Springen naar inhoud

waarom cos fi meten?

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2003 - 14:23

Hallo, waarom meet men een cos fi in grote bedrijven voor de kost prijs te bepalen? Als wij de stroom meten dan met we toch altijd de actieve en de reacieve stroom vectiorieel samengesteld (of meten we bij een gewoon meting iets anders?) wel als we nu gewoon de klant het schijnbaar vermogen laten betalen (U maal I) is het toch onmiddellijk opgelost en de klant zelf heeft er dan alle baat bij om zijn eigen cos fi te verbeteren.
Wie helpt even? Groeten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2003 - 17:05

??? Ik denk dat je iets duidelijker moet zijn bij... overal!!! waar heb je het over??? cos phi ? wat is phi? de fase?
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent
the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2003 - 18:41

Wel hier gaan we dan.

bij industrieele installatie meet men naast het actief vermogen ook nog de cos fi ( die fi moet een latijnse letter of griekse maa ja... voorstellen die ik niet kan typen en deze letter staat dan voor de fase verschuivings hoek). Deze meet men omdat het actief vermogen bij een cos fi van kleiner dan één niet gelijk is aan het vermogen door de centrale geleverd. De centrale levert namelijk een actief vermogen en een reactief vermogen het actief wordt echt verbruikt het reactief uitgewisseld tussen centrale en verbruiker dit tweede vermogen moet er zijn maar kan door de centrale niet aangerekend worden (waarom niet door gewoon spanning te meten maal stroom is schijnbaar vermogen? Bestaan er zo geen meters? Bij een gewoone stroommeting meten we toch de schijnbaare stroom of niet?). Het actief en reactief vermogen kan men vectorieel samen tellen onder de hoek fi. dit samen heet dan het schijnbaar vermogen. Nu was mijn vraag als wij een stroom meten met een amp. meter dan meten we toch een schijnebaare stroom niet? we kunnen dmv de spanning en de stroom maal de cos fi het actief vermogen bepalen. een bedrijf dat een zeer lage cos fi heeft betaald boete een bedrijf dat een zeer goede heeft krijgt en premie. Nu dacht ik zo als we die bedrijven eens gewoon hun schijnbaar vermogen lieten betalen (dit lijkt mij logischer) want we meten een stroom dit is de totale stroom (actieve +reactieve) deze vermenigvuldigen we met de spanning. Nu betalen de firma's te veel dat weet ik maar we kunnen ook van redenering uit gaan alles wat door mijn leidingen gaat wordt betaald ook al komt het terug.

Nu duidelijker? Anders maak ik er nog een tek. Bij een vermogen driehoek of zo.

Groeten.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2003 - 18:55

...
(waarom niet door gewoon spanning te meten maal stroom is schijnbaar vermogen? Bestaan er zo geen meters?  Bij een gewoone stroommeting meten we toch de schijnbaare stroom of niet?). Het actief en reactief vermogen kan men vectorieel samen tellen onder de hoek fi. dit samen heet dan het schijnbaar vermogen. Nu was mijn vraag als wij een stroom meten met een amp. meter dan meten we toch een schijnebaare stroom niet? we kunnen dmv de spanning en de stroom maal de cos fi het actief vermogen bepalen. ...

Ik vondt het verhaal een beetje lang, ik heb een belangrijk iets eruit geselecteerd.

Je kunt niet het vermogen meten door stroom maal spanning te doen, omdat er een faseverschil tussen kan zien. Bij TL-buizen is dat bijvoorbeeld zo, daar loopt de stroom en spanning 90 graden uit fase. Daarom zit er op een TL-buis een extra element (spoeletje) dat de fase weer terug zet. Maar zonder dat spoeletje werkt de TL-buis ook, de kWh meter meet alleen niks.

Ofwel, het vermogen dat wordt bepaald door spanning maal stroom hangt van de apparaten af die er aan zitten. Er kan namelijk een fase verschil tussen zitten. Deze faseverschil heet dus schijnbaar phi (zo schrijf je dat).

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2003 - 20:55

hallo, ik weet dat bij inductieve en capacetieve ketens bestaan waarbij de stroom en spanning niet in fase is.

maar nu is mijn volgende vraag bij een wisselstroomketen

heb je een actief vermogen: veroorzaakt door een actieve stroom

een reactief vermogen: veroorzaakt daar een reactieve stroom

en een schijnbaar vermogen dit zijn de twee vorig opgeteld (vectorieel)

nu is mijn vraag als wij een stroom meten welke meten we dan de derde toch of niet?
de spanning kennen we meestal dus kunnen we snel het schijnbaar vermogen bereken.

Nu bij het aanrekenen van de elektriciteit maatschappij houd de maatschappij rekening met het wattvermogen en de cos phi waarom reken ze niet gewoon dat schijnbaar vermogen aan? dit meten ze toch of niet?

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2003 - 21:43

hier ik hoop nog duidelijker met de twee stellingen wie brengt duidelijkheid? Groeten.

http://www.expandcts...e=vermogen..JPG

• Gast

Geplaatst op 21 november 2003 - 18:57

Hallo,

Er bestaat niet zoiets als een actieve of reactieve stroom. Wel een actief of reactief vermogen; dit wordt bepaald door inderdaad de faseverschuiving tussen stroom en spanning.

Het is makkelijker om de verschillende vermogens in een assenkruis te tekenen ipv als een driehoek: je ziet dan meteen dat actief vermogen het imaginaire deel is, reactief het reeele en schijnbaar vermogen de modulus van deze twee. Er bestaat in de derde dimensie van dat assenkruis ook nog een vermogen: het distorsie-vermogen. Dit is afhankelijk van de stroom-harmonischen van het net (agv van bijv geschakelde voedingen etc).

Echter, geleverd vermogen is mij niet duidelijk. Er wordt gezegd dat het geleverde vermogen enkel reactief vermogen zou zijn; het schijnbaar vermogen is een uitwisseling (ik dacht dat ik dit gelezen had). Zou iemand mij dit uit willen leggen?

• Gast

Geplaatst op 24 november 2003 - 13:46

Allereerst het volgende: werkelijk verbruikt vermogen = spanning * stroom * cos phi (cosinus tussen spanning en stroom, ook wel arbeidsfactor genoemd (getal tussen 0 en 1). Dit is wat een Wattmeter meet en wat normaliter voor het afrekenen van de elektriciteitsrekening wordt gebruikt.

De energieleverancier heeft echter een hekel aan verbruikers die overwegend inductieve of capacitieve belastingen heeft, waardoor een faseverschil gaat ontstaan tussen de spanning en de stroom. De afgenomen stroom (spanning blijft immers hopenlijk constant) is bij een faseverschil groter dan gemeten en deze werkelijke stroom moet opgewekt en getransporteerd worden door de energiemaatschappij, maar wordt dus maar gedeeltelijk afgerekend! En dat is dus de reden dat bij grootverbruikers de cos phi bij de energierekening betrokken wordt. Ik hoop dat je zoektocht (ja, ja, ik heb je ook op 'CircuitsOnLine' gevonden) hierbij ten einde is.

Overigens - mijnheer 'Wolf' - is het niet zo dat de spoel bij TL-verlichting een fase-compenserende werking zou hebben. De spoel is noodzakelijk voor de hoge spanning die nodig is voor het ontsteken van de TL-buis en daarna als stroombegrenzing omdat de TL-buis na het ontsteken een lage weerstand krijgt. Een condensator is juist toegevoegd om de inductieve belasting te compenseren!

• Gast

Geplaatst op 24 november 2003 - 13:53

Even nog een aanvulling: Jouw idee om de Watt-meter (werkelijke vermogen) te vervangen door VA-meters wordt in de praktijk in het buitenland al toegepast, maar niet iedereen is het in Nederland erover eens. Ten eerste moeten de vermogensmeters worden vervangen en worden dan ook verbruikers de klos (want ja, wie gaat dat betalen?) die een arbeidsfactor hoger dan 0,85 hebben en dus nu in Nederland buiten schot blijven.

• Gast

Geplaatst op 09 maart 2004 - 21:08

In welk land ?

• Gast

Geplaatst op 15 maart 2004 - 22:05

http://www.mtecenerg.....20Doc Ned.pdf

• Gast

Geplaatst op 16 februari 2005 - 16:02

Bedenk ook eens da grote bedrijven 3 fasen gebruiken...

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2005 - 16:13

Bedenk ook eens da grote bedrijven 3 fasen gebruiken...

Dan heb ik thuis zeker ook een groot bedrijf :wink:

Maarruh, het maakt niets uit, want dan heb je dat schijnbaar vermogen over 3 fasen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures