Draadloos internet laptop

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 407

Draadloos internet laptop

kvroeg mij eigenlijk af of het belangrijk is om een pcmcia kaart van hetzelfde merk te kopen als de modem of maakt dit niets uit?
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Berichten: 255

Re: Draadloos internet laptop

Zolang ze beide de standaard 802.11g (standaard voor wireless communicatie) ondersteunen zou dit geen probleem mogen geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Draadloos internet laptop

Normaal maakt dat idd geen verschil uit omdat alle wifi producten (verplicht zijn) de standaard te gebruiken. Dus zolang je geen 'brol' gaat kopen van iemand die ergens in een zijstraatje hardware staat te verkopen op straat zal je geen problemen hebben.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Draadloos internet laptop

als je 802.11n kunt krijgen zou ik dat zeker aanraden: Veel minder storing en hogere doorvoer snelheid.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Draadloos internet laptop

als je 802.11n kunt krijgen zou ik dat zeker aanraden: Veel minder storing en hogere doorvoer snelheid.
Ik had over die n-standaard reeds iets gelezen in EOS maar doordat ik het hier opnieuw opmerkte ben ik verder gaan zoeken op google. Volgens wikipedia is deze technologie nog niet volledig klaar, klopt dit of is wikipedia fout?
Er zijn verschillende typen Wi-Fi:

IEEE 802.11b werkt in de 2,4 GHz-band en de bandbreedte is 11 Mbps.

IEEE 802.11a werkt in de 5 GHz-band en de bandbreedte kan oplopen tot 54 Mbps.

IEEE 802.11g is de opvolger van 802.11b en werkt in de 2,4 GHz-band, de bandbreedte is 54 Mbps. De producten die gebruikmaken van 802.11g zijn achterwaarts compatibel met 802.11b en kunnen dus met beide standaarden overweg.

IEEE 802.11n werkt in de 2,4 en de 5 GHz-band. De 802.11n standaard is nog niet af. In 2006 is een kladversie gepubliceerd en de verwachting was dat begin 2007 de standaard definitief zou zijn. Echter, door het grote aantal commentaren die zijn ingediend op de kladstandaard, zal de definitieve versie waarschijnlijk niet klaar zijn voor 2008. De bandbreedte is minimaal 100 Mbps, maar er zijn ontwerpen voor snelheden van 540 Mbps, Ofwel 10 keer sneller dan 802.11g. Er zijn tegenwoordig al bepaalde types: RangeMAX, Mimo, enz. De firma Linksys, onderdeel van Cisco Systems heeft de eerste netwerkapparatuur die de kladstandaard ondersteunt in mei 2006 op de markt gebracht (onder de naam IEEE 802.11 draft).

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Draadloos internet laptop

De meeste mij bekende kaarten die je nu koopt ondersteunen zowel B als G. Hoewel G het meest gebruikt wordt tegenwoordig draaien de ietwat verouderde systemen soms nog op B. Type N kopen heeft alleen zin als de zender (modem/router) dit ook gebruikt. Anders zal die altijd nog type G of zelfs B moeten ondersteunen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Draadloos internet laptop

Ik had over die n-standaard reeds iets gelezen in EOS maar doordat ik het hier opnieuw opmerkte ben ik verder gaan zoeken op google. Volgens wikipedia is deze technologie nog niet volledig klaar, klopt dit of is wikipedia fout?
De meeste wifi routers kun je tegenwoordig upgraden dus mogelijke wijzigingen in een protocol kunnen op die manier worden ondersteund. Ik heb een apple airport en die ondersteund b, g en n.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Draadloos internet laptop

De meeste wifi routers kun je tegenwoordig upgraden dus mogelijke wijzigingen in een protocol kunnen op die manier worden ondersteund. Ik heb een apple airport en die ondersteund b, g en n.


Bedankt voor de informatie qrnlk

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Draadloos internet laptop

Dat is een 'draft' die 802.11n, en is dus nog niet specifiek. Ik heb zelf 802.11A, omdat nietmand die meer gebruikt was daar goedkoop aan te komen op Ebay. B en G gebruiken beide dezelfde frequentie, alleen is G sneller.

802.11n laat nog tot Sept 2008 op zich wachten maar zal in snelheid,bereik, maar vooral ook veiligheid veel beter zijn als A,B en G.

Echter zou ik daar niet op wachten.

Verder staat er onder die link van je dat je een Apple AirPort Extreme nodig moet hebben voor de Apple variant van 802.11n(draft), de normale airport is gebaseerd op 802.11B

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Draadloos internet laptop

Verder staat er onder die link van je dat je een Apple AirPort Extreme nodig moet hebben voor de Apple variant van 802.11n(draft), de normale airport is gebaseerd op 802.11B
Dit is niet meer te koop.

