EU grondwet

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

EU grondwet

ik vraag me af wat julie van de EU grondwet vinden. MOet hij in deze vorm worden aangenomen of juist helemaal niet?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: EU grondwet

Ja hoor, de precieze inhoud ken ik niet, maar één Europa (dus ook op het gebied van regelgeving) lijkt me belangrijker dan per se NEE willen stemmen op iets wat ik inhoudelijk toch niet helemaal kan doorgronden.

Er zijn nu al tal van Europese regels op ons van toepassing en daar heeft ook niemand last van. Binnen Europa heeft Nederland trouwens relatief veel invloed, en daar hebben we een stuk meer aan dan als los tegendraads landje.

Verder staat het me ook wel aan dat grote spelers binnen de EU als Frankrijk en Duitsland een stuk minder geneigd zijn om blind achter Amerika aan te draven dan Nederland.

Prima dus!

(en ook los hiervan zou ik JA stemmen, al was het maar om te zorgen dat er geen 60% nee stemmers komen waarvan de meesten geen enkel inhoudelijk argument hebben, en alleen maar tegendraads willen stemmen omdat we anders zogenaamd van alles "door onze strot geduwd krijgen")
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 656

Re: EU grondwet

Ik heb een enorme hekel aan liberalisme. Ook heb ik een hekel aan een ondemocratische macht die de baas speelt over mij maar niet voor mij (EC).

Dus op dit moment zou ik tegen gaan stemmen. Maar ik heb me nog niet echt verdiept in die grondwet en wil het een eerlijke kans geven dus ga er maar eens in rondkijken.

Hier een website over de grondwet van de EU:

http://europa.eu.int/constitution/index_nl.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: EU grondwet

Omdat ik in Amerika zit, heb ik geen idee waar die grondwet over gaat.

In welke punten verschilt hij van de ouwe?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: EU grondwet

Onze huidige wetgeving is voor een steeds groter deel gebaseerd op de richtlijnen van de EU. Een grondwet lijkt me goed om een kader aan te geven.

Ik vind het verder belangrijk omdat de EU niet meer alleen een economisch samenwerkingsverband is, maar ook steeds meer politiek en sociaal. Dan is het wezenlijk dat je daar een basis voor hebt.

Ik heb de grondwet ter kennisgeving aangenomen. Ik kan er weinig schokkende zaken in ontdekken, dus ben ik vooral voor omdat ik een grondwet een goed idee vindt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: EU grondwet

Voor zover ik weet komt het er op neer dat er steeds meer macht bij Brussel komt te liggen. Om enige invloed uit te oefenen moet eerst je eigen regering weg worden gestemd om ook maar een spreekwoordelijke deuk in het spreekwoordelijke pakje boter te slaan. Veel liever zou ik zien dat er rechtstreeks voor de bestuurders van Europa wordt gestemd. Dit is nu nog niet het geval :shock: en tenzij iemand mij van deze voordelen kan overtuigen stem ik tegen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: EU grondwet

Voor zover ik weet komt het er op neer dat er steeds meer macht bij Brussel komt te liggen. Om enige invloed uit te oefenen moet eerst je eigen regering weg worden gestemd om ook maar een spreekwoordelijke deuk in het spreekwoordelijke pakje boter te slaan.
Tenzij die het natuurlijk eens zijn met wat er in Brussel wordt besloten.

En daarbij is "Brussel" natuurlijk niet een één of andere externe groep die voor ons de dienst gaat uitmaken, daar zitten ook Nederlanders in.
Veel liever zou ik zien dat er rechtstreeks voor de bestuurders van Europa wordt gestemd. Dit is nu nog niet het geval :shock:  en tenzij iemand mij van deze voordelen kan overtuigen stem ik tegen.
Hmja, liever zou ik zien dat er rechtstreeks voor bepaalde ideeën wordt gestemd, en niet op een persoon of partij, want daarmee stem je automatisch meteen op een heel pakket ideeën, waar altijd wel iets tussen zit wat je niet wilt.

Zie voor voordelen mijn reactie hierboven: één Europa staat een stuk sterker dan één afwijkend landje wat in z'n eentje op wereldniveau toch niks voor elkaar krijgt. Nederland heeft via de EU meer invloed dan alleen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: EU grondwet

Ik zie het nut van de eenwording van de EU wel in. Hoewel Nederland niet veel macht heeft, kunnen we in theorie bij het referendum allemaal tegen stemmen en zo de hele grondwet in de EU voorkomen. (grootste kans hierop is in Engeland)

Nederland heeft niet veel macht binnen de EU. Zeker niet als dit wordt vergeleken met landen als Frankrijk en Duitsland. Dus of ze nu veel meer invloed in de wereld uit kunnen oefenen weet ik niet. Als de EU het eens is met Nederland, ja dan hebben ze meer invloed.

Wat rogier zij is wat mij betreft de ultieme daad van democratie. Echter ik zie niet hoe dit in de praktijk ten uitvoer zou moeten worden gebracht. Over alles zou dan dus een referendum moeten worden gehouden. Als je de stembusopkomsten echt naar beneden wil helpen dan moet je dit invoeren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: EU grondwet

Omdat ik in Amerika zit, heb ik geen idee waar die grondwet over gaat.
kijk hier dan maar!
In welke punten verschilt hij van de ouwe?
Welke oude? Welk jaar is het in amerika 2050?

Verdere ontopic is het belachelijk om bij een document als de grondwet( zie link voor grootte) simpel voor of tegen te zijn. Waarom raapt JPB niet gewoon zn ballen bij elkaar tekent hij de grondwet waar Nederland ook mee over heeft onderhandelt. Wat een schijnvertoning! Je weet dat hij dit als argument bij volgende verkiezingen gaat gebruiken om te laten zien dat hij naar het volk luistert!

En wat als we nee stemmen? worden we de unie uit gegooit? ofzo...

nee man een jaar later krijgen we weer een referendum net zo lang tot het antwoord ze zint!!!

Los van of ik voor of tegen een grondwet ben (ik ben overigens voor) kun je dit niet vragen in een referendum. want wie heeft zin om het hele ding te lezen??? om je mening te vormen ik ben geen advocaat!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: EU grondwet

Wat rogier zij is wat mij betreft de ultieme daad van democratie. Echter ik zie niet hoe dit in de praktijk ten uitvoer zou moeten worden gebracht. Over alles zou dan dus een referendum moeten worden gehouden. Als je de stembusopkomsten echt naar beneden wil helpen dan moet je dit invoeren.
Klopt, maar aan de andere kant krijg je dan ook dat er alleen mensen stemmen die het echt wat interesseert.

Bovendien zijn er ook een heleboel stemgerechtigden die eigenlijk geen flauw benul hebben waar ze nu eigenlijk over stemmen. En mensen willen ook vaak onzinnige tegenstrijdige dingen, zo zijn ze bijvoorbeeld voor algemene belastingverlaging en tegelijkertijd voor verbetering van onderwijs, gezondheid en sociale voorzieningen.

Het lijkt mij wel wat als je stemrecht kunt verdienen, door aan te geven inhoudelijk te begrijpen waar je eigenlijk over stemt. Bijvoorbeeld door het maken van een test, en dan natuurlijk niet iets waarbij het om je mening gaat, maar waarbij gekeken wordt of je enig benul hebt waar het om gaat. Hoe beter je scoort, hoe zwaarder je stem meetelt.

Technisch gezien zijn de middelen er natuurlijk al lang om dit te organiseren, met internet is het een piece of cake. Maar qua veiligheid zie ik het nog somber in, met sommige instanties hier in Nederland :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: EU grondwet

Ik weet (nog) niet wat er in die grondwet allemaal precies staat, dus ik weet ook nog niet wat ik ga stemmen. Het idee spreekt me echter wel aan, dus meer eenheid in Europa. Ik zal me er nog wat meer in moeten verdiepen voor het referendum.

Berichten: 128

Re: EU grondwet

Ik weet (nog) niet wat er in die grondwet allemaal precies staat, dus ik weet ook nog niet wat ik ga stemmen. Het idee spreekt me echter wel aan, dus meer eenheid in Europa. Ik zal me er nog wat meer in moeten verdiepen voor het referendum.
Nog even en het propaganda-circus barst los om ons een z.g. EU-Grondwet door de strot te duwen. Normaliter beslaat een fatsoenlijke Grondwet enkele A4-tjes maar het EU-monster bevat honderden pagina's. Geen mens die een dergelijke hoeveelheid ambtelijke bagger gaat lezen. Een perfekt scenario voor onze eurofielen om daarop in te spelen

enkele verontrustende paragrafen:

1.1 Bij deze Grondwet, die geïnspireerd wordt door de wil van de burgers en de staten van Europa om hun gemeenschappelijke toekomst op te bouwen, wordt de Europese Unie ingesteld, waaraan de lidstaten bevoegdheden toedelen om hun gemeenschappelijke doelstellingen te bereiken.

1.6 De Grondwet en het recht dat de instellingen van de Unie bij de uitoefening van de haar toegedeelde bevoegdheden vaststellen, hebben voorrang boven het recht van de lidstaten.

1.10.1 Eenieder die de nationaliteit van een lidstaat bezit, is burger van de Unie. Het burgerschap van de Unie staat naast het nationale burgerschap en treedt niet in de plaats daarvan.

De grote lidstaten zullen de Unie onvermijdelijk gaan overheersen en Nederland zal onvermijdelijk marginaliseren
de groeten,

H Bill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: EU grondwet

Handsome Bill schreef:enkele verontrustende paragrafen:

1.1 Bij deze Grondwet, die geïnspireerd wordt door de wil van de burgers en de staten van Europa om hun gemeenschappelijke toekomst op te bouwen, wordt de Europese Unie ingesteld, waaraan de lidstaten bevoegdheden toedelen om hun gemeenschappelijke doelstellingen te bereiken.

1.6 De Grondwet en het recht dat de instellingen van de Unie bij de uitoefening van de haar toegedeelde bevoegdheden vaststellen, hebben voorrang boven het recht van de lidstaten.

1.10.1 Eenieder die de nationaliteit van een lidstaat bezit, is burger van de Unie. Het burgerschap van de Unie staat naast het nationale burgerschap en treedt niet in de plaats daarvan.

De grote lidstaten zullen de Unie onvermijdelijk gaan overheersen en Nederland zal onvermijdelijk marginaliseren
1.1 het staat er heel onschuldig om gemeenschappelijke doelstellingen te bereiken... maar als er één land het er niet mee eens is?

1.6 dit is normaal. elk verdrag dat nederland sluit staat boven alle wetten in nederland. anders kun je geen verdrag sluiten.

1.10.1 waarom verontrustend

wat mij zorgen baart is dat de zorg geprivatiseerd moet worden omdat marktwerking in alle gebieden moet worden ingevoerd. ik houd mn hart vast over hoe dit nu al misloopt met energie. laat staan zorg! ik ben tegen aan het worden!!!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 128

Re: EU grondwet

hallo1979 schreef:
Handsome Bill schreef:
enkele verontrustende paragrafen:

1.1 Bij deze Grondwet, die geïnspireerd wordt door de wil van de burgers en de staten van Europa om hun gemeenschappelijke toekomst op te bouwen, wordt de Europese Unie ingesteld, waaraan de lidstaten bevoegdheden toedelen om hun gemeenschappelijke doelstellingen te bereiken.

1.6 De Grondwet en het recht dat de instellingen van de Unie bij de uitoefening van de haar toegedeelde bevoegdheden vaststellen, hebben voorrang boven het recht van de lidstaten.

1.10.1 Eenieder die de nationaliteit van een lidstaat bezit, is burger van de Unie. Het burgerschap van de Unie staat naast het nationale burgerschap en treedt niet in de plaats daarvan.

De grote lidstaten zullen de Unie onvermijdelijk gaan overheersen en Nederland zal onvermijdelijk marginaliseren
1.1 het staat er heel onschuldig om gemeenschappelijke doelstellingen te bereiken... maar als er één land het er niet mee eens is?

1.6 dit is normaal. elk verdrag dat nederland sluit staat boven alle wetten in nederland. anders kun je geen verdrag sluiten.

1.10.1 waarom verontrustend

wat mij zorgen baart is dat de zorg geprivatiseerd moet worden omdat marktwerking in alle gebieden moet worden ingevoerd. ik houd mn hart vast over hoe dit nu al misloopt met energie. laat staan zorg! ik ben tegen aan het worden!!!
Overigens onderzoekt de regentenkliek in den haag de mogelijkheid om na een Frans "Non" tegen de grondwet een referendum in NL af te blazen.

Kortom: ook dit zal ons weer door de strot geduwd worden.
de groeten,

H Bill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: EU grondwet

Kortom: ook dit zal ons weer door de strot geduwd worden.


Geen vertrouwen in ons democratisch gekozen parlement? Wat stel jij voor als staatsvorm?

Reageer