. Ik heb o.a.:
  • een fout gespeld woord gemarkeerd en op het knopje gedrukt;
  • een juist gespeld woord gemarkeerd en op het knopje gedrukt;
  • een hele zin gemarkeerd en op het knopje gedrukt;
  • niets gemarkeerd en op het knopje gedrukt;
In alle gevallen verschijnt er een schermpje met daarop de tekst: ieSpell not detected. Click Ok to go to Download page. Wanneer ik dan op Ok druk verschijnt er een handje met een rood uitroeptekentje op een gele achtergrond. Verder gebeurt er niets. Ik begrijp er niet veel van.

Undo-redo: Ik heb geneogen veranderd in genoegen en vervolgens op undo gedrukt. Mijn handeling werd meteen ongedaan gemaakt. Na vervolgens op redo te hebben gedrukt stond er opnieuw genoegen. Het is dus volkomen duidelijk en het werkt perfect.

Conceptschermverlenging: Werkt perfect, evenals de verkorting.

Rich text editor: Zie Conceptschermverlenging.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Functietest-topic: assistentie gevraagd

Testzin: Ik zall et tog ook maarr eens probreen.

Browser: FF 2.0.0.5

Opmaak verwijderen werkt inderdaad niet.

Alle andere knopjes die ik zie werken zoals ze zouden moeten werken... Maar een knopje spelling checken zie ik niet (maar dat is op zich ook niet nodig, firefox heeft een woordenboek plug-in, dus foute woorden zie ik altijd rood onderstreept als ik iets typ).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Functietest-topic: assistentie gevraagd

Bij mij windows xp sp2 en IE7 begint dat undo-redo gedoe pas te werken op alles wat ik doe nadat ik voor de éérste keer undo of redo heb gebruikt. Die eerste keer doet hij dus niks pas op volgende acties kan ik het wél loslaten. Net of je hem eerst wakker moet maken. Daarna kan ik niet voorspellen wat ik ga UNdo-en. Soms is dat een hele alinea ineens. Ik ben er dus nog niet goed achter wat hij als één stap beschouwt. :D

Opmaak verwijderen lukt bij mij ook op geen enkele manier. :D

Die spellingchecker probeer ik niet eens, ik heb een hekel aan plug-ins. ;) .

Rich text editor krijg ik ook niet helemaal zuiver werkend. Met heen-en terugschakelen van rich text naar standaard raak ik hier en daar linefeeds kwijt. ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Functietest-topic: assistentie gevraagd

Al die knopjes maken mij bang.

Maar je moet inderdaad de undo eerst even activeren. Dit kan te maken hebben met het feit dat IE en FF niet automatisch bij het opstarten van een website functies kan doen uitvoeren. Dat is niet om IE of FF te dissen, maar dit is een patent zaak. Vroeguh, werd dat wel ondersteunt, maar nu niet meer. Daarom

Code: Selecteer alles

zie je nou vaak bij flash-dingetjes zo'n randje eromheen wat je eerst moet activeren.
[right]De rich-text-editor werkt eigenlijk best goed, nooit geweten dat er dat op zat.

[center]
Goh, leuke knopjes,
Afbeelding

[/right][/center]

Je moet een stuk selecteren voordat je kunt kiezen: verwijder opmaak.

Waar zit die spelling check eigenlijk.

Gebruik trouwens FF, dus daar zit al dat op.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Functietest-topic: assistentie gevraagd

Bekende afbeelding :D

Undo en redo slaat op alles dat je backspaced totdat je wat anders gaat doen zoals een nieuwe letter zetten.

Stel je delete een alinea dan zal de undo de alinea terug plaatsen. Delete je 1 letter dan gaat die letter weg.

Stel je typt een woord, je delete een letter en typt in plaats daarvan de goede letter, dan zal de undo de laatst geplaatste letter terug verwijderen.

De undo/redo hebben dus enkel effect op de laatst gedaan identieke acties (of zo hoort het toch te werken).

Edit: Ik merk wel dat als je een woord typt en je delete 1 letter dat de undo het hele woord weghaalt ipv enkel de laatste letter terugplaatsen (normaal zou het zo moeten werken, alleszins zo werkt het in word, dreamweaver, text areas in een browser). Het lijkt er dus op dat redo hier de plaats inneemt om een gedeletete (lekker woord :D ) letter terug te plaatsen, maar zo hoort het in principe niet te werken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Functietest-topic: assistentie gevraagd

Maar je moet inderdaad de undo eerst even activeren.
En hoe doe je dat dan?
De rich-text-editor werkt eigenlijk best goed,
Is dat áltijd handiger dan standaard-tekst? wat zijn de voor en nadelen?
Je moet een stuk selecteren voordat je kunt kiezen: verwijder opmaak.
Ik merk er niks van
Cycloon schreef:Undo en redo slaat op alles dat je backspaced totdat je wat anders gaat doen zoals een nieuwe letter zetten.

Stel je delete een alinea dan zal de undo de alinea terug plaatsen. Delete je 1 letter dan gaat die letter weg.

Stel je typt een woord, je delete een letter en typt in plaats daarvan de goede letter, dan zal de undo de laatst geplaatste letter terug verwijderen.

De undo/redo hebben dus enkel effect op de laatst gedaan identieke acties (of zo hoort het toch te werken).

