Biohacking

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Biohacking

Hoe realiseerbaar is biohacking op dit moment?

Ik heb hier niet over grote labs, maar echt over hackers: een hyper-intelligent jongetje of meisje van 12 met rijke ouders die dit leuk vind om te doen.

Wat is haalbaar op die schaal?

Voorbeelden:

- Genetisch manipuleren van een bacterie of gist om een bepaalde stof te produceren.

- Kersen van 7cm doorsnede.

- Een kat die licht geeft in het donker.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Biohacking

Volgens mij kom je op je eigen rommelzoldertje echt niet zo ver, een beetje DNA isolatie moet nog wel gaan lukken (zeker van kiwis enzo..) van mens heb je al best veel nodig om er wat mee te gaan doen en een PCR lijkt me al een enorme uitdaging, dat zal dan moeten zoals vroeger met 3 verschillende goed geeikte waterbaden en een timer.. maar hoe efficient dat is.. dan moet je nog aan primers en polymerase zien te komen, voor kloneringen met bacterien heb je bacterien nodig, platen, antibiotica. Ik denk dat je niet zo gemakkelijk aan de meeste dingen komt, ik denk dat verreweg de meeste bedrijven dat soort dingen niet aan particulieren leveren, maar daar ben ik uiteraard niet zeker van. Ook moet je uiteraard best veel kennis hebben, je moet een uitzonderlijk slim jochie van 12 zijn wil je dat voor elkaar krijgen!

Conclusie:

Ik vermoed dat het allemaal wel meevalt. En wat zou ie willen? In je wiki stukje staat:
Using a laptop computer, published gene sequence information, and mail-order synthetic DNA, some advocates and critics of biohacking argue that just about anyone has the potential to construct genes or entire genomes from scratch.
Maar dan heeft ie (na jaren ploeteren) een stukkie gen in een potje, wat zou ie daar mee moeten dan? Gentherapie is zo makkelijk nog niet, en genetisch gemanipuleerde virussen maak je ook niet op je zolderkamer
Voorbeelden:

- Genetisch manipuleren van een bacterie of gist om een bepaalde stof te produceren.
Zou kunnen, wel knap trouwens! Maar daar heb je ook best nog wat materieel voor nodig (incubators, PCR, centrifuges etc.)
- Kersen van 7cm doorsnede.
Weet ik niet zo goed, waarschijnlijk niet, want het lukt in gewone labs al niet. (eb dat geld ook voor het volgende)
- Een kat die licht geeft in het donker.
ja, dat kunnen ze met muizen, maar dan zou je iig je kat kaal moeten scheren, en gentherapie op je kat moeten toepassen. Thuis? forget it, of je moet echt "dexters lab" dingen in je hoofd hebben.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Biohacking

Ik neem aan dat, net als met computers in het begin, je dan vrijwel al het gereedschap en grondstoffen dan zelf zal moeten maken in een process van bootstrapping. Aangezien de meeste apparatuur die commercieel te koop is veel te duur zijn en bedoeld voor een veel grotere schaal lijkt mij dit logischer. Maar ik heb mijn twijfels over de haalbaarheid hiervan... Maar waar een wil is, vinden kinderen meestal wel een weg.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 4.546

Re: Biohacking

ja, dat kunnen ze met muizen, maar dan zou je iig je kat kaal moeten scheren, en gentherapie op je kat moeten toepassen. Thuis? forget it, of je moet echt "dexters lab" dingen in je hoofd hebben.
Klopt, zoiets als bio-hacking krijg je never nooit niet voor elkaar op je zolderkamertje of keldertje, zéker niet zonder dat het opvalt. Daar is de techniek gewoonweg niet ver genoeg voor.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Biohacking

Klopt, zoiets als bio-hacking krijg je never nooit niet voor elkaar op je zolderkamertje of keldertje, zéker niet zonder dat het opvalt. Daar is de techniek gewoonweg niet ver genoeg voor.
Zal het ooit mogelijk worden?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Biohacking

Zal het ooit mogelijk worden?
Voorlopig niet, door de techniek wordt het practisch allemaal wel makkelijker om te doen, maar die mashines kosten tientallen (als niet honderden) duizenden euros. Met "de hand" zijn de meeste dingen niet haalbaar en je hebt er enorme "skill" voor nodig.

Een beetje spelen met bacteriekweekjes lukt allemaal wel, maar om daar echt mee te gaan kloneren lijkt me al moeilijk worden
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Biohacking

Mwoch, een elektroporeer-cuvet is nog wel te bestellen, en iemand met een beetje verstand van electronica kan wel een machine maken die 2,5 kV door een cuvet heenjaagt. Een bacterie transformeren is nog wel te lukken, maar ja....hoe ga je je bacteriën elektro-competent maken. Dan is calcium-chloride nog makkelijker te doen, eigenlijk...
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Biohacking

Dus de paniek hierover is dus heel erg overdreven?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 4.546

Re: Biohacking

Nogal ja, werd dan gedacht dat dit mogelijk een nieuw wapen voor terroristische organisaties zou zijn?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Biohacking

Nogal ja, werd dan gedacht dat dit mogelijk een nieuw wapen voor terroristische organisaties zou zijn?
Er zijn zelfs mensen die dit als argument gebruiken tegen open access van de wetenschap; Dat je dus alleen papers kunt lezen als je daadwerkelijk bij een universiteit werkt.

Ik vraag me alleen af of de beperkingen die hierboven genoemd worden wellicht slechts er zijn omdat men nooit low-tech heeft hoeven werken. Er gaat immers geld genoeg om in de bioindustrie dat het niet echt winstgevend is om speciaal goedkope small scale technologie te ontwikkelen...

Hoe groot is de kans dat in dit geval "Everybody knew it was impossible. There came an idiot, who didn"t know it and who did it."
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 3.165

Re: Biohacking

Er zijn zelfs mensen die dit als argument gebruiken tegen open access van de wetenschap; Dat je dus alleen papers kunt lezen als je daadwerkelijk bij een universiteit werkt.
De nadelen zouden dan ook zeer groot zijn, bovendien houd je in deze tijd niet meer zo makkelijk zaken geheim.

Er zijn wel degelijk papers die geheim zijn in het belang van de veiligheid, waaronder de fijne details van de ultracentrifuge. Zelfs dat is niet echt geheim meer nu (oa?) die Pakistanees hier bij Urenco (uraniumverrijking, de cruciale stap wanneer je kernbommen wil maken) heeft gewerkt en deze kennis heeft doorgegeven aan regimes die wij gevaarlijk vinden.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 4.546

Re: Biohacking

Ik vraag me alleen af of de beperkingen die hierboven genoemd worden wellicht slechts er zijn omdat men nooit low-tech heeft hoeven werken. Er gaat immers geld genoeg om in de bioindustrie dat het niet echt winstgevend is om speciaal goedkope small scale technologie te ontwikkelen...
Kán het wel low-tech? In ieder geval in de nabije toekomst.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Biohacking

Kán het wel low-tech? In ieder geval in de nabije toekomst.
Sommige dingen wel, er gaat ook redelijk wat geld/tijd in ontwikkelling van testen "onder de boom" malariatesten die je in the middle of nowhere in Afrika kan doen bijvoorbeeld. Maar dat zijn wel meestal de diagnostische dingen.

Genetisch onderzoek low-tech? tja, dat hangt een beetje af wat je onder low-tech verstaat. Er gaat heel erg veel op grote schaal (met bv arrays) tegenwoordig, en dat is niet low-tech te doen, maar de proefjes die je in de 1e van het HLO doet nog best wel.
WendyTje schreef:Sommige dingen wel, er gaat ook redelijk wat geld/tijd in ontwikkelling van testen "onder de boom" malariatesten die je in the middle of nowhere in Afrika kan doen bijvoorbeeld. Maar dat zijn wel meestal de diagnostische dingen.

Genetisch onderzoek low-tech? tja, dat hangt een beetje af wat je onder low-tech verstaat. Een PCR zou je low-tech kunnen doen in waterbaden, maar dat is nogal inefficient en er gaat ontzettend veel tijd en werk in zitten. DNA runnen op agarose gel is ook niet zo high-tech maar dan ben je er natuurlijk nog lang niet. Er gaat heel erg veel op grote schaal (met bv arrays) tegenwoordig, en dat is niet low-tech te doen, maar de proefjes die je in de 1e van het HLO doet nog best wel.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Reageer