Er is nog een light versie, de airport express, maar die is meer bedoeld voor het uitbreiden van het netwerk en het aansluiten van de hifi set.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 407

Re: Draadloos internet laptop

dus als ik het goed begrijp maakt het weinig uit of je nu dezelfde merken gebruikt of niet zolang je ontvanger en je verzender maar elkaars type (a, b ,g of n ) kunnen verstaan.

nu de reikweite van een draadloos netwerk is dat ook afhankelijk van deze types? ( de bandbreedte wel zo te merken uit bovenstaand posts en links )

even louter informatief, staat die 802,11 voor iets?
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Berichten: 255

Re: Draadloos internet laptop

even louter informatief, staat die 802,11 voor iets?
IEEE 802.11 is gewoon een numering voor deze standaard. IEEE is een vereninging die zich bezich houdt met deze standaarden. Achter de cijfers moet je geen betekenis zoeken in de aard van de 11 die voor 11 Mbps zou staan. Zo zijn er nog tal van deze standaarden (IEEE 802.3 heeft te maken met LAN, IEEE1394 is firewire,...)

Meer informatie vindt je op http://en.wikipedia.org/wiki/802.11 (je kijkt maar zelf hoe ver je in detail wilt gaan)
nu de reikweite van een draadloos netwerk is dat ook afhankelijk van deze types? ( de bandbreedte wel zo te merken uit bovenstaand posts en links )
In deze link worden ook een aantal eigenschappen van de verschillende standaards (a,b,g,n) besproken

bijvoorbeeld 802.11g:

Release Date: June 2003

Op. Frequency: 2.4 GHz

Data Rate (Typ): 19 Mbit/s

Data Rate (Max): 54 Mbit/s

Range (Indoor): ~35 meters

De andere reikweites staan ook in die wikipedia link, maar zijn ongeveer gelijk. Dit is natuurlijk maar een schatting en sterk afhankelijk van bv het aantal muren je doorgaat. Buiten is de reikweite bv ongeveer 3 keer meer.

Het is wel zo dat de bitrate afhankelijk is van de afstand tot de router, hoe verder hoe lager. Maar als het gewoon voor internet is, hoeft dit geen probleem te zijn. Vermits je toch geen internetconnectie van 54Mbit/s hebt. Stel dat je via je netwerk bestanden tussen computers wil delen bv maakt deze snelheid wel uit natuurlijk.

Nog even opmerken dat een grote reikweite niet noodzakkelijk beter is. ALs je reikweite 35 m is en je hebt 10 m nodig, dan kan je signaal verder opgevangen worden als nodig en kunnen bijvoorbeeld je buren aan je netwerk prutsen. Ik verlaag mijn reikweite door het uitzendvermogen van de router te verkleinen. Natuurlijk zijn er nog andere beveiligingsmaatregelen om er voor te zorgen dat je niet zomaar iedereen toegang tot je netwerk geeft.

Op dit moment is 802.11g de meest gebruikte standaard, dus ik zou gewoon gaan voor een router en ontvanger die hiermee werken.

Berichten: 388

Re: Draadloos internet laptop

Ik had over die n-standaard reeds iets gelezen in EOS maar doordat ik het hier opnieuw opmerkte ben ik verder gaan zoeken op google. Volgens wikipedia is deze technologie nog niet volledig klaar, klopt dit of is wikipedia fout?
De standaard is onlangs (vorige week of de week ervoor) afgerond, als ik me niet vergis.

Het is nog een tijdje wachten tot alles de volledige standaard ingebakken heeft, maar groso modo werkt het toch al hoor, de belangrijkste dingen zijn erin opgenomen. Natuurlijk is het nog altijd te fixen met een firmware upgrade, mocht je al een 802.11n apparaat hebben.
Nog even opmerken dat een grote reikweite niet noodzakkelijk beter is. ALs je reikweite 35 m is en je hebt 10 m nodig, dan kan je signaal verder opgevangen worden als nodig en kunnen bijvoorbeeld je buren aan je netwerk prutsen. Ik verlaag mijn reikweite door het uitzendvermogen van de router te verkleinen. Natuurlijk zijn er nog andere beveiligingsmaatregelen om er voor te zorgen dat je niet zomaar iedereen toegang tot je netwerk geeft.
Dan wil ik toch graag opmerken dat je beter die andere opties hanteert. Een groter zendvermogen is beter voor de kwaliteit, zeker als je in een storingsrijke omgeving zit.
Het is wel zo dat de bitrate afhankelijk is van de afstand tot de router, hoe verder hoe lager.
Dit is niet compleet. Je redenering klopt als je een bepaalde voorwaarde erbij neemt en dat is dat je een uniforme dekking hebt. Maar als je router beschikt over richtantennes dan gaat het helemaal niet meer op dat hoe verder des te lager de bitrate. De bitrate is omgekeerd evenredig met de signaalsterkte en de signaalkwaliteit.

Reageer