Edit: Ik merk wel dat als je een woord typt en je delete 1 letter dat de undo het hele woord weghaalt ipv enkel de laatste letter terugplaatsen (normaal zou het zo moeten werken, alleszins zo werkt het in word, dreamweaver, text areas in een browser). Het lijkt er dus op dat redo hier de plaats inneemt om een gedeletete (lekker woord :D ) letter terug te plaatsen, maar zo hoort het in principe niet te werken!
Is hier een lijstje van te maken, in de trant van: als je .......... , en dan undo klikt, dan ...........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Functietest-topic: assistentie gevraagd

Ik zit nou op IE6, dus kan ik nog meer dingen testen.

Test 1, rich text editor:

Schrijf iets, maak het geschreven dik.

(ctrl+B werkt)

Selecteer het geschreven, en kies dan opmaak verwijderen.

En huppakee. klik nu undo, en 'En huppakee' verwijdert.


Ik hoef trouwens nu hier niet de undo te activeren, het werkt al meteen.
En huppakee.
Ik denk niet dat de rich text editor altijd goed werkt, eigenlijk zou ik het best fijn vinden als je bij MSword op en neer kan schakelen tussen code en rich, want bij vele ingewikkelde bewerkingen is het soms moeilijk na te gaan wat nou precies wat is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Functietest-topic: assistentie gevraagd

Is hier een lijstje van te maken, in de trant van: als je .......... , en dan undo klikt, dan ...........


Bwa ik denk dat het nogal moeilijk is om alle situaties uit te leggen en mij lijkt het makkelijker dat mensen er zelf met gaan werken. Overigens werkt CTRL+Z (undo) en CTRL+Y (redo) van de browser zelf stukken beter!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Functietest-topic: assistentie gevraagd

Bwa ik denk dat het nogal moeilijk is om alle situaties uit te leggen en mij lijkt het makkelijker dat mensen er zelf mee gaan werken.
Mogelijk vergeet je hier even dat niet iedereen even wegwijs is met een computer als Cycloon. Ik denk dat voor elk van die knoppen toch even een uitleg moet komen. Letterlijk alles hoeft daar niet in te staan, maar de basis van de werking en een paar valkuilen (alleen maar getypt? Drie pagina's? Undo! voesjjj, alles weg.) Hee, nee dus.

Zo werkt het dus ook niet. Als er ergens een punt staat, of je backspacet, ik volg echt niet op welke basis die undo (en ook die ctrl z) nou besluiten tot wáár terug te gaan met undo-en.....

Als daar geen duidelijkheid in kan komen kun je net zo goed die knoppen weghalen. Ik heb hier alleszins altijd handmatig ge-undo'd, slepen met muis en delete bijvoorbeeld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Functietest-topic: assistentie gevraagd

Ik gebruik die knoppen ook zelden. En na ze getest te hebben blijken ze zeer onlogische dingen te doen zoals ik al zei. Het probleem is gewoon dat ik zo'n dingen heel moeilijk op een degelijke manier kan uitleggen. Ik gebruik ze overigens zelf nooit omdat ik zoals je zelf aanhaalt liever zelf 'undo' met m'n muis en toetsenbord.

Mocht het aan mij liggen dan haalde ik ze ook weg (je browser heeft die functies toch al standaard) maar da's nu eenmaal niet zo makkelijk in dit forum.

Berichten: 196

Re: Functietest-topic: assistentie gevraagd

Btw, staan in de handleiding de functies spoiler en hide al? Hier weten weinig mensen vanaf denk ik.
Spoiler: [+]
Dit is een voorbeeld van de spoiler-functie
Verborgen inhoud
Dit is een voorbeeld van de hide-functie


Het gebruik van de woorden 'spoiler' en 'hide' gaat zoals bij het woord 'quote': met punthaken en / dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Functietest-topic: assistentie gevraagd

Tom. schreef:Btw, staan in de handleiding de functies spoiler en hide al? Hier weten weinig mensen vanaf denk ik.
Spoiler: [+]
Dit is een voorbeeld van de spoiler-functie
Verborgen inhoud
Dit is een voorbeeld van de hide-functie


Het gebruik van de woorden 'spoiler' en 'hide' gaat zoals bij het woord 'quote': met punthaken en / dus.
Het is hier al aan bod geweest, en zal worden opgenomen in de nieuwe handleiding berichtopmaak. Maar - zoals gezegd - moeten ze niet overdreven veel gebruikt worden (ze komen waarschijnlijk vooral/alleen van pas voor huiswerk en minicursussen).

Berichten: 196

Re: Functietest-topic: assistentie gevraagd

Het is hier al aan bod geweest, en zal worden opgenomen in de nieuwe handleiding berichtopmaak. Maar - zoals gezegd - moeten ze niet overdreven veel gebruikt worden (ze komen waarschijnlijk vooral/alleen van pas voor huiswerk en minicursussen).


Van dat topic heb ik die kennis ook opgedaan ja. Ik kwam hier terecht en nam het zekere voor het onzekere om het hier toch maar even te vermelden.

Berichten: 8.614

Re: Functietest-topic: assistentie gevraagd

Ik heb het item over "Tekst Verbergen" in de Handleiding Forumgebruik geschreven en ik kan je geruststellen: zowel de spoiler- als de hidefunctie zijn behandeld.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer